Jag vet inte hur mycket du har sytt men Jag har sytt massor av underkjolar och jag brukar göra så här:
Jag köper fodertyg i samma färg som tyllen, och syr en tub av som är lite större än bredaste partiet på dig (oftast stussen) och har längd till lite mer än halva låret så att man e rörlig. sy inte ihop den hela vägen utan lämna ett sprund uppe i så att du kommer i underkjolen. Längst upp syr jag en kanal bred nog till att sätta bred resår i. (spänn inte resåren för hårt för då kan även den smalaste få en valk på magen och det vill man inte på dagen D.) När jag har sytt tuben så är grunden gjord, då e frågan hur mycket "fluff" (lite fluff , lite tyll, mycket fluff, mycket tyll!!!!) du vill ha. i vilket fall som så viker du tyllet så att det är dubbelt på längden och klipper av det så långt eller kort du vill att kjolen ska va. Sy på maskinen 1 cm från vikningen med de längsta stygnen en söm som du kan använda till rynktråd. när du har sytt hela biten med tyll drar du i en av trådarna och rynkar tyllen på det viset. Efter det får du fästa tyllet på grundkjolen (tuben) där den ska va, så att det är rätt längd på underkjolen. Där efter syr du fast den rynkade tyllbiten runt hela tuben så att ändarna möts igen, låt de gå lite omlott. underkjolen är nu färdig.
Hoppas att du förstod mig annars får du gärna fråga igen.