• Fröken Malm

Guld från Dubai????

Hej!
    Har en kompis som ska till Dubai och erbjöd sig köpa med guld hem eftersom vi ska göra ringarna själva. Guldsmeden sa att det var tvunget att vara 18 karat på guldet.

Men nu hävdar kompisens mamma att de inte säljer 18 karats guld i Dubai utan att det är nåt vi har bara här i Sverige?

Nån som vet säkert??

• Svar på tråden Guld från Dubai????
  • anne på grönkulla

Det är fullt möjligt att det inte är standard utan att man måste försäkra sig om vilken karathalt just det smycke man köper har. Om det alls finns törs jag inte säga, men man bör defintivt fråga - och trippelkolla om det är viktigt!

Jag har guld köpt i Mellanöstern (dock inte i Dubai) som är 14 karat och som är 21 karat - aldrig som är 18, faktiskt.

• Joleen

Du kan väl säga till din kompis att hon måste kolla så att det är 18 karat!? Det går att få 18 karats smycken från USA även om deras standard verkar vara 14 karat.

• Fröken Malm

Tack för era svar! Hon köper ofta guld där och de har rabatt i en viss guldaffär, så då borde hon ju kunna förklara saken.

• Bzzz

Det går absolut att få 18k i Dubai. De har alla varianterna men 18 är vanligt. Att handla i Dubai är oftast en bra affär. Jag vistas också där mycket och jag har många kollegor som handlat där genom åren och som verkligen gjort bra affärer. Jag tror du kan vara alldeles lugn, hon ska ju naturligtvis be om 18k men då gör du nog en bra affär.

• skybelle

Det basta sattet att veta om man far en bra "deal" ar att kolla vad guldpriset ligger pa och se hur manga procent olika affarer lagger pa. En guldsmed andrar ofta sina priser en gang i veckan eller en gang i manaden da guld ar en ravara precis som alla andra metaller och kan fluktuera mycket. Jag har ingen aning av hur manga procent de lagger pa i Dubai, men det ar ett bra satt att jamfora. Jamfor garna med guldsmeder i Sverige ocksa (de som gor smycken pa bestallning/har egen atelje) da det faktiskt ibland inte lonar sig att handla pa stallen som t.ex i Dubai. Speciellt eftersom du maste deklarera guldet i tullen.

• Bzzz

Men om man köper färdiga smycken så behöver man inte oroa sig för att behöva förtulla guldet. Ingen vet ju egentligen om man har köpt smycket då eller tidigare. Jag VET att många gör riktigt bra affärer på smycken i Dubai, en kollega som köpte en ring i vitguld med diamanter i värderade den hemma för inte många månader sen och det var HALVA priset mot om hon låtit samma guldsmed som tillverkat deras förlovningsringar i Sverige göra densamma vigselringen.

Svar på tråden Guld från Dubai????