• chiqitita

Känner man skillnad på silikon och gelehallon?

Av alla olika bröstoperationer man kan göra, vilken känns mer äkta och naturlig?
    Om man tittar på någon som Carmen Electra, kan man gissa sig till vad hon har valt då? Och om man känner på brösten, vilket känns mer naturligt?

• Svar på tråden Känner man skillnad på silikon och gelehallon?
  • Pama_lija

Gelehallon är också silikon men som jag har förstått det så dom mjukare. Jag ska själv lägga in gelhallon, fick känna på sådana under konsultationen och dom var verkligen jättemjuka! Det bästa är väll om du går till 2 kirurger som förespråkar 2 olika och ber att få känna på dom. En och samma kirurg kan ju också ha båda sorter hemma att känna på.. Det bästa med gelhallon som jag ser det är att även om in skulle spricka i kroppen så är det inget som rinner ut!

• Swing

I USA används sedan länge i princip bara koksalt. (FDA lär visst bara tillåta silikon i samband med rekonstruktioner, det är i alla fall vad jag har läst). Så Carmen och de flesta andra som opererat sig i USA lär ju ha koksalt. Därför har dom ju nästan alltid ärren vid bröstvårtan, 'påsen' stoppas in och fylls på.
    Jag har själv geléhallon (McGhan's anatomiska, soft touch) och är mycket nöjd med dom och man säger till mig att dom är mycket snygga.
    De koksalt jag träffat på har tyvärr inte varit så fina. En del beror ju på bärarnas egna förutsättningar och koksaltbärarna har (som jag själv) varit 40+ och fött/ammat barn.

• SlottsBrud2008

Jag har gelehallon, den mjukaste varianten. Mina känns naturliga till 1000, nästan lite för naturliga
    Flytande silikon och koksalt är det som ger mest "fejk-resultat".

• pickolina

Min åsikt stämmer in med dom andras.. Geléhallon, runda eller anatomiska verkar generellt se och kännas mer naturliga än flytande silikon och koksalt. Dessutom så slipper man risken för "rippling" (tror jag det heter). Det är när implantaten veckar sig, vilket oftast syns genom huden och även kan ge smärta i vissa fall.

Jag skulle nog aldrig sträcka mig så långt som att säga att något implantat ser/känns exakt som naturliga bröst gör. Men med rätt implantat, en skicklig kirurg och rätt förutsättningar så kan man komma tämligen nära i alla fall.

• chiqitita

Tack för förklaringen! Jag önskar jag vore modig nog att gå igenom en operation. Men det är mest att behöva sövas ned som skrämmer mig. Plus känslan av att man har något främmande inne i kroppen. Men det kanske man inte tänker på sen? Gelehallon låter ju absolut bäst.
    Så dom har inte ens det i USA? Är det alltså något svenskt bara? Vad kostar det?
    Och hur lägger dom in dom? Vilket ingrepp är störst? Snitt under bröstet, i bröstvårtan, i armhålan eller genom naveln? VIlket görs mest och hur bedöms det?

• SlottsBrud2008

chiqitita
    Jag känner inte mina iaf, vissa tjejer får ju problem men att dom känner att implantaten rör på sig men det är nästan enbart på dom som har under muskel (som är det vanligaste, men inte det bästa för alla).
    Genom naveln är väldigt ovanligt, snitt under bröstet eller i armhålan är det vanligaste. Jag har mitt ärr under bröstet och det syns i princip inte alls, ligger precis i vecket mellan bröstet och bröstkorgen.

• Swing

Nej, geléhallon är inte något svenskt. Det finns tillverkare i flera olika länder (Inamed, Mentor, Eurosilicone m.fl..) Det görs ju bröstförstoringar i andra länder än Sverige och USA

• Pama_lija

Gelehallon finss i USA..Jag fick känna på dom på konsultationen, väldigt mjuka faktiskt, sen blir det ännu bättre när dom hamnar under muskel och egne brösten..

• pickolina

chiqitita - Jag kan ju bara svara för hur det var för min egen del så klart.. Jag kände inte att jag hade implantat när jag gick runt osv, förutom att jag upplevde dom som lite tunga. Däremot så kände jag dom om jag ex låg på mage eller kände med händerna, vilket vore konstigt om man inte gjorde.. :) Jag hade mina framför muskeln "by the way"..

Vanligast i Sverige är väl att man lägger snittet under bröstet eller i armhålan. Det är uppfattningen jag fått i alla fall. Det är ju självklart bra att öppna så lite som möjligt men det största ingreppet mot kroppen (dvs att lägga in implantaten) är ju lika oavsett teknik/metod.

Svar på tråden Känner man skillnad på silikon och gelehallon?