• Elina_

p-stav hjälp????

Hejsan! Hjälp mig någon, snälla.
    Jag ska sätta in pstav i övermorgon och får inte någon som helst hjälp utan får två olika sorters pstavar framlagda och får helt fria händer att välja vilken ja vill. Hon snackar lite om båda men inget djupgående alls. Jag har läst inprincip allt som gått att läsa om de båda på internet men förstår int hur ja ska kunna välja, känns ju som om det är 50/50 på att de ska funka. Jag äter nu cerazette och det funkar bra.

Jag undrar väl lite nu, har någon här gått över från cerazette till en pstav och berätta gärna hur det fungerar för er, samt vilken pstav ni använder.
    (Implanon eller Jadelle?)

tack så hemskt mkt,
    hoppas någon orkar ta sig tid!
    Måste bestämma mig imorgon!

• Svar på tråden p-stav hjälp????
  • Pemmis

Hej!

Jag har haft Implanon i fyra år nu och för mig funkar det jättebra.
    Mensen har i princip försvunnit och jag tycker inte att jag märker av den något vidare.

Har iofs hört om tjejer som inte varit nöjda, varierar nog från person till person.

Lycka till i ditt val!

• Lasalle

Vet inte vilket märke på p-stav jag hade men jag blev tvungen att plocka ut den efter nästan två år då jag blödde konstant.. Har däremot väninnor som det fungerat bra för.

Lycka till!

• midsummer

Jag åt cerasette i ett år och hade konstant blödning. Av någon konstig anledning tyckte min gynekolog att jag skulle sätta in en p-stav (fastän det ju är samma hormon...) med samma resultat. Jag blödde jämt och det slutade med järnbrist och grejer. Jag hade Implanon. Jag tog ut den för ca ett år sedan och har bara haft mens 1 gång sedan dess. Dock var jag hos gyn förra veckan och fick veta att jag har en sjukdom som heter PCO och att det är därför mina blödningar är så konstiga.

Min gyn gav mig inget alternativ. Det fanns bara implanon för mig... konstigt...

• daria

Vet inte på rak arm vilken sorts hormoner de olika stavarna innehåller, men gå in på www.fass.se och sök både på cerazette och på de olika stavarna. Om cerazette funkar bra, är chansen stor att en stav med samma hormon också gör det!

Känner också flera som fått ta ut staven eftersom de blödde konstant. Å andra sidan hade min syrra implanon och slapp mensen helt i flera år! så lycka till!

• midsummer

zeracesse och implanon innehåller båda gulkropsshormonet Gestagen. Så långt är jag med iaf...

• midsummer

cerazette menar jag naturligtvis...

• Nanna3000

Jag gick på cerazette i tre månader innan jag bytte till implanon. Enligt min barnmorska så är det ingen skilland mella de båda mer än det rent fysiska. jag brukade ha regelbunden mens med mycket blödning de första två dagarna och sen bara efterblödningar i upp till 5 dagar. Under de tre månaderna tillvänjing jag hade med cerazette (barnmorskan sa att tillväjningen tar upp till tre månader) så var det lite upp och ner med mensen, mest bara lite småblödningar men några veckors mellanrum. Men nu (har sammanlagt gått på pmedel i 1,5 år) så är min mens i princip borta (tack gode gud) och jag har lite småblödning i några daragr med ca 2-3 månaders mellanrum. Det enda negativa jag har märkt är att jag gick upp lite i vikt och att det börjar väörka i stavarmen när jag har varit ute och gått stavgång i ca en timme.

Svar på tråden p-stav hjälp????