• Taggtroden

Alkohol på bröllopet?

Hejsan!

Vi är mitt i bröllopsplaneringen nu och gifter oss i december. Det är ju ett tag kvar, men i alla fall så har frågan om alkohol på bröllopet kommit upp nu ...

Vi tänkte från början att vi inte skulle ha någon alkohol alls på middagen/festen efteråt, men nu vet vi inte ...

Vi kommer att ha middag efter vigseln med underhållning och livemusik, inte dans.
    Hur ska vi göra?
    Vi har inte råd att betala för hur mycket sprit som helst.
    Det känns dumt att be gäster att ta med eget?
    Lättöl till maten är ju självklart att man får ta istället för vanlig läsk, men annat?
    Det känns dumt att inte ha alkohol alls för dom som "behöver" det för att tycka att det känns som en fest.
    Min blivande tycker inte att vi ska alkohol alls, och själv tycker jag det känns fånigt att känna att det "behövs" då jag själv är nykterist ...
    Gah tycker att det känns svårt! Alla har ju alkohol på bröllopet verkar det som och man vill ju att gästerna ska trivas och att det ska bli en kul fest. Jag är övertygad om att de flesta kommer att ha kul utan alkohol om det skulle va så, men ändå ....
    Hur gör/gjorde ni?

• Svar på tråden Alkohol på bröllopet?
  • Karis Annelie

Att bjuda på ett glas vin till varmrätten kan ju vara mysigt, och behöver inte lbi så dyrt. Annars kan ni ju ha vin/öl till självkostnadspris. så gästerna får betala för det de dricker. jag tror inte de har något emot det, era gäster vet nog att ni inte badar i pengar.

• Snart_FruL

Jag har varit på några bröllop av dem var 2 utan alkohol. Det ena var ett lunchbröllop, det andra helt vanligt. Men oavsett så var det inte någon av gästerna som tyckte det fattades något.

Vi ska visserligen själva ha alkohol, men det är ju för att både jag och min m2b vill få dricka vin. Hade vi varit nykterister eller jag hade varit gravid så hade vi troligen inte serverat någon alkohol alls.

Personligen tycker jag att den som inte kan ha trevligt utan att dricka bör fundera över sin relation till alkohol.

Tycker ni ska planera ett bröllop som passar er och om ingen av er dricker så behöver ni inte alls ha alkohol. En annan variant om ni ändå vill tillmötesgå de som vill ha alkohol är att ha en bar med självkostnadspriser. Dvs ni erbjuder alkhol men gästerna får betala vad det kostar. Om ni köper alkoholen på systemet så får ni dessutom lämna tillbaka alla oöppnade flaskor.

• FruÖlandstok

klart man inte behöver ha sprit till bröllopet.. min vägerska hade ett alkoholfritt bröllop då en av dom var nykterist, plus att dom inte fick servera alkohol i lokalen. Dom hade jättetrevligt.

Alternativt blir att ha lite till hands som man kan få betala till självkostnadspris?

Vi kommer dock ha öl/vin/cider till vår middag eftersom vi själv gillar det och dricker sällan sådant, sen blir det betalbar på det. Men hade jag varit nykterist hade jag nog inte serverat.

• Aussiegirl

Vi kommer att ha öl, vin, cider och avec. Ingen starksprit annars.

• NewYork07

Har varit på flera bröllop där det inte har serverats alkohol och det har inte kännts som om det fattas något. De har varit jättetrevliga och festerna otroligt lyckade. tycker inte att det är alkoholen som gör festen...

Jag tycker inte att ni ska känna att ni måste servera alkohol. Det är eran bröllopsdag och ni ska göra det som känns rätt för er!

Lycka till!

• Firestarter

Vi kommer ha samma som aussiegirl.
    Tycker att om man inte vill ha alkohol ska man inte ha det.
    Men ett glas vin till maten är ju alltid gott. Det kan ju även hjälpa till att framhäva smaken på maten m.m.
    Det behövs ju inga mängder.

Sen tycker jag att man ska respektera att endel vill ha det och andra inte. Utan att ifrågasätta det ena och det andra!

• rocketqueen

Alkohol är ju absolut inget måste och behöver inte vara någon stor fråga, känner ni inte för att ha det på ert bröllop så strunta bara i det och satsa på många goda alkoholfria drycker!

• Taggtroden

Tack för era svar!

Jag vill absolut inte att folk ska dricka sig fulla på vårt bröllop, sådant tycker jag bara är jobbigt.

Men att servera ett glas vin till maten skulle kanske va bra, hur gör man då?
    Vi ska ha buffé och folket får själva hämta sin mat, ställer man ut flaskor på bordet då? Eller tar man vinet i samband med maten?

Vad skönt att ni tycker att alkohol inte är ett måste. Själv tycker jag inte heller det, men många andra verkar tycka att det är en självklarhet!

Min svägerksa gifte sig nyår 2003 och de hade ingen alkohol och de hade ett superbra bröllop tycker jag! Så det är ju en bra förebild liksom. Och det kommer ju att komma i princip samma personer

• Karis Annelie

Om folket hämtar sin mat själva, så kan ni ju ställa ut ett par bag-in-box eller flaskor intill maten så kan de som vill ta där. eller om ni har övriga drycker på borden så kan ni ställa ut vinflaskor här och var också. baginbox är dock mindre snyggt på borden, då kan karaffer som man kan hitta billigt på secondhand vara ett alternativ.

• Taggtroden

Karis Annelie: Tack!! Vilka bra idéer! Kanske märks att jag är ung och nykterist! Har inte varit på många fina fester eller bjudningar och så är jag nykterist, har inte så mycket med alkohol att göra! ... haha.

Men att ha baginbox där man tar mat var en bra idé även att ställa flaskor på bordet ... får se hur vi gör med det då!

Svar på tråden Alkohol på bröllopet?