• ladymarmelade

OT!!! Skara sommarland, Fårup sommerland eller Kolmården???

Vi har börjat planera semestern så smått. Tänkte först åka till Kolmården och bo på Vildmarkshotellet, men sen kollade vi upp både Fårup sommerland i Danmark och Skara sommarland.

Är det någon som nyligen har varit på något av dessa tre ställen, eller kanske tom på fler av dem?
    Vilket kan ni rekommendera om man har en flicka på 4 år? Själv har jag inte varit på något av ställena sedan jag var barn, så mycket har nog förändrats sen dess.

• Svar på tråden OT!!! Skara sommarland, Fårup sommerland eller Kolmården???
  • Esmie

Till Skara åker man enbart för barnens skull tycker jag. Finns inget för dom vuxna mer än kanske badavdelningen.
    Personligen tycker jag inte att det är värt att lägga pengar på om man reser långväga.
    Kolmården tex får man ju även glädje av som vuxen..

• Lilla Li

Vi åkte till Skara i somras - bara vi två. 23 och 28 år gamla. Hur kul som helst! Man bli som barn på nytt. Vattenlandet är fantastiskt roligt - det är egentligen det enda som är häftigt även för vuxna. Men fruktansvärt kul! Vi ska göra det till en årlig tradition att åka dit. :D

• ladymarmelade

Ja det är väl egentligen först och främst vattenlandet som lockar :) Lilltjejen tycker det är jättekul att bada och åka rutschkanor, så för hennes del är det helt ok också.

Det är egentligen liet mer barnvänliga aktiviteter vi är ute efter, eftersom vi sedan kommer ha en "barnfri" semestervecka då vi kan göra vad vi vill.

• Lilla Li

Då röstar jag definitivt för Skara sommarland. Vattenlandet funkar för alla, resten av parken har en hel del för vuxna (arkadspel, vattenskidåkning bl.a.) och massor för barn. Tror ni kommer ha jättekul om ni åker dit. De har en fin camping också som inte är dyrare än någon annan, men väldigt mycket mer bekväm. På campingen finns också en del aktiviteter för barn.

• Bruden Ringman

Inte Kålmården, mycket backar och långa avstånd att gå mellan djuren. Var där i somras med våra barn 3 och 6 år. De tröttnade rätt snart på allt promenderande i värmen. Skara Sommarland slår allt tror jag om man bor i närheten.

• alma73

Jag rekommenderar absolut Astrid Lindgrens Värld! Toppen för en 4:åring. Det går åt minst en heldag och det är mycket teater, sång och lek. Vår dotter pratar om Pippi än, efter förra sommaren. Visserligen är hon tre nu men jag tror inte det ändras..

• missZapon

Röstar även här för Astrid Lindgrens värld! Jag var där som barn och har fortfarande det som ett av mina bästa barndomsminnen, och är även kul för en vuxen! Vet barn som varit där nyligen som haft jätte roligt! Kolmården tycker jag är jätte kul för vuxna, men kan förstå att det blir jobbigt för små barn för det är MYCKET att gå. Skara sommarland tycker jag är ganska överrelamerat, om manbortser från badlandet. Själva badet är ju fantastiskt, men jag kan tycka att det de flesta sommadagar är för mycket folk för att man ska kunna koppla av där. Känslanjag fick var att man inte ens kan ta ett simtag innan jag krockade med en person!!!

• missZapon

Såg att Astrids L´s värld inte var med bland dina alternativ.

Men kom på även på att några bekanta till mig åker till Fårup i Danmark, varje år med deras barn, de tycker det är fantastikt och brukar alltid prata gott om det. Fast deras barn är lite äldre, runt tio år tror jag...

• ladymarmelade

Astrid Lindgrens värld ligger i Småland eller? Förlåt om jag frågar så dumt :D

Vi var på Junibacken i Stockholm förra sommaren, och det tyckte hon om.

Vi har tänkt oss en eller två övernattningar, så det gör ju inget om det inte ligger i närheten.

•  Miss Cee

Astrid Lindgrens värld ligger i Vimmerby, i Norra småland.

Jag röstar också för det. Har varit där fler agånger och det är en jättefin park! Barnen kan gå in i de små husen och så rör sig utklädda skådespelare i parken hela tiden, samt att det finns en stor scen där de har uppträdanden fler agånger om dagen.

• ladymarmelade

Tack Miss Cee

Det låter ju väldigt intressant. Man får nästan höra med tjejen vad hon helst vill göra. Kanske lite kul för henne om hon får välja själv :)

Men det finns liksom inga typ "åkgrejer" i Astrid Lindgrens värld? Om ni förstår vad jag menar?

• N&N

Astrid Lindgrens Värld är vi på varje sommar! Hur suveränt som helst och barnen älskar det. Vi brukar hyra stuga några dagar i närheten eller ta det på väg till Öland där vi brukar hyra stuga.

I sommar ska vi utomlands två veckor och sedan en vecka till Öland med stopp i Vimmerby för ALV.

•  Miss Cee

Tror att de har en hemsida där du kan se vad som finns..

Det är framför allt en sagopark där man kan besöka de miljöer som finns i böckerna. Och är man liten som din tjej kan man också gå in i alla hus och krypa i hemliga gångar och sånt. Det är som en hel stad med lekstugor :)

Tror att det finns något litet tåg och kanske hästskjuts och så, Men inga åkattraktioner eller sånt direkt.

• Miisen

Jag rekommenderar skarpt Fårup sommarland! Var där med min familj varje år från jag var ca 8-14 år (hade också yngre syskon), och det var lika roligt varje gång. Det finns många olika saker att göra för alla åldrar, även attraktioner som är roliga för vuxna. Det som är bra med Fårup är att det inte bara finns åk-attraktioner, utan även lekplatser, studsmattor, guldvaskning m.m. De har också ett stort vattenland där det finns pooler för mindre barn. Dessutom är det fina omgivningar.
    Skara sommarland gillar jag inte :( Var där när jag var tolv-tretton, det var ont om attraktioner och köerna till attraktionerna i vattenlandet var enorma.

• Lilla Li

missZapon: Måste bara invända att till Skara åker man inte för att simma. :) Där åker man rutschkanor m.m. och då springer man bara ur bassängerna igen så fort man landat så att man kan åka igen! :D

• InaHjärtarAdam

jag röstar också på astrid lindgrens värld! där får ni också se husen som är med i lotta på bråkmakargatan. sen kan ni åka runt i omgivningarna där och kolla på gården där emilfilmerna spelades in och även på byllerbyn, där kunde man åka häst och vagn för en tjuga också. se till så lillan har kollat på filmerna innan så blir det extra spännande!! :)
    jag älskade detta när jag var liten, vi åkte en gång om året och kollade på alla ställena där runt om.

• Miisen

Måste tillägga ännu en bra sak med Fårup: När man väl betalt inträdet är allt gratis, utom ett par småsaker som indianmålning och något mer jag inte minns. För övrigt parkerar man bilen innanför "betalningsstället", så man kan närsom helst gå dit för att hämta fika och annat.

• missZapon

Lilla Li - du har sååå rätt. Men efter att jag kommit ner från
    rutchkanan så måste jag simma några tag för att komma till ytan och kanten av basängen

Var för sig några år sen jag var där men det var bar köer och folk i hela bassängen överallt! Men skulle jag varit där en dag med mindre folk så skulle jag nog oxå ha älskat det stället. Kanske bara hade otur o ch var där fel dag

• ladymarmelade

Misstänker att det kommer bli en liten familjetvist om vart vi ska åka :D Sambon vill absolut åka till Kolmården och jag känner nog mest för Fårup. Påpekade att det kommer bli jobbigt med tjejen på Kolmården eftersom det är så kuperat, men han lovade att han skulle dra skrindan. Hahaha :D Får se hur länge det löftet håller.

Svar på tråden OT!!! Skara sommarland, Fårup sommerland eller Kolmården???