• Daia Gräddnos

Nån som gifter sig på båt eller har gäster på båttur?

Nån som gifter sig på eller nära en båt? Behöver lite ideer...

Våra gäster skall åka båt til en kai där vi står och ventar, sen blir det vigsel och båten åker till festlokalen.

Nån som har funderat på samma grej eller annat med gäster på båttur?

• Svar på tråden Nån som gifter sig på båt eller har gäster på båttur?
  • Lillamig

Vi ska transportera vara gaster mellan kyrkan och slottet med bat - vad ar det for ideer du behover? Tips pa rederi?

• Daia Gräddnos

Båten har vi redan bokad. Det är en enkel rustik båt som används til guidning av turister, tar 100 pers totalt, men bara 55 "sittande" (vi har ca 55 gäster). Funderar på saker som vad man gör vid dårligt väder (gifter oss i augusti, men man vet aldrig), om man seier till gästarna innan (typ lämpliga kläder, annat att tänka på), vad gör ni?

• Lillamig

Okej, da forstar jag din oro. Har er bat inte tak? Var bat ar tackt och har en salong sa jag ar inte orolig for daligt vader. Alla kan inte heller sitta men da far de val mingla runt, en del kommer sakert vilja sa ute dar bak. Det enda jag tankt pa (efter att ha varit pa en battur pa ett annat brollop) ar att de dem som serverar tilltugg och champagne att cirkulera ordentligt far folk blir ganska stillasittande i salongen och det ar inte roligt att sitta med tomt glas och bara fa en jordgubb. Vi skrev att vi hade ordnat transport mellan kyrkan och slottet pa inbjudan for att folk inte skulle ta bil eller boka taxi, kladseln tror jag inte ska spela nagon roll.

• Daia Gräddnos

Lillamig

Båten har tak över en mycket enkel salong, men man kan också mingla rundt ute på taket. Vi kommer inte ha serveringspersonale, så folk får själv ta dryck och tiltugg. Vi tänker upplägget så här:

Gäster går (ca 300m, intet annat alternativ vid regn) från parkeringsplats ned til kaien och inn på båten, åker en timme i skärgården (guide), lägger til en kai, vigsel (på kaien, evt på båten vid regn, det blir trångt!), alla inn på båten igjen, åker en liten timme till med dryck och tiltugg, til kai och alla går til festlokalen (ca 300m, intet annet alternativ vid regn).

• mattesbrud06

Våra gäster samlades vid festlokalen och parkerade även sina bilar där då alla skulle övernatta...
    Därefter tog båten alla gäster över till kyrkan (där vi redan var).
    Efter vigseln åkte alla båten tillbaka fast då med brudparet också...till festlokalen där vi först hade brudskålen i trädgården och sedan middagen inomhus.

Vår båt var ingen skönhet (taxibåt) men jättemysigt invändigt med bar och träbänkar+bord... när båten björkades utvändigt och de satte flaggor på den så vart den helt okej.

• Daia Gräddnos

mattesbrud06

Låter lite som vårat upplägg, men våra gäster blir ju totalt minst två timmar i båt.

• mattesbrud06

Daia Gräddnos

Varför blir de i båten i 2 timmar?

• Daia Gräddnos

Altså, dom åker från festlokalen=övernattingen, får en timmes guidad tur, kommer til en kai där vi brudparet väntar, (borglig) vigsel på kaien, alla inn i båten igjen, en timmes tur tilbaks til festlokalen (och på denna timmen är det "mingel" på båten med bubbel och tiltugg) och sen bröllopsfest.

• mattesbrud06

Daia Gräddnos

Men det är väl ok?
    Om det är fint väder är det helt underbart att färdas i båt.
    Och det kommer säkert att bli kramkalas/lyckönskningar på kajen först innan ni går in i båten igen...

Vi tog en snabb tur till kyrkan (30 min) och sen en mer guidad tur på vägen tillbaka
    (60 min)...då hann restaurangen duka upp i trädgården för brudskålen och alla gäster fick lite förfriskningar på båten under tiden.

Det kommer o bli jättebra ska du se!

• Daia Gräddnos

Men om det blir regn kan vi inte vigas på kaien, och vad om gäster är rädda för att åka båt/blir sjösjuka, eller blir blöta, eller...

• mattesbrud06

Daia Gräddnos

Jag förstår din oro...
    Kan du inte ha en reservplan för ev. regn?
    Te x att ha partytält på kajen eller att ha vigsel ombord på båten om det går att gå in i den?

Har ni inte nämt i inbjudan eller infobladet att det blir båtresa?
    Isåfall är ju gästerna informerade/förberedda på det och bör nämna sin åkasjuka i samband med OSA och ni kanske kan komma fram till en annan lösning till just dessa personer, kanske att de åker egen bil etc.

Vi nämnde det i vårt infoblad...och jag fick inga indikationer på åksjuka eller något annat på vårt bröllop.
    Alla uppskattade verkligen båtresan och vi fick många lovord efteråt av gästerna just att de tyckte att detvar en sån upplevelse att få åka båt...
    Så det går bra ska du se

• Daia Gräddnos

mattesbrud06

Låter bra, jag är inte så orolig för gästarna, men just detta med vigselen. Vi planerar en mycket enkel borglig seremoni, så dårligt väder=vigsel inne på båten, och då blir det många som kanske inte får med sig allt som händer - men så kan det ju va på kyrkobröllop också om man sitter långt bak...

Svar på tråden Nån som gifter sig på båt eller har gäster på båttur?