• Bröllopstokiig

Sena återbud

Hej!
    Jag skulle ha tjejmiddag ikväll, men jag fick så många sena återbud att jag ställer nu in hela kalaset.Har själv tackat nej till en fest för att jag planerat detta i stället. Jag förstår att folk får förhinder, men inte att alla kommer på det på fredag kväll. Detta har hänt vid flera tillfällen när vi ordnat fester. Har människor ingen respekt för att man faktiskt lägger ner både tid och energi på att ordna festliga tillställningar?! Är det någon annan som känner igen sig?!
    Just nu känner jag för att ställa in hela bröllopet, folk kommer väl på då också att de inte köpt strumpbyxor, eller fått nageltrång två timmar innan vigseln eller så.
    Tror ni att det blir så, eller visar människor mer respekt när det gäller bröllop åtminstone? Eller skall man bjuda dubbelt så många som man vill skall komma???
    Jag låter gnällig, jag vet men känner mig faktiskt väldigt låg just nu.....
    Skriv och berätta om ni råkat ut för liknande saker!

• Svar på tråden Sena återbud
  • Bröllopstokiig

Hej!

Jag känner igen mig väldigt mycket.
    Jag fixade också till en tjejmiddag för en tid sedan och alla utan två ringde och lämnade återbud samma dag. Tack för den. Ont om pengar som man har så blev jag mycket besviken. Kommer inte att fixa fler tjejmiddagar med det gänget igen.
    Jag blir lika besviken som du när inte folk kan visa mer respekt. Det känns som om de inte bryr sig om en och varför ska man då bjuda dem till sitt bröllop som är just den dagen som man vill fira med sina nära och kära.

Kram

Lotta

• Bröllopstokiig

Känner också igen mig...För inte så länge sen bjöd vi två par på middag. Maten var klar vid överenskommen tidpunkt och det ena paret ringde och sa att de blir en timme försenade...OK, sånt händer. Vi ringde det andra paret och bad dem komma lite senare om de ville, maten kunde värmas i detta nödfall. Vi väntade så länge vi kunde på det andra paret men började käka till sist. De kom 2 timmar senare utan den minsta ursäkt!! Frun hade kommit på att hon skulle se en hundutställning först...Vi kommer aldrig att bjuda dem hem till oss mer!
    Under min studietid ordnade jag en fest på min födelsedag för mina närmaste vänner. Hade lagt ner alldeles för mycket pengar på en smörgåstårta och vanlig tårta m.m. och annars också slitit hela dan för att allt skulle vara perfekt. Och så väntar jag och väntar...De kom tre timmar sena ca kl. 22! Men i detta fall hade det blivit nåt missförstånd, de hade iallafall inte väntat sig en fest i den omfattningen och de var mycket skamsna och ursäktade sig. Den kvällen blev iallafall mycket trevlig!
    Som arrangör blir man ytterst tillplattad om folk uppför sig på det sättet, men man får se om sitt eget hus också: det är så lätt att bli bekväm samma dag man är bjuden någonstans, känns mycket skönare att bli hemma i soffan och bara glömma bort det hela...

• Bröllopstokiig

Hej!

Det är just det att få besked i sista stund som gör mig ledsen, förhinder får alla, men för det mesta vet man det något tidigare än sent kvällen innan...

• Bröllopstokiig

De flesta försöker nog komma på ett bröllop, men tyvärr får man ju räkna med sena återbud. Vi fick det sista återbudet (ett par) när jag satt hos frisören då en vännina till mig blivit magsjuk. Trots allt tror jag att det skall mycket till innan man lämnar ett sent återbud till ett bröllop, men någon eller några får man nog räkna med. Vi fick totalt 7 återbud från en gästlista på 80 personer bara sista veckan, men det var nog ovanligt mycket skulle jag tro.

• Bröllopstokiig

Vi fick ett återbud dagen innan vigseln. Ett par försvann och bordsplacering + bordsplaceringslistor, placeringskort mm(som redan lämnats över till restaurangen) fick göras om. Nya kopior tryckas upp i A3 format och köras ut till restaurangen. Allt ordnade sig, men det redan tryckta programmet med en presentation över gästerna fick vara som den var.
    Allt gick dock bra, och vi hade fantastiskt roligt hela dagen.
    Lycka till alla ni som skall stå brud. Slappna av och njut av Er dag,
    Kramar från Fru Lundqvist

• Bröllopstokiig

Vi fick ett återbud dagen innan bröllopet - hon hade fått gallsten, definitivt giltigt skäl. Men annars tror jag inte det är vanligt med sena återbud till sådana festligheter. Har man tackat jag innan sista osa datum står man väl vid det. Något hyfs i kroppen har väl folk?
    Trist med din tjejbjudning....För att undvika sena återbud kan ni ju testa "vår" variant. Vi är ett gäng tjejer (7) som ses en gång i månaden och alltid på en vardag. Turas då om att laga mat och det är ytterst sällan som inte alla 7 är med eftersom vi bokar in datumet för nästa bjudning vid denna gångens bjudning. Kan vara värt ett försök...

• Bröllopstokiig

Man kan inte garantera att alla kommer så man får vara beredd på lite ommöbleringar bland borden. Det är ju ohjälpligt när man blir sjuk.

Däremot är det dålig stil att inte ha nån respekt för inbjudan och meddela så fort man vet att man inte kan komma. Blir man sjuk på natten ringer man morgonen innan och inte en timme innan.

Jag har ett par kompisar som är notoriskt sena. Det är så fruktansvärt irriterande då de båda är tidsoptimister som tror de har hur mycket tid som helst på sig. Så med dessa två bjuder jag alltid in dem en timme innan den tid jag meddelar alla andra, då brukar de inte vara mer än en kvart försenad och det kan man leva med.

Min mamma är också en tidsoptimist, men när det gäller viktiga saker är hon däremot noga med att vara ute i god tid. Mindre viktiga saker så tar hon gärna sig en akademisk kvart vilket driver mig till vansinne. Jag hatar att vänta på folk och jag hatar dessutom att vara försenad (å ännu mer hatar jag att vara försenad beroende på nån tidsoptimist som jag måste komma tillsammans med).

Så även om man bjuder på en mindre middag för de närmaste vännerna vill man ju inte sitta där med kall mat och skin på såsen. Jag tycker det är ohyfsat att vara försenad och ännu mer ohyfsat att inte ens meddela att man inte kommer i god tid.

Jag önskar dig lycka till med ditt bröllop och hoppas att dina vänner anser att ditt bröllop är nåt de inte får missa. Lås dörrarna om de inte dyker upp i tid, det kanske lär dem en läxa (grymma Petra).

Kram,
    Petra

• Bröllopstokiig

Jodå, känner tyvärr igen mig. I kompisgänget har vi som årlig tradition att träffas vid nyår (även midsommar givetvis) och förra nyåret var vi alltså hemma hos oss. Nu känner vi ju varandra väl, så vi är vana vid varandras olikheter. Men detta nyår skulle alltså detta sättas på prov. Ett par som ALLTID kommer sent och som ALLTID svarar sent på inbjudningar kom således två timmar efter utsatt tid, när de nästan var framme ringer de och frågar om de ska stanna och käka någonstans...?!? Vi svarade förstås att vi väntat på dem sedan 2 timmar tillbaka!
    Jag måste tyvärr säga att jag har fruktansvärt svårt för folk som satt som sport att komma sent eller att svara sent på en inbjudan. Okej, ett par gånger går väl an, men att göra det till en vana. I det här fallet har vi prövat alla tänkbara lösningar, men de är hopplösa! Jo, jag har faktiskt ett tips på hur man får folk att komma i tid (gäller således de som jämt kommer någon timma försent) och det är att säga en tidigare tid till dem. I vårt gäng fungerar det, än så länge i alla fall...

// Anna S

• Bröllopstokiig

När jag och min man gifte oss så fick vi tre avhopp dagen innan och två på bröllopsdagens morgon. Inte speciellt kul, men säkert sådant man får räkna med. Ha istället inställningen att det blir skönt om ni slipper sena avhopp....

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag hade faktiskt tjejmiddagen ändå. De tre av tio som faktiskt hade tänkt att komma, vill gärna träffas, en av dem hade till och med köpt nya kläder enkom för detta!
    Så vi fyra+ min dotter åt middag och hade det trevligt ända fram till 01.00 i natt! De kände också väl igen sig i det här med sena återbud. En av dem berättade om en fest dit 80 var bjudna och 43 kom!
    Är det här något Stockholmsfenomen, undrar jag?
    Förresten, på eftermiddagen igår var jag och min tillkommande på stan och tittade på kostymer och frackar till den stora dagen!
    Det hjälpte ju till att pigga upp humöret betydligt också!

• Bröllopstokiig

Vi har placerat småbarnsföräldrar längst ut på tungorna, så att de lätt kan resa sig vid behov och så att de lätt går att stryka utan att hela bordsplaceringen går om intet - OM det nu skulle bli så att de små liven går och blir sjuka.

Sena återbud kan man inte göra så mycket åt, men förbereda sig mentalt inför...

• Bröllopstokiig

Tror nog att folk faktiskt bryr sej mer om ett bröllop. Det är ju lite "viktigare" eller hur man nu ska säga.

• Bröllopstokiig

Ja visst känner jag igen mig. Både detta att folk inte meddelar alls att de inte kommer, alternativt ringer en timme innan och säger att de inte kommer för att det är jobbigt att åka hemifrån.... då blir man småsur vill jag lova. Jag har även sett det motsatta, folk som inte svarar på OSA för att de menar att det är klart att de kommer så det behöver de väl inte meddela (fast för mig är det inte självklart så då blir det att ringa och fråga...). Ja suck och pust, tyvärr så kan jag nog förvänta mig exakt samma beteende med bröllopet. Folk som glömmer bort att tacka ja eller nej eller ringer i sista minuten. Det är nog som det är, tror jag!

• Bröllopstokiig

Vi hade 2 personer på vårt bröllop som först och främst inte ha vett att svara på inbjudan i tid utan vi fick ringa upp dem och kolla om de skulle komma...
    Båda svarade då ja men dyker inte upp på bröllopsdagen! Skit kul att ha lagt ut 500:- per person på dessa! Kan tillägga att de är inte våra vänner längre. Det känns så taskigt när man kunde ha bjudit 2 andra istället som man var tvunga att välja bort eftersom vi inte kunde vara fler i lokalen. Det har överhuvudtaget inte hört av sig efter bröllop för att förklara sig eller något.
    Fick genom bestman höra att den ena killen skulle ha haft hand om en aktivitet på svensexan, där dök han inte upp heller!
    vad säger man om människor som är så här?

• Bröllopstokiig

Man säger BLÄH! Giltiga skäl är helt okej, är man sjuk så är man, men man måste för allt i välden höra av sig och meddela detta. Att ignorera OSA-datum och vanligt hyfs är otroligt irriterande. Hoppas att slippa allt för mycket sånt i samband med vårt bröllop, men man vet ju aldrig...

• Bröllopstokiig

Hej!
    Otroligt skönt att höra att man inte är ensam, det är som en av mina väninnor sa: har man en gång råkat ut för detta, så aktar man sig för att lämna sent återbud eller utebli när man själv är bjuden...

• Bröllopstokiig

Ja, *suck* det där är ett ständigt elände. Inför mitt första bröllop ringde brorsans dåvarande flickvän två dagar innan, hon måste jobba i helgen! Att jobba extra var viktigare än sambons systers bröllop tyckte hon.

Inför mitt andra så är jag jättenojjig över att min mellanbror först säger att han och hans son ska komma och så kommer de inte ändå, så gjorde de inför min 40-årsfest. Inte kul. Jag hoppas verkligen att de förstår den här gången att har man tackat ja så kommer man och man låter inte bara blir att dyka upp, man ringer och har GILTIGA skäl.

• Bröllopstokiig

Känner också igen situationen tyvärr! har även jag ett kompispar som alltid är sena el ger återbud i sista stund. droppen blev nu i sommar då vi gemensamt (på deras förslag!)skulle ordna en grillfest hemma hos oss. vi skulle dela på maten o drickat (de skulle ha med sig t ex bröd, dricka, sallad m m) och vi fixade resten. 15 min innan gästerna skulle komma ringer de återbud till "sin" egen fest!-Det blev så sent igår o nu är vi så trötta... var orsaken. De försatte oss i en väldigt pinsam situation minst sagt, där stod vi med en massa kompisar o hade knappt något att bjuda på.
    När vi gifte oss ringde min faster o kusin återbud dagen innan (de enda släktigarna på min sida förutom föräldrar o syskon som vi har kontakt med)orsaken var pengar, de hade inte råd att komma? ändå hade det känt till det hela i 2 mån. Återbudet ställde till en del problem för oss eftersom det blev luckor vid honnörsbordet som var svåra att fixa på ett bra sätt med så kort varsel. jag blev väldigt besviken på dem.

• Bröllopstokiig

Hej fru Scott och alla andra!

Är ni fortfarande vänner med de som inte kom till sin "egen" fest? Och att inte ha råd att komma, det vet man verkligen om tidigare än dagen innan!!!!Hoppas att ert bröllop blev lyckat ändå!

Svar på tråden Sena återbud