• yasso

Snälla hjälp mig!!

Hjälp med Paypal

Undrar om någon kan hjälpa mig att förstå det här med paypal.
    Jag har registrerat mig för det och det verkar ha funkat men när jag ska lägga ett bud på E-bay så ber dem mig verifiera med ett kreditkort.
    Ska jag alltså lämna ut mitt kontonummer?? det var ju trots allt det jag ville slippa genom paypal. Jag fattar ingenting!!! Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig!!
  • Lilla Li

Du måste fylla i ditt kontonummer för att kunna betala. Paypal är de enda som kommer ha tillgång till det, personen du köper av ser det aldrig. Det är därför det är säkert. Paypal är en säker mellanhand.

• Kat77

Vem är det som ber dig verifiera? Om det är personen du köper av ska du inte göra det :)

• Azacia

Vet inte hur jag ska förklara detta på rätt sätt, men Paypal måste för att motverka bedrägeri se till att det är ditt kort du har registrerat, och dom gör det genom att på din faktura skriva en 4 siffrig kod som du sen måste verifiera genom att logga in på Paypal och knappa in. Den här koden kan ta 3-4 dagar för att synas på din kortspecifikation (om du kan se specifikationen på nätet), eller så får du vänta tills din pappersfaktura kommer hem.
    Sen kan du börja betala med paypal!!

Nu är jag ingen paypal eller ebay expert, men du kan be säljaren skicka en paypal betalnings "request" om dom har den möjligheten, då slipper du ge dom kortnumret utan går genom paypal utan att behöva registrera dig....

är som sagt ingen expert, fråga säljaren!!!

• yasso

Jamen gud så bra! Nu fattar jag! Tusen tack för din info.

• yasso

Hej igen!

Kat77...
    Det är när jag ska buda som dem ber om kontonumret.
    Men det kanske inte är säljaren utan Paypal som ber om det....
    Uh! vad jobbigt det är att vara så här okunnig.

• yasso

Så jag kan alltså inte buda förrän jag har fått den 4-siffriga koden?

• Azacia

jo du kan buda, om säljaren accepterar annan betalning än just paypal......
    Du kan nog inte bara betala genom paypal förrän du har den koden....

• yasso

Hej igen!

Nu har jag suttit här i flera timmar och "pulat" med budgivning på e-Bay och det har strulat hela tiden. Varje gång jag har lagt ett bud så har jag varit tvungen att uppge mitt kontonummer. Trodde det var ok efter att jag tycker jag har läst igenom deras villkor mm så noga.
    Nu har jag fått veta av e-Bay att det ska jag ABSOLUT inte göra!!!! De bad mig att anmäla detta.
    Känns alltså mindre kul just nu. Vill aldrig mer komma i kontakt med vare sig paypal eller e-Bay. Vet någon hur det funkar med paypal?...är det något man behöver "avregistrera" typ eller nåt..??

• Kat77

Det låter som om om du borde hålla koll på ditt konto ett tag framöver.. Har du gett ut ditt konto nummer kan någon ju använda det. Hur gav du ut ditt konto nummer? Fick du nåt formulär, var det över email eller hur gjorde du? Det låter inte som paypal har något med det hela att göra eller? Du kanske tom borde spärra ditt kort om du gett ut kort numret...

• yasso

Kat77...varje gång jag la ett bud (vilket jag gjorde många gånger eftersom det inte registrerades något bud)var jag tvungen att uppge kontonumret.

Jag har nu fört över mina pengar till ett annat konto och ska kontakta banken på måndag och se om jag kan byta ut mitt Visakortsnummer. Är ju livrädd eftersom jag har alla pengarna där som ska gå till bröllopet. En hel del med andra ord.
    Vilket "bök" bara för att man vill köpa en billigare underkjol på nätet...

• Kat77

Jag skulle spärra kortet direkt.. Usch va otäckt! Lycka till!

Svar på tråden Snälla hjälp mig!!