• hittaträtt

svullna äggstockar

Måste be om råd!

Har de senaste två månaderna tagit dagen efter piller (alltså en gång per månad). Nu har jag precis fått min mens, men jag har vullna, förstorade äggstockar. De ömmar lite, och det känns som en varm känsla men inte direkt smärta på något sätt.

Någon som känner igen detta? Vill verkligen inte behöva ge mig iväg till läkare... tycker så illa om att gå till doktorn.

snälla hjälp!

• Svar på tråden svullna äggstockar
  • discodivan

? ska man använda såna så ofta? ska det va bra det?

• discodivan

det blir väl säkert ngn påverkan av pillren

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Jag tror inte att du kan lösa detta över internet utan du måste gå till en läkare som tar sig en titt.

Du vet säkert att dagen-efter-piller inte är tänkta som preventivmedel, det kanske hänger ihop med det? Jag har ingen aning men jag kan tänka mig att när man överdoserar sådana präparat kan det gå snett...

• rocketqueen

Tror inte heller att du kan lösa det över internet - är du beredd att ta piller får du nog också vara beredd att gå till läkare...

• Gabbies

dagen efter piller ska inte användas som preventivmedel! Klart att man får biverkningar av det, det får man ju av t ex p-piller så varför skulle man inte få det av dagen efter piller?

• hittaträtt

tack för svaren! Jag vet att man inte ska ta dagen efter piller för ofta, och jag har bokat tid för att sätta in spiral etc etc. På pillrerna står det att man inte ska ta dem flera gånger i samma cykel, vilket jag heller inte gjort. Men jag antar ju att det har med dem att göra.

Det jag undrar är, har någon annan upplevt svullna äggstockar. Vid p-piller användning, eller mens.... eller är detta något jätte ovanligt?

Ska ta och pallra mig iväg till läkare...saken är att jag bor utomlands och det blir lite knepigt.

• Kakan -07

min undran är... hur tusan vet man att man har svullna äggstockar?!?!?!
    Har aldrig hört talas om något liknande!

• lillawi

Gå till läkare är mitt råd. Har du fått någon typ av inflammation i antingen äggstockar eller äggledare behöver du få penicillin och det snabbt. Den typen av inflammationer kan ibland ha tråkiga konsekvenser - och i värsta fall orsaka infertilitet. Vill inte skrämma upp dig och det är ju inte säkert att du drabbats av just detta, men hellre en kontroll hos läkare en gång för mycket.

Svullna äggstockar är annars ett vanligt symtom vid hormonstimuleringar av olika slag, t ex inför ivf (provrörsbefruktning).

lillawi

• lillawi

Så här vet man: Vid svullna äggstockar sväller magen upp lite eller ibland mycket, det ömmar på båda sidorna av magen och kan göra lite ont.
    Som sagt, vanligt symtom vid olika typer av hormonbehandling som stimulerar ägglossning.

lillawi

• lillawi

Har kollat FASS på biverkningar på Norlevo (det vanligaste akutpillret):

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR
    Liksom alla läkemedel kan NorLevo ge biverkningar. Följande vanliga biverkningar har observerats:
    illamående och kräkningar, yrsel, matthet, huvudvärk, buksmärtor, bröstspänningar, blödningsrubbningar, diarré samt överkänslighetsreaktioner i form av hudreaktioner.

Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nämns i denna bipacksedel tala om det för din barnmorska, läkare eller apoteket.

lillawi

• silverdrake

min barnmorska har sagt att om man är tvungen till dagen efter piller i två månader i sträck så är det inte såå farligt, inte bra heller (givetvis!) men att det är inte så att man rikserar att bli infertil. mer att man rubbar menscykeln och får konstiga blödninar eller andra hormon-relaterade biverkningar.. men om det känns konstigt så gå till barnmorska som flera andra sagt, hellre kolla en gång för mkt än en gång för litet. om det skulle vara en infektion (som man kan få av många anledningar) så behöver den ju behandlas...

annars kan du ju alltid ringa en barnmorska och rådgöra med henne. om hon säger att det är lugnt så kanske du kan vänta. (du kan ju faktiskt ringa en i sverige med även om det blir dyrare)

föresten, hur känns det med förstorade äggstockar? det är inte bara mensverk då? det kan ju kännas olika från gång till gång ibland.

lycka till!

• lillawi

Förtydligande från mig:

Svullna äggstockar i sig innebär inte att man löper risk att bli steril. Ibland kan man känna sig svullen i magen i någon dag i samband med mens, som sedan går över. Men håller svullnaden och ömheten i sig i mer än några dagar kan det vara svårt att själv avgöra vad svullnaden beror på - därför ska man akta sig för egna diagnoser. Är det dessutom i kombination med ömhet, värk och feber kan det ibland vara en begynnande inflammation av något slag - och bör därför kollas upp.

Det är viktigt eftersom obehandlade inflammationer i äggstockar och/eller äggledare i värsta fall kan orsaka sterilitet. Det betyder inte att det alltid sker, men bara risken borde ju vara skäl nog att söka läkare.

lillawi

• hittaträtt

Tack lillawi och silverdrake!

Det känns bara lite fånigt eftersom jag inte har direkt ont, och dessutom har mens (och då är det väl normalt att svullna lite?) Men när jag känner på äggstockarna kan jag känna att de liksom sticker ut. De är inte ömma att ta på, utan det är mer lite ömt i allmänhet där nere, vilket ju också kan bero på mensen. Men de är tajta och liksom hårda och känns på utsidan. Är en nojjig person, lite hypokondriker ibland så det är därför jag ber om råd här och inte slämnger mig iväg till akuten.

Man blir ju lite skrämd när det handlar om just äggstockarna, och dessutom när jag tagit dessa piller (trots att jag också hört att det inte ska vara någon fara så länge man inte gör det till en vana).

Kan jag vänta över helgen och se om det går ner och sedan ge mig iväg till läkare på måndag, eftersom jag i vilket fall ska till doktorn då? Jag vet att ni inte vet, men det är ju så skänt att få fråga någon :)

• Polarn&Pyret

Om du bara är öm i magen/äggstockarna och du inte har feber eller så tycker jag nog att du kan vänta och se om det går över. Blir det däremot värre ska du ju söka.

Du skriver inte när du senast tog akutpiller. Man kan känna ömhet i magen efter att ha tagit NorLevo, men det ska gå över inom ett par dygn enligt FASS.

(Råd från en doktor som dock bara sysslat med hjärtsjukdomar de senaste åren och därför inte är helt tillförlitlig när det gäller gyn...)

• hittaträtt

Tack Polarn&Pyret.

Ja, jag tror nog jag väntar och ser. Får jag smärtor är det klart jag åker till läkare direkt. Men just eftersom jag har mens också är det svårt att avgöra vad gäller svullnad. Snöstorm här så går det väntar jag ju gärna.

Känner mig plötsligt så ofamiljär med min egen kropp. Är det normalt att känna äggstockarna på utsidan? Ska det vara mjukt där, eller är det normalt att det är hårt? Som en två centimeter hårt rand (tvärsöver). Känner mig fånig men...

• jocelyn

Ehhh äggstockarna sitter ju inuti kroppen, inte vid hudytan. Nästa gång du går till en gynekolog kan du be denne visa var dina äggstockar är så du kan känna på dem utanpå kroppen. Jag fick göra detta och det var ju ganska fascinerande men inte direkt behagligt.

Min tumregel är att har man ont, är orolig eller känner med "magkänslan" att nåt är fel; då ska man gå till doktorn. Ett besök tar så kort stund och är det bästa för din hälsa.

• lillawi

Jag håller med övriga: vänta tills på måndag om du ändå har en läkartid då. Blir det värre med värk och tilltagande feber under helgen, sök akut.

Lycka till!

lillawi

• lillawi

Idag är det måndag... Hur gick det?

undrar
    lillawi

Svar på tråden svullna äggstockar