Vigsel utomhus
Om vädret är fint i maj när vi gifter oss funderar vi på att ha vigseln utomhus.
Är det någon som har några idéer på hur en sådan vigselakt kan läggas upp?
Tack på förhand!
/S
Om vädret är fint i maj när vi gifter oss funderar vi på att ha vigseln utomhus.
Är det någon som har några idéer på hur en sådan vigselakt kan läggas upp?
Tack på förhand!
/S
De bröllop jag varit på utomhus har haft precis samma upplägg som i kyrkan. De spelade dock en CD som in och utgångs musik.
Tänk bara på att ha en plan B om ni vill gifta er utomhus i Sverige. Vädret här är inte riktigt att lita på.
Inspelad ingångs-/utgångsmarsch lät inte så kul.....
Sjungs psalmerna a capella? Eller är det ok att strunta i psalmer (trots att en präst är vigselförättare) och i stället läsa någon dikt eller så?
Vi har en plan B om vädret är dåligt, då blir det vigsel i festlokalen.
/S
Bruden: Vad är det för fel på inspelad musik? Många använder det i bröllop nuförtiden och vi ska ha det också när vi gifter oss utomhus (förhoppningsvis) i maj. Vi ska in till Enya (Only time) och ut till fransk kärlekssång. Jag tror det kan bli ganska häftigt & mysigt med fin musik ut i högtalare.
Vi måste naturligtvis också planera in för inomhus vigsel. Det bör dock inte vara så mycket som måste planeras, förutom att boka kyrka och ha musikanläggning som enkelt kan flyttas.
Jag tyckte det var jättefint med inspelad musik, men som alltid är smaken delad.
Japp psalmerna sjöngs a capella och det var inga problem.
Tror dock att det kan bli svårt att få skippa psalmer eftersom de är inskrivna i gudtjänstordningen för bröllop men hör med prästen.
Pengholm: det lät kul med lite annorlunda musik, det var mest inspelad orgelmusik jag ställde mig lite tveksam till.
Hur har ni mer planerat vigselakten? Jag är tacksam för alla förslag du kan ge mig!
/S
BRUDEN:
Ja vi har planerat in mesta av sångerna...
Ingång till Enya Only time
Duettsång Theme song from "Zorro": "I want to spend my lifetime loving you" (underbar!)
Psalm: Förm. Guds kärlek är som stranden
Duettsång: Shania Twain "From this moment"
Psalm: Fransk sång (vet ej..)
Trio, acapella: Forever and ever (My best friend's wedding)
Utgång: L'Envie d'Aimer, från franska musikalen "10 commandements".. (underbar oxå!)
Vi hade vårt bröllop utomhus i somras. Det hölls på en gammal herrgård och själva vigselakten var på en liten inlövad dansbana. Vi hade levande musik. Ett par spelade synth och tvärflöjt till både in- och utgångsmarscherna och psalmerna.
Vigselakten var i princip samma som man har i kyrkan. Prästen gick dock bakom oss genom trädgården och fram till altaret på dansbanan.
Prata med prästen (om ni inte har bokat än så berätta att ni undrar hur de brukar göra där). Ibland följer musiker med och spelar keyboard eller synth, ibland gitarr, ibland för att leda sång a capella. Ibland skippar man psalmer. Olika från ställe till ställe...
Vi gifter oss ute i maj och det kommer INTE att regna. Vi har en man som spelar bröllopsmarch på fiol och går framför oss fram till den väntande skaran släktingar och vänner samt prästen. Vigsel med två sommarpsalmer acapella, ett trumpetnummer, två solister och tärnan som läser en dikt för utom det givna i vigseln som prästen sköter. Gästerna står upp i en halvcirkel omkring oss. Paraply vid regn! Vi kommer att gifta oss utomhus i alla väder, nåja, nästan i alla fall!
Lycka till!
Kram
Vi gifte oss i somras och vigseln var planerad att hållas utomhus. Tyvärr så regnade det på bröllopsdagen för första gången på över tre veckor...så vi fick köra plan B i stället. Vigseln hölls på en inglasad balkong, under samma förutsättningar som om det hade varit utomhus.
Marcher och psalmer spelades på en synth och jag kan säga att det lät precis lika bra som om det hade varit riktig orgelmusik. Prästen hade fått en mikrofon (tal blåser gärna bort utomhus även om det är näst intill vindstilla) som dock inte behövdes inomhus.
Vi ringde vår församling och fick då numret till en kantor med erfarenhet av utomhusvigslar. Hon gav oss lite råd, samt fixade med synth och mikrofon.
Tänk på att om ni är utomhus behöver ni ändå någon form av skydd för elektroniken som är känslig för fukt.
Vi planerar vigsel utomhus på midsommardagen, så då ska det heller INTE regna :)
Min blivande svåger spelar fiol och vi går efter honom till vigselplatsen. Sedan blir det diktläsning, själva vigelakten (borgerlig) och därefter en sång. Gästerna får stå i en halvcirkel runt oss. Det enda vi funderar på är hur vi ska "gå ut"? Hur avslutar man det hela på ett bra sätt?
En liten fundering:
Måste man gå ut?
Ni kan ju göra upp med typ föräldrar att efter vigselakten så gör vi si och så (typ kyss eller nåt) och sen kommer ni fram och gratulerar. Då kommer nog resten att fatta vinken...
Partytält är ett bra tips för ev. regn.
Jag är inte förtjust i inspelad musik eftersom jag tycker det blir helt dött, däremot är det ju jättefint att ha en stråkkvartett som spelar vid in/utgången och även underhåller gästerna vid fördrinken.
Liina
Jag har också funderat på det där med "utgången" eller avslutet om man så vill. Jag har varit på två utomhusbröllop och på båda blev det lite konstigt efteråt. Brudparet stod kvar på samma plats som själva vigseln tills alla kom fram och gratulerade. Jag gillar verkligen idén att ha vigseln utomhus men i kyrka blir det så tydligt när brudparet kommer ut på trappan.
På ett av bröllopen var vigseln på en mycket öppen plats vid vattnet och man hörde inte mycket av själva vigselakten och inte heller av musiken. Det tog bort stämningen ganska mycket. Det kanske man ska tänka på, att ha vigseln på en lite mer skyddad plats.