• Fluffbullarna

Till Amalfi utan bil?

Vi är väldigt sugna på att åka till Amalfikusten på bröllopsresa. Efter vad jag har sett så är det vanligaste sättet att ta sig dit att flyga till Rom och sen köra hyrbil, men ingen av oss känner att vi vågar köra. Finns det något annat sätt att ta sig dit eller har ni några tips på liknande ställen som är lättare att ta sig till?

• Svar på tråden Till Amalfi utan bil?
  • Polarn&Pyret

Vi har precis bokat resa till Rom och hotell i Amalfi, så vi funderar på samma sak. Hotellet föreslog tåg+taxi istället för bil (de tyckte att man inte behövde bil när man väl var på plats). Tåg Rom-Napoli och därifrån taxi. Jag har också hört att det går direkttåg på 2,5 timme Rom-Salerno och därifrån buss eller båt till Amalfi på c:a 1 h. Enligt googlemaps tar det c:a 5 timmar att köra från flygplatsen i Rom till Amalfi.

För oss lutar det åt att åka tåg till antingen Napoli eller Salerno. Någon annan som vet tilket som är bäst? Hur många tåg går och hur mycket kostar det?

• Fluffbullarna

Puffar...ingen som har några tips till mig och Polarn & Pyret?

• Storasystern

Hej på er!

Var på Amalfikusten på bröllopsresa i höstas. Vi flög till Neapel (närmaste "stora" stad) och hyrde bil.
    Visst går det att åka taxi till Amalfi, men det är en _väldigt_ liten stad och där finns nästan inget att göra, så om man ska vara där mer än ett par dagar rekommenderar jag absolut att man hyr en bil, trots att italienarna kör som galningar! Hyr en liten bil för vägarna är små!
    Gör en utflykt till Capri också och hyr en vespa där - fantastiskt vackert och mysigt!

Lycka till!

Svar på tråden Till Amalfi utan bil?