• lotta49

Hur göra underkjol av tyll??

Nu behöver jag hjälp igen!

jag har köpt mig en klänning som jag skall byta om till längre fram på kvällen och det skall göras lite ändringar på den.

Bland annat skall den kortas av och så skulle jag vilja ha en underkjol av tyll att ha under.

Nu till min fråga: Hur sjutton syr man en sån?

Vill ha liksom flera lager om ni förstår vad jag menar, klänningen skall ha en lite "puffig" känsla.

Jag behöver verkligen hjälp med detta!

• Svar på tråden Hur göra underkjol av tyll??
  • lindah1980

Jag vet inte hur mycket du har sytt men Jag har sytt massor av underkjolar och jag brukar göra så här:
    Jag köper fodertyg i samma färg som tyllen, och syr en tub av som är lite större än bredaste partiet på dig (oftast stussen) och har längd till lite mer än halva låret så att man e rörlig. sy inte ihop den hela vägen utan lämna ett sprund uppe i så att du kommer i underkjolen. Längst upp syr jag en kanal bred nog till att sätta bred resår i. (spänn inte resåren för hårt för då kan även den smalaste få en valk på magen och det vill man inte på dagen D.) När jag har sytt tuben så är grunden gjord, då e frågan hur mycket "fluff" (lite fluff , lite tyll, mycket fluff, mycket tyll!!!!) du vill ha. i vilket fall som så viker du tyllet så att det är dubbelt på längden och klipper av det så långt eller kort du vill att kjolen ska va. Sy på maskinen 1 cm från vikningen med de längsta stygnen en söm som du kan använda till rynktråd. när du har sytt hela biten med tyll drar du i en av trådarna och rynkar tyllen på det viset. Efter det får du fästa tyllet på grundkjolen (tuben) där den ska va, så att det är rätt längd på underkjolen. Där efter syr du fast den rynkade tyllbiten runt hela tuben så att ändarna möts igen, låt de gå lite omlott. underkjolen är nu färdig.
    Hoppas att du förstod mig annars får du gärna fråga igen.

• lotta49

Tack så mycket! jag förstod din beskrivning efter att ha läst den igen *ler*.

Min mammas bästa vänninna är en hejare på att sy så hon kommer nog att få ihop en när jag ger henne din beskrivning.

Tack så mycket!

• B1LLy

puffar den här tråden lite...
    vill sy min underkjol själv, i bara tyll..
    undrar om det finns gn bra hemsida där man kan se steg-för-steg hur man ska göra?
    har letat å letat men hittar inget...helst gratis! =)

• B1LLy

puuffff! behöver verkligen tips!! :/

• jessisca

e du säker på att du vill ha bara tyll i underkjolen!? d e inte så bekvämt mot benen...

• B1LLy

nee...gör jag den själv så ska jag ha ett annat tyg underst...så det inte gör ont mot benen-har hört att det kan vara obehagligt ja =)
    problemet e att jag inte hittar en sååå stoor underkjol som jag vill ha..därför verkar den enda utvägen vara att sy den själv!

Svar på tråden Hur göra underkjol av tyll??