• Lilla Li

OT: Tjejkväll - mat?

Imorrn ska min blivande vara borta hela kvällen, och jag har bjudit hem två kompisar på tjejkväll. Tänkte mig att vi käkar något (tacos?), kollar på film, kanske spelar spel, dricker ett par drinkar.

Jag skulle vilja ha lite tips på:

- Vad kan man ha för tillbehöra till tacos?
    - Vad kan man äta istället för tacos?
    - Vad kan man äta under filmen/spelet?

• Svar på tråden OT: Tjejkväll - mat?
  • 20071231

Hittade ett alternativ på tacos på ICA för ett tag sedan. Jättegott!! Det är samma sak egentligen som vanliga tacos men kryddan och tillbehören är annorlunda. Du kan välja mellan grekisk, itaiensk, american barbecue, thai (tror det var alla.)
    Vi har bara testat grekisk men den var verkligen god. Serveras "som vanligt" med köttfärs (eller byt till kyckling), sallad, tomat,rödlök, oliver, feta...Ja, vad du önskar helt enkelt.
    Hittade det i tacohyllan (märket är Toro.)
    Lycka till!!

• Joleen

Jag tycker tapas slår allt när man ska ha en mysig och lite opretentiös kväll. Det finns trådar på ämnet om du vill ha tips, annars kan du söka på tapas på www.tasteline.com. Ett gott rödvin till och kvällen är en garanterad hit!

Under film/spel kan man ju alltid äta godis, chips, ostbågar el liknande. Annars kan du köpa mörk choklad, nötter, fikon, dadlar, vindruvor och/eller kex och dessertostar. Något annat som är gott är att köpa några olika dipmixer och till det ha stavar av paprika, morötter, gurka etc. Nyttigt och gott snacks som man inte blir proppmätt och flottig av!

• HalmstadNilla

oj.. tacos ska nog bli mitt mellannamn.. ÄLSKAR tacos...

att ha till:
    -mosad banan blandad me cream fraich (bästa tipset, går alltid hem! )
    -ananas
    -sallad, gurka, tomat
    -ost
    -tacosås
    -guacomole (av avokado *övertydlig* )
    -hamburgerdressing (min m2b MÅSTE ha det)
    -äpple
    -kiwi (hade vi sist, inte alls dumt)
    -lök röd/gul/vit/rostad
    -fetaost
    -paprika (inget jag gärna mumsar i mej men... )
    -majs Såklart! (köp fryst i påsar, MYCKET godare än konserv)

jag missar hur mycket som helst nu... Men det viktigaste är den mosade bananen..!

• minimusen

Hej!
    jag är en riktig tacogalning och bara måste ha ananassalsa (santa maria) till!! Hur gott som helst!
    Ett vädigt bra alternativ till tacos är ju pitabröd som man fyller själv med goda grejer. Jag brukar ha grillad kycklingfilé, hemmagjord tzatsiki, gurka, tomat och rödlök. Jättegott!!! Prova!!

• TigerLinn

jag å min m2 b kom just hem från att ha varit ute på taco buffe´mina tips är

-banan
    -ananas
    -lök (vanliga å rostad)
    - champinjoner
    -gruka
    -sallad
    -ost
    -vitlösk cream fraisch av aoli
    -salsa

finns så mkt mera.. men dessa är några tips

• lotta49

Ett tips är att fylla pitabröd med tonfisk eller kycklingröra, sallad lök, gurka och tomat. Det är jättepopulärt hos oss och en variant om man inte vill ha tacos.

Det finns massor med goda röror tex på Tastelines hemsida eller www.arla.se

• brud  nästa år

Jag skulle göra en pastasallad men kyckling, päron, casewnötter,mm och så ett gott bröd.

• tindra!

Jag älskar tacokryddan och har lekt fram lite olika grejer.

Vanlig köttfärspaj (kryddadmedtacco) servera med frräsch sallad och vitlöks cremé frraiche

Köp grillad kyckling, lägg i enungsform
    strö över krossade taccochips,
    taccosås,
    riven ost.

Ställ in i ugnen

Vid serverring kan du klicka på creme fraiche på "gratängen" ellerr ha den brevid och så fräsch sallad!

LYCKA TILL!

• lotta49

Eller denna med tacostyle:

Gör en vanlig pajdeg som du förgräddar som vanligt.

Fräs grillad tärnad kyckling i en stekpanna tillsammans med champinjoner och strimlad paprika eller bara kyckling om du inte tycker om det andra

Slå på en burk tacosås(valfri styrka) tillsammans med en ask philadelphia-ost.
    Du behöver inte salta och peppra. Rör om så allt blandas väl.

Häll fyllningen i pajskalet tillsammans med riven tex-mex ost och gratinera i ugnen. Ät med sallad, supergott!

• Lilla Li

Mmmumum! :D Tack för alla tips. Är dock liiite reserverad mot att ha söta smaker i maten, det gillar jag inte. Men kanske ska prova ändå för mina gästers skull. ;)

Svar på tråden OT: Tjejkväll - mat?