Ketos
Jag håller på ed cambridge kuren och ser att många nämner om ketos? vad är det och hur funkar det osv, i want to know everything!!!!
Jag håller på ed cambridge kuren och ser att många nämner om ketos? vad är det och hur funkar det osv, i want to know everything!!!!
ämnen som bildas i kroppen vid svält...
...som inte luktar gott...
...och är inte bra...
...som man alltså ska undvika
...håller med föregående..
Läs exempelvis på www.viktklubben.se under frågor och svar. Googlar du hittar du sedan mer info.
Kort sagt kommer man i ketos när man hårt begränsar den mängd kolhydrater man äter. Kroppen börjar då i stället omvandla det lagrade kroppsfettet till energi och du går alltså ner i vikt. Eftersom kroppen bryter ner sina glykogendepåer innan den går på fettet, och glukogenet binder den vätska som kroppen behöver, är det extremt viktigt att dricka mycket vatten under ketos ? man blir då snabbt uttorkad och kroppen far illa om man inte dricker minst tre liter vatten per dag.
Många blandar ihop ketos med ketoacidos, vilket är felaktigt. Ketoacidos är ett sjukdomstillstånd som exempelvis drabbar personer med diabetes, detta drabbar inte friska människor. Ketos är som sagt något helt annat och under kortare perioder är det inte skadligt, enligt vad läkare tycker i dag. Exempelvis Sahlgrenska och Stephan Rössner arbetar med ketosdieter (VLCD). Att däremot försätta kroppen i ketos under lång tid finns det i dag inga studier av, såvitt jag vet.
Ketos är inte ett ämne ? ni har kanske blandat ihop tillståndet med ketogener, liksom ni har blandat ihop ketoacidos med ketos?
Buslinna: Nej, jag vet att det inte är ett ämne, men det orkade jag inte skriva Har läst mycket om ketos och vet att det är skillnad på det och ketoacidos
Men det är väldigt olika vad olika läkare tycker om saken.
Min personliga uppfattning är att min kropp ska inte "sättas" i ketos, det mår JAG inte bra av. Men det funkar för andra
Usch va svamligt jag skriver... Jaja...
OT:
Vet ni var man kan göra en "tarmsköljning" i göteborg??
Norrsken,
I det fallet kan det vara bra att säga att det är din åsikt, och inte ett faktum att det ska undvikas, till den som frågar vad det är. :)
Det var därför jag satte dit en " " efter "som man alltså ska undvika"
Men vad JAG hört så är det någonting man ska undvika, så det är inte bara min åsikt heller
tjing... med "ämnen" avser jag ketonkroppar som bildas vid ketos... ökad halt av dessa ketonkroppar förekommer vid svält o ffa vid otillräcklig insulinbeh av diabetes... i svåra fall leder detta till ketoacidos
Ketogener, vet jag inte vad du menar.. antingen menar du ketogan so är smärtstillande eller så menar du ketoner, antar jag?? jaja.. whatever
jo men om man sköter sin cambridge diet e de vl lite svårt att undvika hamna i ketos? och hur tar man reda på denna illaluktande sak då?
nicobo: Det finns stickor att köpa på apoteket för att mäta. Prata med din konsulent, hon/han måste ha information om detta. Det är ju FARLIGT att låta någon gå på en ren kur utan att informera ordentligt