Ja, jag tror att det är precis tvärt om! Sverige har en långtgående offentlighetsprincip och det som finns i myndigheters register är som regel offentlig handling. Så om någon ringer och frågar om en viss person tagit ut hindersprövning så tror jag de lämnar ut det. Det kan krävas att den som vill ha uppgifterna har presonnummer på den som de vill veta om, annars kan man få svaret att det tar lite tid om man bara har namn tex. Men jag kan tex ta reda på ganska mycket om en person om jag har personnummret, årsinkomst, om personen är gift, skild, om de har barn, (och får då personnummret til dem oxå och kan fortsätta ta reda på massa om dem), vart den är folkbokförd, om den har någon prick i körkortsregistret (dock inte få veta för vad), om personsen har vapenlicens och en hel del annat.
Däremot bör nog personalen inte bara prata på om vad som händer på myndigheten, det är en annan sak. Att säga att "idag var Lisa och lämnade in sin hindersprövning" för någon som inte frågat eller så är nog inte helt okej. Men de får nog, för som sagt, våra personuppgifter är inget som är sekretesbelagt. Något som många inte tänker på när de frikostigt delar med sig av uppgifter om sig själva på nätet.