• Ung men säker

Nån annan som planerar?

Vi har tillsammans planerat vår förlovning, som kommer att ske den 7.7.2007! :)

Finns det nån annan här som har planerat tillsammans, eller tycker ni att det ska komma oväntat från ena personen!?

Jag tycker iaf det är mysigt att ha planerat det hela och vi tänker åka till en speciell plats och slå till där! :)

Och en annan sak: Alla tycks ju bo tillsammans redan före ni förlovat er. Själv vill jag flytta tillsammans först när vi har gift oss! Tycker ni det låter gammalmodigt, eller finns det nån annan som tänker i samma banor? :)

• Svar på tråden Nån annan som planerar?
  • Jenny_Åland

För mig och min sambo har det varit så att det är först nu när vi varit ihop i snart 7 år och bott tillsammans 3 av de åren som vi känner att vi vill gifta oss med varandra. Tidigare har vi inte varit säkra på det. Det är ju en viss skillnad på att bo tillsammans med någon än att inte ha gjort det. Man lever mer inpå varandra och har inget eget ställe att åka till vilket gör att man upplever goda och dåliga sidor mer och lär sig att kunna ta hand om ett hushåll tillsammans. Det här gäller förstås bara för mig. Alla är vi olika och i olika skeden av våra förhållanden olika tidigt. Endel känner sig redo tidigare andra senare. Jag känner iaf. att jag upplevt mycket med min sambo och vet precis vad jag får även efter bröllopet.

• Jenny_Åland

Att planera förlovning tillsammans tycker jag också är bra. Det gör vi med. Känns som att båda vill vara delaktiga för att det ska bli som vi tänkt oss :) Däremot var jag den som frågade om han ville gifta sig och han sa ja. Men det var inget frieri eftersom vi fortfarande inte har förlovat oss.

• Ung men säker

Jenny_Åland:

Men för mig känns det som, vad e de för vits å gifta sig om man ändå bor tillsammans redan? Ingenting ändrar ju när man gifter sig om man bott tillsammans redan före? Eller?? Jag vet inte, för jag har inte prövat! ;)

• Jenny_Åland

Ja så kan man också se det. Vi gifter oss inte för att uppleva nåt nytt. Vi tycker att det blir enklare med arv om man är gift och så blir bröllopet en möjlighet för våra släktingar att träffas. Hans släktingar har inte träffat alla mina släktingar än pga. av avstånden. Dessutom finns det några saker som vi inte har gjort: vi har inte skaffat barn tillsammans och vi har inte köpt hus som vi också längtar efter.

Det finns ju många som gifter sig senare i livet. jag känner ett par som är i 50-årsåldern med vuxna barn och gifte sig nyligen just för att det skulle bli enklare med arv om den ena dör.

• Balinda

vi har inte förlovat oss men ska gifta oss den 30 juni, detta bestämde vi gemensamt och för att spara in lite på kostnaden så skippa vi förlovningsringarna.. :)

• Maggies

Vi kommer att flytta in tillsammans när vi har gift oss.

• jessisca

ung men säker:

jag resonerar som du när d gäller att flytta ihop! jag ser bröllopet som en start på vårt liv tillsammans, och vill inte göra d av juridiska/praktiska skäl, för barnens skull etc... jag vill gifta mig för att visa världen att vi hör ihop! och som du säger så blir d ju liks ingen skillnad om man redan har bott ihop flera år innan...

visst kan jag hålla me folk om att man lär känna varann på ett annat sätt när man bor ihop först, d e väl rätt logiskt antar jag. men för mig e d viktigare att vi älskar varandra, för om vi gör d så klarar vi av att jobba på dom problem som dyker upp som man inte märker av när man inte har bott tsammans än.

vår förlovning kom verkligen inte som nåt oväntat från nåt håll... eller ja, jag blev ju en aning chockad när m2b började diskutera d efter 4 dar!! men å andra sidan så visste jag ju redan innan att d va dit både han o jag strävade, mot allt eller inget, så egentligen va d inte så mkt att va förvånad över heller... vi förlovade oss efter tre månader o jag har fått både positiva o negativa reaktioner på d. men d kändes så rätt redan från första början att d inte va nåt att diskutera ens en gång. vi såg ingen anledning att dra ut på d när vi visste va vi ville! o d va romantiskt ändå, även om jag visste va som skulle hända o när.

• ¤Flickan¤

Här är också en som planerar förlovning tillsammans med sin kille, vi bor dock ihop sen ett år tillbaka. Men det gör man ju som man själv vill.

Själv ville jag inte förlova mig innan vi hade bott ihop då jag ville känna hur det kändes att ha en vardag tillsammans.

Men lycka till!

• Karis Annelie

Vi planerade litegrann, vi bestämde tillsammans att vi skulle, valde ringar ihop och bestämde dag. men sen så var det inte mycket mer planerat än då.
    På den stora dagen gjorde vi det vi kände för att göra. hyrde motorcyklar och vroomade iväg till en pir vi sett tidigare där vi picknickade och bytte ringar. :) (var på thailand därav motorcykelhyra)

• littlepixiegrl

Vi har bott ihop i strax över ett år och även om vardagen kanske inte blir annorlunda för att vi gifter oss så kan man ju inte säga att det inte blir någon skillnad efter brölloppet. Jag blir ju en fru, HANS fru och han blir min man, det är visst skillnad! :)

Tycker f.ö. att man gör precis som man själv vill när det gäller planerade förlovningar och samboende innan giftermål!

• föralltidhans

Ung men säker: jag, eller vi, ska också förlova ossi år, ca en månad efter er. Vi bor dock ihop och det beror nog mycket på att vi ändå spenderade så mycket tid ihop och eftersom vi då var studenter så sparade vi väldigt mkt pengar på detta. Jag tycker det är helt underbart att bo ihop, vakna ihop och dela allt, både städning och fest :D

• LydiaLinn

Det är inte gammalmodigt att vilja flytta ihop efter vigseln, tycker det låter romantiskt. Men kanske lite vågat? Min älskling och jag hade några små... konflikter när vi flyttade ihop. Nu är allting löst, men det behövdes några bråk för att få det bra!

Men jag tycker också det verkar kul med en stor förändring när man gift sig! Vi vill flytta till hus efter bröllopet.

• Joleen

hej,

min m2b frågade om jag ville förlova mig med honom 1:a januari, då bodde vi inte ihop men skulle flytta ihop sista februari. nu har vi gemensamt beställt ringarna som jag designat och de kommer om en vecka ungefär och vi har gemensamt bestämt vad vi ska göra och vart vi ska växla ringar.

vi kommer att gifta oss inom 1,5 år. för mig kommer skillnaden mellan att vara sambo och vara gift kanske inte vara så jättestor, en ring till, enklare juridik och att vara en ung fru! men jag är mycket traditionell på det sättet, jag vill inte vara sambo/förlovad i alla evighet utan jag vill gifta mig.

till skillnad från vad jag hade trott kan jag berätta att innan jag och min m2b flyttade ihop var jag lite orolig över vissa saker när det gällde hushållssysslor etc. sen vi flyttade ihop har allt flutit på hur bra som helst, han städar mer än vad jag gör och när vi tvättar/lagar mat/handlar etc tillsammans så är vi ett jättebra team!

• Joleen

"skulle flytta ihop sista februari"

det skall vara sista januari.

• brud 2008?

Vi planerar också ihop! Först ville jag vänta in honom och ett frieri men sen började vi prata om när vi vill gifta oss och då tyckte jag att det skulle bli så perfekt med förlovning ett visst datum... Så jag föreslog det en dag och då kom det fram att han redan tänkt på den dagen. Så nu är ringarna klara och det är bara att vänta på den speciella dagen. Har jag tur så får jag ett frieri också!

• Thezz

Vi planerar också vår förlovning ihop. det blir på Kreta den 17/6. Väntar fortfarande på att ringarna ska bli klara. Åhh, vad man längtar.

Svar på tråden Nån annan som planerar?