• *Uppsalabo*

Ta bort födelsemärken med laser

Jag har några födelsemärken (sådana som står upp) som jag vill ta bort. Jag har fått några borttagna tidigare och då fick jag ärr som syns. Jag vet att man även kan använda laser och att det kostar flera tusen, men det kanske kan vara värt det eftersom det är i ansiktet och på halsen. Har någon erfarenhet av detta? Berätta gärna!

• Svar på tråden Ta bort födelsemärken med laser
  • novali

Jag tog bort 2 födelsemärken förra året med laser. En i huvudet och en på bröstet.
    jag var hos en privatläkare och det kostade 800 kr. Kändes inte alls. Han lokalbedövade och sedan tog han bort dem.

Blev ett litet ärr på bröstet men det syns knappt.

Lycka till!

• novali

skriver lite till...
    min väninna tog bort två i ansiktet med laser (samma läkare som jag). Hon hade stoooora. En i ögonbrynet och en på överläppen. Det syns inte ett spår idag!

• Sara.80

novalii: Vet du om man kan gå till en "vanlig" läkare eller om det är plastikkirurgimottagningar som gäller?

• Sara.80

En till fråga. Var det i Stockholm och i så fall (chansning) hos vilken läkare?

Jag har määääängder av fula mörka prickar!

• novali

Sara.80:
    Näe, tyvärr! Det var i Jönköping. Men det är en vanlig läkare, ingen plastikkirurgisk mottagning.
    Gruppläkarmottagningen heter det och de har samarbete med landstinget.

• novali

Vårdcentraler gör det inte vad jag förstår, men man kan säkert göra det på sjukhus? eller har jag fel?

• Bruden Tina

Jag har tagit bort två födelsemärken med laser och fick efter det SKÄLL från min hudläkare. Hon säger att man ALDRIG ska ta bort pigmenterade födelsemärken (alltså bruna) med laser eftersom det då är omöjligt att se cellförändringar i dem efter lasern.

• Swing

Bruden Tina: Jag har tagit bort födelsemärken med laser hos dr Ants Valdre på Medical laser i Sthlm för ett år sedan. Då undersöktes dom först noga och bedömdes. Vore det risk för cellförändringar skulle han naurligtvis inte tagit bort dom! Han är mycket seriös, trevlig och har lång erfarenhet.
    (Jag har förresten haft ett antal märken med cellförändringar. Det upptäcktes för ca 15 år sedan och jag gick under ett antal år på undersökningar och fick några bortopererade hos kirurg. Med lite fula ärr som resultat, men vad göra? Till sist fick jag skriftlig info och uppmanades att be även släktingar kolla sig.... Så jag skulle aldrig låtit ta bort något som skulle kunna döda mig framöver. Numera är mina märken "friskförklarade" och det känns jätteskönt).

• Bruden Tina

Swing: Fast idag finns det ingen metod för att säkerställa att födelsemärken är helt friska om man inte gör cellprov på dem och det kan man inte efter att de har tagits med laser.

Jag vet detta då jag har en MYCKET nära familjemedlem med cancer i sina.

Så om någon läkare säger att han med ögat kan se om det finns cellförändring eller inte så skulle jag tacka för mig och gå därifrån. För det är inte en seriös läkare, inte i mina öron i alla fall.

• Swing

Bilderna på mina födelsemärken kördes i en dator och ett program visade diagram över risker osv.
    Jag är medicinskt utbildad, hyfsat påläst och valde ju dessutom själv att göra det när jag sett bedömningen. Det finns enligt min mening risker med allt och jag litar på hans kompetens. Tvivlar på att han skulle få göra sådana här ingrepp om det vore så stora risker, men naturligtvis finns dom.

Svar på tråden Ta bort födelsemärken med laser