Måste någon fria?
Efter att ha läst flera trådar här på BT om frieri så blir jag bara mer och mer förbryllad.
Efter att jag och sambon förlovade oss och bestämde vigseldatum så började jag läsa litegrann här på BT för att få tips kring bröllopet. Till min förvåning fanns det många trådar om frieri. Jag måste helt ärligt säga att jag inte förstått att detta med frieri på allvar levde kvar i någon större utsträckning.
Jag och min blivande samtalade om saken och bestämde oss gemensamt för att förlova oss och gifta oss. Varför skulle initiativet till detta nödvändigtvis komma från mannen?
Ännu mer förbryllande tycker jag att det är när ett par har valt ut ringar tillsammans, och sedan går tjejen och väntar på att killen ska fria. Om man kommit så långt är det väl självklart att man har tänkt förlova/gifta sig?
Och märkligast av allt: hur stort det än må vara med äktenskap så är föräldraskapet ett oupplösligt band mellan två personer. Därför blir det smått kortslutning i min tankeförmåga när två personer levt tillsammans, har hus och barn och hela köret - och ändå väntar tjejen på att killen ska fria?
Förstå mig rätt nu. Jag är inte ute efter att klanka ner på tjejer som väntar på frieri. Jag vill helt enkelt förstå hur tanken bakom det hela ser ut när man tänker annorlunda än vad jag själv gör. Så upplys mig! :)