• LydiaLinn

Betala gästers övernattning?

Jag vet att det är extreeemt dyrt men kan man betala gästers övernattning på bröllopet? Jag vill gärna att alla sover över i Skärgården och många är barnfamiljer med risig ekonomi. Själv har jag det lite bättre ställt men är det en vansinnesgrej att lägga pengar på?

Är det nån som betalat (alla) gästers övernattning? Måste man välja bröllopslokal så att det finns billig övernattning i närheten?

• Svar på tråden Betala gästers övernattning?
  • anne på grönkulla

Klart man kan men det är verkligen inget du förväntas göra eller behöver känna dig tvingad till. Och om folk ändå vill åka hem så får man acceptera att de säkert har goda skäl.

• Snödroppe

Borde det inte vara något som gästerna ändå kan stå för själva. Det har jag blivit bjuden på bröllop två gånger där vi har fått ordna boende själva.

• Marskatt

Om du själv känner att du vill o har ekonomi till det så är det väl inget fel i det. Men, om du INTE tänker betala för dem så kan jag ju säga att jag skulle nog inte lägga mitt bröllop på ett ställe där man var tvungen att övernatta om jag inte visste att mina gäster hade råd med det (om jag inte betalar åt dem förstås). Det kan nog kännas lite jobbigt för en del att inte få välja själva om de ska övernatta på platsen eller inte. Oj, kanske uttrycker mig lite rörigt nu, hoppas du förstår vad jag menar!

• LydiaLinn

jorå, jag förstår vad du menar. Jag vill gifta mig i Skärgården... och där måste man nästan övernatta. Det bästa vore att hitta stugor eller nåt som inte är så dyra. Man vill inte att bröllopet ska bli en belastande ekonomisk börda för gästerna. Samtidigt tycker jag det är bra att det är lite utanför stan så att man vinner tid med gästerna! Äntligen är alla samlade och om man sover över har man hela natten och nästa dag att umgås. Annars tror jag många smiter iväg runt 22 för att lägga barnen... Vore tråkigt

• Kakan -07

Om de INTE vill/kan sova över, kan de ta sig hem då??
    Känner som Marskatt att det skulle vara lite märkligt att bli bjuden på ett bröllop där jag vet att jag måste övernatta på ett visst förbestämt ställe.

Men, om du tror att gästerna skulle uppskatta en övernattning tror jag det skulle bli en hit att bjussa på det!
    Alternativet kan ju vara att gästerna betalar en symbolisk summa, så behöver inte du och din man betala precis allt.

• Lady o Lufsen

Det bestämmer ni helt o hållet...om du har pengar så är det upp till dig om du ska betala eller inte. Det är nog inget som gästerna förväntar sig eller så...Om du vill lägga pengar på det så är det väl inte en vansinnesgrej???

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Vi hade aldrig haft råd att betala boende för alla. Hade vi haft en sjö att ösa ur hade jag gärna gjort det eftersom vi har bjudit folk från England, Tyskland, Irland, Belgien,... Vi gjorde det så att vi la vigsel och fest så centralt att det finns massvis med hotell mer eller mindre i närheten, för olika önskemål och plånbokar och sedan hjälpte vi till med att hitta ett som passar.

Kan och vill du stå för gästernas övernattning är det ju inget fel med det! Gifter ni er på en plats som är svår att nå bör du i alla fall ha förslag på vart gästerna kan ta vägen (men du *måste* ju inte betala för det)...

• jocelyn

Kanske bäst att kolla upp lite vad inkvartering kostar..och vilka möjligheter som finns. Jag skulle inte tycka om att åka till en plats där jag inte kunde välja alls, eller inte kunde åka hem till natten. då skulle jag hellre tacka nej.

Ska tillägga att jag varit bjuden på bröllop i andra städer, då har det funnits förslag på hotell etc och även grupprabatt för gästerna. I såna lägen har man ju lite mer valmöjligheter.

Ett annat bröllop ägde rum mitt ute i ingenstans typ...Där hade de inhyrd buss som gick i skyttel till festplatsen, värdparets hus och en stad i närheten.

Kanske får man tänka så att om man inte ger gästerna speciellt mycket svängrum får man ta mer ansvar själv.

bara lite funderingar alltså.

• elvira78

Vi ska betala boendet för de som rest långt.

• vimesh

Vi har bröllopet långt från stan men gästerna kan välja allt från camping-hotellrum.
    Varken jag eller min sambo har varit på bröllop där vi bjudits på övernattning. Jag tror inte att det förväntas av er.

Vi vill också att alla ska övernatta på feststället och har inte bjudit in några barn.

Svar på tråden Betala gästers övernattning?