• discodivan

svårt sy ut klänning själv???

ngn sykunnig som vet om det är mycket krångligt att sy ut en klänning i midjan tex? är det bara att sprätta upp sömmen o sy igen? eller hur funkar det?

• Svar på tråden svårt sy ut klänning själv???
  • PennyJenny

Det beror sig på.

För att du ska kunna lägga ut den vill det till att det finns tillräckligt mycket tyg innanför sömmen. Finns det inte det måste du lägga i en bit tyg och då vill det till att du har rätt tyg osv och det är lätt att det inte blir så snyggt. Ofta är nog sömmen sydd med en så kallad overlock efer själva raksömmen så att det inte blir massor av tyg som ska ligga på insidan av klänningen.

Sedan beror det oxå på hur den är sydd. Om den är sygg med en grövre nål kan det lämna ganska fula märken i tyget när man tar bort den gamla tråden och då syns det ju. Likaså kan det bli fula veck när man tar ut något eftersom tyget har vikts hårt och legat så länge. Ibland kan man pressa ut det med strykjärn, men inte alltid. Tänk tex om du lägger ner fållen på ett par byxor, då blir det ofta ett veck där den gamla vikningen har varit.

Att ta in den medför ju inte de här problemen ovan. Däremot så kan det vara lite svårt att sy in om klänningen är figursydd i midjan tex för det kan påverka hur den sitter över bålen.

Jag skulle råda dig att ta med klänningen till en sömmerska och få hjälp med det, det brukar inte vara så dyrt, för är man inte syvan skulle jag inte rekommendera någon att själv gå loss på sin bröllopsklänning.

• discodivan

det är en pronovias och dessa ska vara gjorda för att kunna läggas ut lätt 7cm likadant lätt kunna tas in. yttertyget är dock i spets och det är ju lite skenor i - inte vet jag, men som sagt eftersom de marknadsför klänningarna med att de lätt ska kunna tas ut 2 stl.....

• discodivan

ska man boka in sig till sömmerskan redan nu till juni ifall man skulle behöva göra ändringar? ( gifter mig 13 juli)

• jessisca

oj, jag satt precis o tänkte att e d nån som har SVAR på allt, så e d väl discodivan... men så va tydligen inte fallet... :)

• PennyJenny

Okej, om den har tyg på det sättet bör det ju inte vara några problem och jag tycker oxå då att den bör vara sydd på nål som inte lämnar allt för stora märken.

Jättesvårt att säga om du behöver hjälp eller inte dock. Kanske kan du ringa och kolla vad de skulle ta för att lägga ut den och bestämma dig efter det.Jag menar, är det inte frågan om någon stor kostnad skulle jag nog ta den och inte chansa.

Det är inte så att du kan lägga ut den redan nu då? För i så fall kan du ju pröva själv med att sprätta upp den och sedan nåla som du ska sy och prova den så, då ser du ju om den sitter snyggt. Och blir det inte bra när du gör så så har du ändå tiden att gå med den till en sömmerska.

• discodivan

asg nej ingen risk att jag kan ngt om att sy

• discodivan

nja ska banta minst 15 kg till så får vi se om den passar utan att behöva sy ut den

• discodivan

men jag ber nog om proffshjälp

• discodivan

pennyjenny

vet inte vilken söm jag ska ta så jag får väl låta bli

• humm

Har hört att sy in går nästan alltid bra, men om man tar ut kan det bli som någon skrev fula märken efter sömmen.

därför ska man hellre köpa för stor än för liten klänning, men det är inte lätt att förstå om man är obotlig optimism... som jag t.ex, vill ju gärna tro att man blir mindre inte större!

• discodivan

den här fanns bara 1 av denna till detta priset och eftersom det utan problem ska kunna ta ut en pronovias 2 stl så slog jag till

• PennyJenny

Okej, om du inte vet vilken sömm du ska röra, och du inte är syvan och du uppenbarligen verkligen vill ha den här klänningen, kosta på dig en sömmerska för hjälpen.

• discodivan

ja det e klart bara undrade om det var så svårt som det såg ut

• rolander

Jag fick min klänning upplagd och släpet fick en upphängning för 700 kronor! Jag hade också planer på att sy själv, "det ska väl inte vara så svårt", men så behöver man ju också en bra symaskin, fin tråd, rätt nål och så vidare och det kostar ju lite i sig om man inte äger det så jag kom fram till att någon hundring till eller så kunde det vara värt att få proffshjälp!

• PennyJenny

*s* Jo, det är nog så svårt som det ser ut. Jag skulle själv aldrig ge mig på det, även om jag vet precis hur jag ska göra för jag är verkligen askass på att sy. Tur jag har mamma som är sömmerska. :)

• Kaffemoster

Om det bara är i midjan den ska tas ut, så borde det inte vara så svårt. Spetstyg kan ge mindre märken, men man måste vara jätteförsiktig när man sprättar.
    Beroende på hur klänningen ser ut .. och hur mycket som ska tas ut, kan man välja enbart sid sömmarna eller också även andra sömmar.
    Det är svårare att ändra (både in och ut) över axlarna och bysten, tycker jag.
    Om du inte är syvan, skulle jag rekommendera en sömmerska eller kompis som har mer syvana.
    Annars kan du ju försiktigt sprätta sid sömmarna och prova att nåla ... men då kanske du ska spara några av dina alternativa klänningar ;)

• discodivan
    ok, tack - tror jag tar bantningen färdigt först så får vi se vad som behövs göras
Svar på tråden svårt sy ut klänning själv???