• Top secret bride

Hemlig vigsel och hindersprövning?

Läste i en annan tråd om hindersprövningen så där känner jag att jag har koll och jag ska snart fixa detta.

Men!

Om man nu är en mycket hemligt brudpar - hur hemlig fortsätter man vara i en lite mindre stad när man beställt hindersprövning? Någon med erfarenhet av hemlig vigsel?

• Svar på tråden Hemlig vigsel och hindersprövning?
  • Honey Boo

En hindersprövning får man från skatteverket. Kan tänka mig att de har någon form av sekretess, de är ju en statlig myndighet.

Hindersprövningen kommer sedan hem i ett vanlig tvitt kuvert. Den godkända lappen lämnas till den som ska viga er, i god tid innan eller samma dag beroende på vad den som ska viga er har för rutiner!

Så, det går nog att hålla en vigsel hur hemslig som helst! :)

• Top secret bride

Nu känns det lite lugnare.
    Vore ju typiskt om man skulle falla på målsnöret...

Tack!

• hedros

Jajemän, det går alldeles utmärkt att hålla en vigsel hemlig för omvärlden.

Skatteverket har som HoneyBoo skrev säkerligen nån form av sekretess att ta hänsyn till. Dvs de får inte sprida till kreti och pleti att ni har skickat in en ansökan om hindersprövning. Och bekräftelsen kommer hem i ett vanligt "Skatteverket"-kuvert till det namn ni uppger som mottagare i pappren ni skickar in.

Vad gäller liten ort så beror det ju kanske på _hur_ liten orten är men alla mindre orter i Sverige har ju inte ett eget skattekontor så sannolikheten att nån känner er där är ju trots allt ganska liten.

Och sen måste ni som sagt boka en vigselförrättare också. Men där är det ju bara att tala om att ni vill hålla det hemligt tills vigseln är genomförd så för personen i fråga knappast info om er bokning vidare.

Lycka till!!!
    (från två som gjorde precis samma sak)

• Dallas

Inga som helst problem

såg nu att hedros redan skrivit ang kuvertet.

Vi bor inte ens i en mindre stad..... utan pyttelitet samhälle som knappt finns på kartan. Vi gifte oss hemligt 10/2, ingen anade något!
    Lycka till!!!!

• Mlle

Var inte så säkra på det här med sekretessen...

Jag läste för länge sedan i någon tråd här på forumet att någon hade ringt till Skatteverket och frågat om X och Y hade ansökt om hinderprövning och den fick veta att de hade gjort det.

Det kan ju vara osant, men varför berätta om något sådant i en tråd då...

• Honey Boo

Det låter märkligt att Skatteverket lämnar ut sådana uppgifter. Tänk om någon skickar in en hindersprövning och inte får den godkänd för de är syskon eller ngt annat. Och så kommer det ut? Nej, tror att de håller lika strängt på sådana uppgifter som allt annat som är formellt, statligt och allmänt byråkratiskt! I detta läget ska vi kanske vara glada att det inte är så lätt att få alla uppgifter om alla hursomhelst! :)

• hedros

Jag kan inte _garantera_ att Skatteverket har nån form av sekretess vad gäller sånt här. Generellt så är ju i princip alla uppgifter som finns där offentliga. Men å andra sidan har jag svårt att se att det händer särskilt ofta att folk ringer dit och frågar såna saker.
    Dessutom är det ju så att hindersprövningen gäller i fyra månader och under de fyra månaderna kan man välja precis vilken dag man vill. Och skulle man ångra sig så är det ju bara att låta bli att använda papprena. Så det blir ju väldigt svårt för en utomstående att gissa sig till vad som ska ske när...

Sen kan man ju (om man skulle råka ut för dylik person i sin närhet) fråga sig vad man vill ha för relation till den personen i framtiden...

• PennyJenny

Ja, jag tror att det är precis tvärt om! Sverige har en långtgående offentlighetsprincip och det som finns i myndigheters register är som regel offentlig handling. Så om någon ringer och frågar om en viss person tagit ut hindersprövning så tror jag de lämnar ut det. Det kan krävas att den som vill ha uppgifterna har presonnummer på den som de vill veta om, annars kan man få svaret att det tar lite tid om man bara har namn tex. Men jag kan tex ta reda på ganska mycket om en person om jag har personnummret, årsinkomst, om personen är gift, skild, om de har barn, (och får då personnummret til dem oxå och kan fortsätta ta reda på massa om dem), vart den är folkbokförd, om den har någon prick i körkortsregistret (dock inte få veta för vad), om personsen har vapenlicens och en hel del annat.

Däremot bör nog personalen inte bara prata på om vad som händer på myndigheten, det är en annan sak. Att säga att "idag var Lisa och lämnade in sin hindersprövning" för någon som inte frågat eller så är nog inte helt okej. Men de får nog, för som sagt, våra personuppgifter är inget som är sekretesbelagt. Något som många inte tänker på när de frikostigt delar med sig av uppgifter om sig själva på nätet.

• hedros

PennyJenny

Tack! Du uttryckte vad jag försökte skriva i mina båda inlägg, men som jag inser ser ut som de helt motsäger varandra... *skratt*

Som sagt, de får nog inte neka nån uppgifterna. Men samtidigt är det ju inte nåt som sprids för att spridas.

• PennyJenny

Nej, många tror felaktigt att det inte går att få reda på saker om dem via myndigheterna, men det är precis tvärt om. När jag läste journalistik fick vi en uppgift som gick ut på att ta reda på så mycket som möjligt om en för oss okänd person. Jag fick en notis om en kvinna som vunnit frysdisk sm (lovar det är sant!) där endast hennes namn och arbetsplats stod. Via hennes arbetsgivare fick jag tag på hennes telefonnummer och på så sätt adressen. Och via skattemyndigheten kunde jag med den infon få fram hennes personnumer och sedan är de offentliga registren öppna. Och det är faktiskt ganska mycket man kan får reda på.

• Top secret bride

Oj!

Men jag får hålla tummarna för att allt går vägen. Får väl lägga med en top secret-lapp!

• Dallas

Ja det går säkert att få tag i de uppgifter man behöver( eller inte behöver). Men... Hur nyfiken får man bli? Om man misstänker att någon ska gifta sig: Är då första tanken " Jag ringer o kollar upp det genast" ?

Jag hade/kommer inte att ringa ett sånt samtal i alla fall.

Vi hade väl tur eller vad man ska kalla det då.

• PennyJenny

Nej, jag har lite svårt att tro att någon i er omgivning nu skulle ringa och kolla det, för som sagt, hur nyfiken får man bli? *s* Men det är ju inte som att skattemyndigheten anslår med annons i tidning vilka som den senaste veckan har sökt hindersprövning.

• 23/8-06

Hindersprövning är en offentlig handling lärde vi oss när vi skulle gifta oss. Vi valde med att hålla vår vigsel hemlig, dom av vår förvåning när vi fick hem reklam från en fotograf angående bröllopsfoto. Vi blev ganska snopna och ringde upp fotografen för att höra hur hon fått reda på det. Hon berättade att hon gick till skatteverket varje vecka och antecknade och skickade ut till alla som fanns i registert. Snopet i alla fall.

• Polarn&Pyret

Japp, det är offentligt! Var det inte så att journalisterna snokade rätt på att Göran Persson skulle gifta sig innan det var "offentligt" just för att de frågade Skattemyndigheten om de skickat in hindersprövning?

• Marskatt

Jo, men hur vanligt är det att "vanliga människors" släktingar ringer o frågar om man tagit ut hindersprövning?! Inte särskilt vanligt skulle jag tro... Och det är ju inte så att det är offenligt på det viset att det kungörs någonstans vilka som lämnat in om hindersprövning o vilket datum man gjort det. Så - om ingen annan vet om det så är nog chansen att ni klarar att hålla det helt hemligt riktigt stor! Lycka till!

Svar på tråden Hemlig vigsel och hindersprövning?