• Multa

sorgligt med dikt till avliden svärmor?

Min blivandes mor dog 2 månader innan vår son föddes, nu när vi gifter oss vi vill få med henne i vigselprogrammet med en dikt och att prästen tänder ljus. är det för sorgligt för ett bröllop?

• Svar på tråden sorgligt med dikt till avliden svärmor?
  • catte

Tycker jag absolut inte - en jättefin gest tycker jag. Jag skall ha 2 tända ljus framför mig på mitt bröllop. Ett för mamma och ett för pappa som båda gick bort för några år sen! Jag kommer fälla många tårar, dels av glädje och dels av sorg att de inte kunde närvara....

• blixten34

Jag tycker det är sorgligt för bröllop är ändå en glädjens högtid och ni gifter väl er av lycka antar och hoppas jag.

• Clobberella

Jag tycker inte att det passar att prata om döden på ett bröllop.

• Gabbies

jag tycker att det e en fin gest att låta även dom som finns på andra sidan vara med vid vigseln..

• Marskatt

Det beror nog på... tänk er bara noga för, och försök tänka er in i hur era gäster skulle uppfatta det. Vi valde att lägga rosor till min mamma och till min mormor dagen efter istället, bl a med tanke på morfar och min mammas syskon...

• Marskatt

Vi gifte oss alltså i den kyrka där båda är begravda.

• blixten34

Vi valde att tända ljus på anhörigas gravar dagen innan så fick dom vara med på sityt sätt känns fel att ta med döden på eran stora dag

• blåpärlan

Vi kommer att stanna till på kyrkogården och lämna buketten efter vigseln. Tycker det känns bra för de som inte kan vara med på våran dag.

• Karis Annelie

Jag tycker det är en fin gest, det är självklart att hans mamma ska vara med i vigseln på något sätt! Fast det är klart hon är med där vilket som, även om ni inte gör nåt speciellt.
    Ska ni ha dikten bara i programmet? det ska inte läsas upp eller så? För då kan det bli många som gråter lite för mycket av sorg kanske. men en dikt i programmet och bara en kort sekvens där prästen tänder ljus låter jättefint.
    Man minns ju de döda med glädje såväl som sorg, det handlar om livet och livet hör absolut hemma på en vigsel.

• anne på grönkulla

Det låter fint, men fundera noga på om ni vill ha sorgen mitt i ert bröllop och vill att det är det intryck era gäster ska bära med sig från ceremonien. Många äldre släktingar kan också reagera mot det - särskilt som att bröllop bryter sorg även i traditionell etikett.

Rådgör med prästen om hur ni ska göra, skulle vara mitt råd - och en gest är fin men kanske ska den inte vara så offentligt utan mer privat för er?

Svar på tråden sorgligt med dikt till avliden svärmor?