• Bredin

Gifte mål i USA med Amerikansk Medborgare...

Finns det någon som har information angående giftemål i USA...

Jag och min fästmö planerar att gifta oss i USA i sommar. går detta att göra på ett tourist visa, hur lång tid tar det tills jag får papprena samt finns det möjlighet att arbeta efter vigseln så att man har möjlighet att leva i usa och inte behöva leva på frun... kan kännas något jobbigt...

Har försökt att prata med Amerikanska Ambassaden i Stockholm, men inte mycket till svar.

Hoppas att någon här vet hur detta gått till eller kanske känner nån som har gjort detta redan ?

• Svar på tråden Gifte mål i USA med Amerikansk Medborgare...
  • Hege

Hei

Mitt første ekteskap var med en Amererikansk mann. Vi giftet oss i Norge, men jeg bodde da i USA og studerte der (1994).

Det er ikke alltid det går så fort med å få green card. Det kan ta opp til to år før man får det. Mens du venter kan du kanskje få være i landet på hva de kaller "probation", men du får ikke lov til å jobbe. Jeg fikk vite at det sansyneligvis ikke var noe problem å få opphold på probation siden jeg kom fra Norge.

En annen regel var at så lenge man var gift med en fra USA så kunne man egentlig ikke reise inn i landet på vanlig turistvisum.

Vi endte opp med å flytte til Norge så jeg gjennomførte aldri prosessen.

Hvis du ikke får noe hjelp på den amderikanske ambasaden i Sverige vil jeg foreslå at du kontakter den svensk i USA.

Jeg vet ikke hvor mye hjelp dette var, men det fantes mange merkelige regler som vi fant ut av på veien.

Hege

• ACE

Jag har nyligen gift mig i USA med en amerikan. Jag kom till USA på turistvisa, det är inte populärt men det gick. Du måste gifte dig innan visumet går ut,vilket är inom 3 månader. När du väl är gift så måste du ansöka om uppehållstillstånd via INS. Du har ej rätt att arbeta förän du har ansökt om ett arbetstillstånd, via INS, vilket kan ta runt 5 månader. Det är en hel del papper du måste fylla i hos INS och den totala summa för att få ett GreenCard kostar runt 7000 kr, det tog runt 2 år innan jag fick mitt. Om du har runt 4-6 månader innan du gifter dig så kan du ansöka om ett Fiancee visa i Sverige. INS tjafset blir lättare och snabbare om du har ett sådant visa istället för ett turist visa.
    Lycka till!

• ACE

Det är jag igen. Du har rätt att resa utanför landet efter att du har ansökt om uppehållstillstånd men du måste ha ett särskilt intyg från INS. Intyget gäller ett år och kostar 115 dollar.

• Bredin

hmm man får gifta sig på ett tourist visa om inte bröllopet var planerat... vad räknas som planerat... känner varandra sedan tidigare ? förlovade ?

• tee

Hej Bredin! Om man gifter sig i Sverige så får man green card mycket fortare. Det är nämligen så att det tar så lån tid i USA för att det har mkt fler ansökningar. Söker man däremot genom abassaden i Sverige så tar det ca två månader.

• AMV

Instämmer med Tee! Gift dig i Sverige så går det mkt snabbare plus att du blir mkt trevligare bemött. Dessutom kan man i värsta fall få problem om man gifter sig på tourist visa. Min kompis som är från Israel gjorde det och hamnade i trubbel med INS eftersom hon blivit frågad vid inresan vad syftet med resan var och inte sagt att hon skulle gifta sig. Hon har green card nu men fick anlita en advokat för att övertyga dem.

Svar på tråden Gifte mål i USA med Amerikansk Medborgare...