• Pingstbrud

Möhippa – hur långt innan?

Hej!

Egentligen är det ju inte jag som ska oroa mig för att planera in en Möhippa, men jag har ändå några funderingar kring detta.

Vet ni om det finns ngn slags ?regel? på när Möhippan egentligen ska vara?
    Jag gifter mig 7/6 och min tärna är bortrest två veckor mitt i maj ? typiskt! Sedan är det bara en helg kvar innan bröllopet och det känns lite stressigt precis helgen före. I slutet på april gifter sig en annan kompis så då går det inte heller. Skulle man kunna ha Möhippan på påskafton eller finns det risk att folk är uppbokade med annat då? Alternativet är ju tidigare i april eller
    t o m redan i mars men är det för långt innan bröllopet? Det är ju roligast om så många som möjligt kan vara med ? dessutom har jag flera kompisar som bor i andra städer, därför krävs lite framförhållning och planering.

Förresten; hur vanligt är det att just tärnan är huvudarrangör av möhippan? Och hur gör man när inte alla känner alla av ens kompisar?

En sista fråga; hur vet den/de som arrangerar möhippan hur många av mina kompisar som jag vill ha med på denna? Kan jag lämna ngn slags lista till min tärna/arrangören eller verkar det som man lägger sig i då?
    Jag vill ha med dem som verkligen är mina vänner och då blir det ca 13 st. Har varit på ett annat bröllop då praktiskt taget alla kvinnliga gäster var inbjudna till Möhippan ? kusiner, killkompisars respektive med mera. Det tycker jag känns lite långsökt och opersonligt. Vad tycker ni?

Ser fram emot lite tankar och åsikter från er!

• Svar på tråden Möhippa – hur långt innan?
  • Katarina II

Hej Pingstbrud!

Har varit med och planerat några möhippor där bröllopet legat mitt i sommaren. Då har vi faktiskt haft möhippan 1-2 månader innan för att alla ska kunna vara med. Kanske lite tråkigt att det blir ett tag innan bröllopet men man vill ju att alla ska kunna vara med och samtidigt blev bruden desto mer överraskad när vi kidnappade henne!

På ett av bröllopen var vi två större kompisgäng - ett gäng där bruden bott innan och ett gäng där hon bor nu (ca 15 mil från varandra). Vi lyckades arrangera möhippan tillsammans och bruden var överlycklig över detta. Vi hade dessutom "snackat skit" om varandra på skoj så att hon skulle tro att det absolut inte skulle bli en gemensam möhippa. Hon var mäkta förvånad när möhippedagen väl inträffade! Bröllopet blev dessutom mycket roligare när man kände fler av hennes kompisar.

Vi har alltid frågat föräldrarna om gästlistan och ringt runt till de som t.ex tärnan eller någon nära kompis rekommenderat d.v.s de som de tror bruden vill ha med. Men det beror väl på vilka i ens omgivning som är mest engagerade i planeringen. Båda våra föräldar har redan kopior på gästlistan för att de står med på inbjudan och någon gäst kommer ev. att ringa till dem för att lämna besked.

• f.d. Svart brud

Jag blev hippad när vi hade som mest att göra. Kvällen tre dagar före bröllopet. Helt plötsligt plingade ett gäng tjejer på dörren och jag blev förd till stranden i ful _vit_ klänning, barnslöja och bindel för ögonen. Där dukade de upp för picknic och vi satt och pratade och hade frågelek med mig tills myggen höll på att äta upp oss. Det blev en oväntad men lugn hippa mitt i all stress. Det var min ena tärna och bästa vän som med hjälp av min mamma kokade ihop det hela.

• Ulli K

Möhippa 2½ mån innan bröllopet är det helt katastrof tidigt eller? Min vännina gifter sig i augusti och att få ihop en helg under juni juli augusti som många kan är väldigt svårt har jag märkt. Så nu är vi inne på slutet av maj men det känns så hemskt långt innan. vad tycker ni går det eller ej?????

• Anonym

Som blivande brud den 7/6 skulle jag uppskatta Möhippan en månad innan, men senast 2 veckor innan. Fast det är ju inte upp till mig att bestämma, och det är ju inta alltid så lätt att få allas liv att matcha en dag. Så vi får väl se......hua...

• Jaffe

Jag blev hippad 6 veckor före och det var superbra!

• Godisen

När vi planerade syrrans hippa, började vi fundera vad vi skulle göra ca 1 år(!!) innan bröllopet. Själva hippan blev ca en månad innan bröllopet. Vi kollade runt vilka som ville vara med. Dessutom fick vi tag på en barndomskompis till syrran. Och det var hon inte beredd på! Som brud tycker jag att man lite smidigt kan säja vilka man skulle vilja ha med. Sen har man inget att säja till om mer.

• Anonym

jag förstår inte denna vilja att veta om vad och när en eventuell hippa skall ske. det är ävl lite det som är själva grejen - att bli överraskad - dina vänner har säkert koll på läget!

lycka till och hoppas att du får en toppendag!

• Julia B

Jag mejlade gästlistan till tärnorna och skrev vilka dagar jag verkligen inte kunde komma ifrån. Lite tråkigt kanske, men hellre det än att de dyker upp och jag inte kan följa med.

Vad gäller vilka som kommer så brukar det vara vänner och släkt i lämplig ålder. Å andra sidan, jag har också varit med om möhippor där mammorna varit med, det är också kul om man har såna mammor.

I alla fall är det viktigt att alla känner sig välkomna. Jag har varit med om en möhippa där de "nya" kompisarna planerade rubbet och det blev inte av att ringa de gamla vännerna (vi) överhuvudtaget. De gamla vännerna hade börjat planera lite smått (typ datum) och när de fick tag på en tjej bland de nya vännerna så visade det sig att möhippan skulle vara om några dagar, ett datum de flesta av oss inte kunde komma. Det kändes rätt fräckt. Visst, vi hade kunnat ha en egen möhippa, men det hade blivit väldigt struligt. Som tur är så flyttades hela möhippan och de flesta kunde vara med.

• myrantennen

Jag vet en som hade sin möhippa 3,5 månad innan!

Svar på tråden Möhippa – hur långt innan?