Rött guld och vitt guld....
Är vitt guld alltid så ljust att det ser ut som silver? Eler finns det något mellanting mellan det gulaktiga guldet och silverfärgat?
*frågvis*
Är vitt guld alltid så ljust att det ser ut som silver? Eler finns det något mellanting mellan det gulaktiga guldet och silverfärgat?
*frågvis*
Ser ur som silver i färgen. Dvs inget gult i det;)
Det finns guld som är vitt, "gult" och rött. Vilket av de två senare som heter vad vet jag dock inte. Om du går in på jempguld.se och designar en egen ring får du se de tre olika nyanserna.
nope det är roséguld de har där . inte samma sak som rött guld, utan samma som ROSA guld
själv ser jag ingen skillnad på gult o rött guld
Det ärstor skillnad på gult o röttguld! Å även karat-halten i smycken spelar ju oxå roll.
Jag har en vitguld förlovnings ring. Vitguldet blir gulare med åren, om jag lägger min förlovnings ring bredvid en silver ring syns det tydligt att de inte är samma färg förlovnings ringen är mycket gulare i färgen.
Dock om du har dem på var sitt finger syns inte skilnaden så mycket.
Om man polerar upp vitguld blir det åter igen som nytt alltså nästan samma färg som silver.
från sophiasatelje.se
"Gult är guldets normala färg. I de flesta länder skiljer man på olika nyanser av vanligt guld, alltifrån gult till rött. Här i Sverige så har man av tradition alltid lite mer koppar är silver inblandat i guldet, så vi gör oftast ingen skillnad på gult och rött guld."
även detta
"Rödguld
Den vanligaste benämningen på vanligt smyckesguld. Det mesta som vi kallar rödguld är i princip mer gult än rött till färgen. Det är en språklig rest från gammalsvenskan."
discodivan
Ok, men det framgick iaf att det finns mer än bara vitt och rött guld.
jaja, rosa vitt gult o grönt vet jag iallafall
tor det ska finnas lila o blått oxå