• mippemutt

Bröllop i USA

Jag och min man har blivit bjudna på ett bröllop i USA den 19:e maj. Vi har tänkt köpa bröllopspresenten i Sverige och då köpa något som är typiskt svenskt. Då jag har hjärnsläpp undrar jag om nån har några bra tips att komma med. Alla tips är välkomna. Presenten ska kunna vara lätt att frakta också.

• Svar på tråden Bröllop i USA
  • LydiaLinn

Sverige har ju urfina glaskreationer (i många olika prisklasser)! Jag brukar ofta ge nåt från Orrefors eller Kosta Boda och det (verkar) alltid uppskattas. Ett stilrent glasfat tex eller några vackra glas. Det finns ju den där glasskålen med Stockholmsmotiv på (orre eller Kosta, kommer inte ihåg) som är superfin och alltid uppskattad. Kostar runt 350 (ungefär) och är lätt att frakta, ganska kraftig och tålig och lagom i storlek.

Annars en glasljusstake från serien "Nobel" som ni kan säga: "det här används på Nobelfesten" det känner alla amerikaner till. Eller glas från den servisen (dyrt, 500 styck, men håll utkick efter rea). Allt i den serien är förgyllt med riktigt guld, det blir ganska speciellt.

Eller en vattenfärgstavla med Sverige/Stockholm/ Skogsmotiv. Det kan man fynda på loppis eller lite var stans, gallerior kanske. Lätt att bära med sig (väger i alla fall inte så mkt)

Eller silverbestick med svenskt motiv (tex serien "Vase") Då kan man välja tårtspade eller uppläggningsbestick så det inte gör nåt att de har andra bestick i vanliga fall. Inte typiskt svenskt men praktiskt och fint med lite diskret svenskt motiv.

Åh, jag skulle kunna shoppa presenter i timmar! Vad kul!

• Cahe

Varför inte någon vas eller skål från något av våra svenska glasbruk?! Finns ju både klassiskt fina eller lite tuffare modeller.

Lycka till!

• mippemutt

ÅÅh vilka bra förslag, ska kolla runt mer. Jag har funderat på glas men det får inte vara så tunt eftersom det kommer ligga i resväskan. och jag inte vet hur de slänger med dem.

• loisa

Om man besöker något av glasbruken så skickar de glasen, med försäkring, till USA. Det har jag utnyttjat flera gånger, det är rätt skönt att både slippa släpa på tunga glaspryttlar och att slippa oroa sig för att de kan gå sönder (det har hitintills inte hänt, det brukar vara extremt välpackat). Tar ca 6 veckor, och det finns numera också möjlighet att köpa förstasortering på glasbruken. Så om man bor i Småland eller har vägarna förbi, så...

• Nides

När jag var på bröllop i USA så köpte jag lite prylar från george Jensen eftersom jag tycker att de är himla fina... men jag märkte att de inte uppskattades så himla mycket där borta. Däremot så är Orrefors ganska så lyxigt där.. :)
    Satsa på nåt från orrefors.

• Nessan

Har också hört att Orrefors är väldigt eftertraktat i USA. Ett par vänner till mig var där på bröllop och hade nästan en väska full med glas från Orrefors. Dels som present åt brudparet, och dels små glassaker som presenter till olika vänner "over there" och det var mycket uppskattat.

Svar på tråden Bröllop i USA