• Sade

Skottland v.s Irland

Hejsan!
    Är i full gång med att planera en sen bröllopsresa och hade tänkt åka i juli i år. Planen är att vi ska hyra en bil och åka runt själva och se vart vi hamnar och inte boka alla hotell innan utan mer ta dagen som den kommer. Men undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta eller bara erfarenhet av dessa två läder och vilket som kan tänkas vara bästa läpat för detta äventyr.
    Tacksam för alla svar.
    Häls Fru Saltell.

• Svar på tråden Skottland v.s Irland
  • jvk

Hej!
    Har inte varit i Skottland, men däremot på Irland. Rekommenderas! Vi flög till Dublin, hyrde bil och körde rätt över till västra kusten och sedan längs kusten ner och runt. Om ni åker dit måste ni bo på "Bridge House" i Skibbereen, b&b, fast mer som pyttelitet hotell. Helt tokigt inredda rum, kändes som att man bodde på ett museum. Om det finns kvar vill säga, det var ett tag sen vi var där.
    Det är väldigt lätt att få tag på boende, om man vill bo på b&b, det finns på de mest avlägsna platser och behöver inte bokas. Vi hade med oss Lonely Planet, det var bra, och sen tipsar ju gärna de man bor hos om kul ställen att kolla på.
    Fantastisk natur! Ska definitivt åka tillbaka nån gång!

• jvk

Hej igen, sökte på Bridge House, det finns kvar, men de har ingen hemsida (vilket inte förvånar mig med tanke på hur ägarinnan var, bohem minst sagt...)

• annlinn

Irland är helt undebart. Jag och min blivande man har också hyrt bil och tagit oss runt på denna underbara ö! Jag gillade "Clif of Moher" (vet ej hur det stavas) Men jag kan också rekommendera att åka ända ner i söder förbi Cork och ner till en lien fin stad som heter Kingsale. Min B man är född och uppvuxen där och jag tyckte så mycket om den staden! En stad vid kusten med underbart färggranna hus och härliga pubar! Hör av dig om du vill ha mer tips!
    annlinn04@yahoo.se

• Ladye

Jag har varit i skottland och backpackat. Det är verkligen att rekomendera.
    Fort William och Portree och Sterling var några av mina absoluta favoriter. Men hela skottland är supervackert och folket är super trevliga....

• Miss Em

Bor i skottland sa ar ju givetvis lagom subjektiv
    Tycker har ar supermysigt med gamla slott, mysiga B&B, modernt och gammalt, fin natur etc

• jocelyn

Jag har varit på bägge platserna och kan säga; det går inte att välja!

Tänk på att det kan vara bra att boka åtminstone nån dag i förväg så ni slipper stå i typ ett regnigt Galway/Glasgow utan nånstans att bo. Det är liksom inte värt det. Kolla upp eventuella festivaler och annat, såna datum kan det vara uppbokat sedan flera månader om man ha otur.

• Vintersaga08

Hejsan,

har bott i UK i 10år, en del i England och en del i Skottland (dock aldrig på Irland). Flyttade hem för 1år sedan. Hade varmt rekommederat Skottland för rundresa. Men jag hade nog förbeställt lite B&Bs innan själva resan då det är snabbt uppbokade. Island of Skye är väldigt populärt av britterna själv.

Ta en titt på:
    www.visitscotland.com/
    (du kan lätt beställa katalog över B&Bs)

Precis som någon annan nämner så tror jag att södra Irland är def värt att besöka. Mina vänner fran Irland rekommederade oxå Cork.

Trevlig bröllopsresa vad ni än väljer...

• PennyJenny

Har oxå rest runt i Skottland med bil, supermysigt och något jag såååå gärna vill göra igen. Har inte varit på Irland, men vi funderade på det nu till bröllopsresa (fast det blev Barcelona istället) men jag tror att ni får en toppenresa oavsett vilket ni väljer.

Jag håller dock med Vintersaga om att faktiskt boka lite b&b för i juli är det högtryck och populära ställen blir fulla och på mer avlägsna platser blir det fullt för det finns inte så mycket att välja på. Ska ni till Sky, Ullapool eller ännu längre norrut ska ni definitift boka tycker jag, där dubbar inte b&b så tätt.

• Tessiless

Skottland är underbart!
    Vi gifte oss där i sept-05

Om ni åker dit kan jag varmt rekommendera en supermysig by som heter Pitlochry och vill ni äta den godaste middagen någonsin så kör till Ballathie House Hotel. Har aldrig ätit så gott någon annanstans. Dessutom är där väldigt romantiskt

Svar på tråden Skottland v.s Irland