• majsanna

Kap verde eller Mauritius??

Sitter just nu och tittar runt på olika resor. Länge har jag velat åka till Mauritius, men det är gansk dyrt. Då hittade jag Kap verde-öarna. Lite billigare.

Ni som varit antingen på Mauritius eller Kap verde - Hur är det? Vilket resmål är bäst, mest bröllopsresa-stämning?

Hjälp mig och min blivande man att välja.

• Svar på tråden Kap verde eller Mauritius??
  • Höstbrud-07

Kap Verde är nog inte vad jag skulle förknippa med bröllopsresa, det är inte särskilt vackert där (jag har dock bara varit på ön Sal, dit de flesta resorna går, det ska skilja rätt mycket från övriga öar). Det är fina stränder, bra bad, trevligt och mysigt men totalt ökenfyllt och väldigt ful ö.

• Pepparmyntan

Har tyvärrt inte hört så bra saker om Kap Verde. Läste en artikel om det i DN resor och verkade vara ok om man bara ville komma iväg för endast sol och ligga i solstol. Det verkade inte vara speceillt vackert och fanns inte mycket att se eller uppleva.

Om det är bröllopsresa skulle jag defintivt åka till Muritius och inte till Kap Verde.

• majsanna

Tack för svar. Kap Verde låter ju inte så roligt då måste jag säga.
    Nån som varit på Mauritius som kan berätta hur det är där?

• fruWiklund

jag har varit på mauritius. det är en väldigt vacker ö med många väldigt fina hotellkomplex. men också många lite skabbiga hotell. det gäller att välja rätt.

• Höstbrud-07

Hur kommer det sig att ni väljer just mellan de två resmålen? Vi ska tex åka till Zanzibar som verkar perfekt för bröllopsresor. Även tex Seychellerna eller Maldiverna ska ju vara jättefina.

• majsanna

vi har egentligen tittat även på de andra "paradisöarna", men maldiverna och Seychellerna känns väldigt dyrt eller har jag fel?

• Pepparmyntan

När det gäller Maldiverna beror det mycket på vilken ö och vilket resort man bor på. Det behöver inte alls bli hutlöst dyrt bara för att man väljer Maldiverna.

Seyshellerna verkade däremot bli lite dyrare.

• darkHorse

Måste försvara Kap Verde en smula eftersom jag inte har varit på Maldiverna Skillnaden är stor mellan de olika öarna, vissa prunkar av grönska, medan andra är platta och består av sand och sten.
    Dock tror jag inte att det är rätt plats för en bröllopsresa, utbudet av aktiviteter är mycket begränsat, som någon tidigare nämnt, och vacker natur och sol kan lika gärna upplevas på andra ställen

• ~L8~

Min svärmor kom hem från Kap Verde i tisdags. Där var det stenigt och inte så fin miljö. Blåsigt värre - ett riktigt surfparadis tydligen.

• majsanna

Tack för alla synpunkter. Nu lutar det åt att det INTE blir Kap verde. Frågan är nu vilken annan paradisön vi har råd med. Vi hade täkte att ha ett hotell med all inclusive. Det verkar så oerhört lyxigt. Just nu går mina tankar till Zanzibar.
    Nån som har erfarenhet därifrån??

• grekens

Har inte varit på zanzibar själv men mina vänner har... Fick se kort därifrån, ser heeeelt underbart ut, riktigt paradis:)
    Om ni vill utveckla zanzibar med något annat kan ni ju ta några dagars safari i tanzania, ska va sjukt vackert.

• Höstbrud-07

Vi ska till Zanzibar,har fått höra fantastiska saker om det, perfekt bröllopsrese-ö

• majsanna

Höstbrud-07:
    Hur reser ni? med charter eller på annat sätt? Får jag fråga vad resan kostar?

• Cameline

Vilka underbara val...båda två!
    Svårt...Skulle nog ta Kap verde..

• Pepparmyntan

Sedan finns det ju också en hel del fina öar i karibien också. Var ni ska beror ju på budget, hur länge ni ska vara borta, vill ni ägna er mest åt sol och bad eller vill ni även uppleva fin natur och kultur, äventyr? Dyker ni eller vill ni ägna er åt dyk och snorkling?

• majsanna

Vi har nog tänkt att mest ha det lugnt och skönt med mycket sol och bad. Vet inte hur länge vi ska vara borta. Beror lite på om vi har jobb eller inte. Båda går på vikariat just nu.

• Höstbrud-07

majsanna: Vi ska åka två veckor kombinationsresa safari i Kenya och en vecka på Zanzibar så våra priser är inte så behjälpliga tror jag.

Men vi åker med African safari company.

Svar på tråden Kap verde eller Mauritius??