• Överlycklig

LEKAR till en fest?????

Detta har inget direkt kopplat till bröllop men då jag vet att många här har massa ideer och gör många lekar och dyl på bröllop tänkte jag att det var värt ett försök...
    Vi ska ordna fest på påsk, ca 17 vuxna men vi har ont om plats. Någon som har några roliga lekar/tävlingar som vi kan göra???

• Svar på tråden LEKAR till en fest?????
  • Lilla Li

Så ska det låta! :)

Ta två stora pappersark (ca A2 blir lagom). Ställd det ena på högkant och skriv rad för rad 6 ord ur en låt. Första raden kanske är "ingenting är större än det här" t.ex. Och så skriver ni två av orden med röd penna, detta är bomord. Se till att raderna är jämna och att varje ord bildar jämna kolumner med orden nedanför.

Det andra arket ställer ni också på högkant och klipper sedan 6 remsor på längden.

Häng upp pappret på låttexterna på väggen, häftmassa funkar fint. Häng remsorna för de 6 kolumnerna med häftmassa.

Förbered en uppföljningsfråga till varje låt, det kan handla om låten, texten, musikerna, skvaller eller något som är mer taget är luften men som ändå kan kopplas till låten (om än långsökt!).

Dela in gästerna i två lag. Ena laget börjar och väljer ett ord. I exemplet ovan kanske de får upp "det" och ska då sjunga en sång på det ordet. Klarar de att sjunga en sång som innehåller det ordet så får de 1 poäng. Lyckas de sjunga rätt låt så får de 2 poäng. Får de poäng så väljer de ett nytt ord. Får de inga poäng så går turen över till det andra laget. Råkar de välja ett bomord så går turen också över till andra laget. Det lag som lyckas sjunga rätt låt är också det lag som får följdfrågan.

Se också till att förbereda en utslagsfråga om det skulle behövas.

Det här är verkligen hur kul som helst! Jag AVSKYR att sjunga inför folk, men det gick bra för mig med. Jag kunde säga till någon i mitt lag vilken låt som var rätt om det var så, eller sjunga med när någon annan redan börjat. :)

• Brud 4 augusti

Jag var på en 20-årsfest föra våren, med både gamla och lite yngre(mellan 20-25) där var både mor- och farföräldrar också. Vi hade en lek under middagen, man tog ett sugrör och klippte det i två lika stora bitar, alla får varsin ½ sugrör, sen delar man i i lag max 5 i vart lag, kan dela så som man sitter. Varje lag får en liten bit papper, typ hushållspapper, inte så stort kanske 5x5 cm. Sen ska man ha en klocka som man kan kolla på, samtidigt startar alla lagen, sittande, alla tar sitt sugrör i munnen och suger in luft så att pappert fastnar på sugröret, sen skickar man det 1 varv i laget utan händer, bara använda sugrören att skicka med. Krävs lite teknik för att veta när man ska sluta suga. Sen ser man vem som kunde göra flest varv på t.ex 1 min. Oxå får de lag som hade minst varv stå över nästa runda. De andra lagen fortsätter men då med t.ex 1,½ min åsså vidare tills att ett lag vunnit... Kan man typ ha ett litet pris också, ett marabou 200 g choklad att dela på i laget kanske...

Detta tyckte alla på den fest jag var på var jättekul, t.o.m de gamla, man får peppa varandra lite också...

Jag glömde skriva att tappar man pappert så får man börja om det varvet, inte alla men det varvet man var på.

Hoppas detta kan vara något!

• Överlycklig

JA precis ni har fattat... detta är såna lekar jag vill ha!!! Tack... fler fler fler

• Cantaton

Den lek Brud 4 aug pratar om går också att göra utan sugrör (fast då måste man ha vanligt papper, inte hushållspapper). Då kallas den "suck and blow". Så om den ena slutar suga papperet till sig innan den andra hunnit göra det blir det en söt liten puss ;)

• Överlycklig

Den där så ska det låta leken, hur får man till flikarna? Jag fattar inte riktigt hur du menade med två papper... sorry jag är lite trög..

• Lilla Li

Jag kan rita upp det för dig och maila om du vill?

• Överlycklig

något blev nog fel, har inte fått något mail.. stavade du rätt på mitt namn? har ju lite konstig stavning

• Lilla Li

Jag kopierade bara, så blev det fel var det för att du skrev fel. :) Men det kan ju ta lite tid innan det kommer fram. Mailservrar är långsamma ibland.

• Överlycklig

konstigt... bara för man är nyfiken

• Överlycklig

Jippi det kom!!! Tusen tack, NU fattar jag... jag hade svårt att förstå hur man skulle få fram nya meningar men nu är det grönt!!!

• Överlycklig

Nu vill det till att leta sånger då!!!

• Lilla Li

Hrm ja jag glömde nog skriva det.. *skäms* ;)

Hoppas det blir kul! Det roligaste är ju om man tar en snutt som inte är självklar men som ändå går att känna igen.

• Cantaton

Glöm inte att man kan ha bildfrågor också ;)

Vi brukar köra Så ska det låta med konfirmanderna o det brukar vara superhärlig stämning!

• Överlycklig

bildfrågo... hum kul, förslag?

• Cantaton

Eller alltså, i Så ska det låta-sammanhang parar man ju ihop bilder och sjunger en sång där båda bilderna finns med i texten. (Kan ju va långsökta förklaringar också)

Typ om det är bild på en hov och ett hjärta kanske man sjunger "Fångad av en stormvind" där hoven får symbolisera fångsten ;)

I sing a long har de ju ett moment där någon sjunger en sång men några ord är utbytta o det andra laget ska lista ut vilka ord det är.

Svar på tråden LEKAR till en fest?????