• Kakan77

TAL- hjälp snälla!!

Hej!

Jag ska vara tärna och vet ju att det förväntas att man då ska hålla tal.....Jag vill sååå gärna göra det, men vet inte riktigt om jag klarar av det. Är dessutom gravid så jag kan inte dämpa oron med ett glas vin innan heller!

Jag vet inte hur jag ska lägga upp talet riktigt, och vill såååå gärna få lite tips. Har sökt här på sidan men inte hittat så mycket. Ett färsigskrivet tal känns alldeles för opersonligt.

Hur kan man lägga upp talet så att det blir enkelt?

Hon som ska gifta sig höll tal på vårt bröllop i sommar. HOn utgick då från mitt namns bokstäver och pratade utifrån dem om mig som person, exemelvis K som i kärleksfull också berättade hon om en gång när jag skickat ett kort till hennes cancersjuka mamma som låg på sjukhus. Att jag var den enda som gjort det. osv osv. Det blev jättebra!!

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden TAL- hjälp snälla!!
  • Bruden blå

Skriv om en sång och dela ut till alla gästerna så sjunger ni tillsammans en hyllning istället.

• Pumpalot

min tärna sa några korta ord, hon pratade lite om vårt förflutna tillsammans och hur hon ser på mig och min man som ett par. sen önskade hon oss lycka till och skålade. tog max en minut, men betöd mkt för oss

• Vinterbrud feb -07

Har eg inga konkreta tips, tycker att det viktigaste är att det du säger kommer från hjärtat! Mina tärnors tal var långt och mycket genomtänkt, toppen! Min mans bestman höll ett väldigt kort tal, men för den skull inte alls dåligt! Ett ärligt och rörande tal.
    Här är mina tärnors tal..

mariamagnus.weddingannouncer.com/ctext-473973.html

• mei

grunderna för ett bra tal är ju först o främst att det är tre minuter långt (max!)

så kan du ju börja med nåt roligt citat (finns massor av citatböcker på biblan) som stämmer in på din väninna. därifrån kan du ju gå vidare och utveckla med en liten anekdot som kan kopplas lite från citatet (obs får inte vara nån insider som bara ni har roligt åt) och sen, om du vill ha talet lite längre kan prata om de båda tilsammans eller så (svårt att tipsa om nån man inte känner) sen avslutar du gärna med att återknyta till ursprungscitatet.

öva på att ha en bra inledning och speciellt en bra avslutning (se jätteglad o lite snyftig ut), då glömmer folk gärna om det i mitten var lite svagt ;)

• Linum

Tänk på att ett tal inte behöver vara långt för att vara bra! Två minuter är fullt godkänt.

Lite tips:

-Sätt dig ner och skriv ett brev till din vän. Tala om vad du tycker är bra, varför du tycker om henne så mycket. Läs sedan upp "brevet".

-Utgå från varje bokstav i alfabetet (kan bli långt och för likt det hon gjorde)

-Skriv en sång och dela ut

-Använd dig av en dikt som redan finns, men modifiera den lite.

_Om du är duktig på att rimma är det alltid trevligt och roligt att läsa något på rim.

Tänk på att det inte behöver vara roligt eller vackert. Huvudsaken är att det kommer från hjärtat och att bruden förstår innebörden i det.

Lycka till!

• ;o)

När jag höll tal i somras för en bardomskompis utgick jag från att berätta en liten ankedot om hur vi (på barns vis) firade att vi var kompisar.

Då, när vi var små, firade vi med det vi gillade bäst just då - vilket råkade vara salta S (salt godis). Jag utgick från detta och knöt ihop det med deras nuvarande situation - om hur viktigt det är att ta vara på livet och dagen och att fira sådant som känns viktigt, även om det bara är småsaker. Till sist räckte jag över en liten påse med Salta S.

Inte långrandigt med ändå personligt och betydelsefullt. (Hoppas jag att hon tyckte i alla fall )

• Kakan77

Tack snälla för alla svar! Jättekul att ni verkligen tar er tid att besvara mitt inlägg Toppen! Ska sätta mig ner och klura lite, skriva ner lite om henne mm så får jag se vad av förslagen jag väljer.

Tusen tack igen!!!!

• jalf

Min bästa vän och tärna gjorde ett otroligt bra och uppskattat "tal". Hon och hennes man hade gjort en "svart låda" och stoppat i massor med bra saker i den. Hon pratade lite om varje sak: Tex 2 flaskor champagne, en för NÖD och en för LUST, en flaska honung för SÖTNINGSMEDEL, Biobiljetter och barnvakt, en vit flagga att hissa vid ev bråk, choklad, massageolja, lugnande te, pepparkakor så vi skulle vara snälla mm.
    Det var så bra och roligt!!

Hennes man stog lite bakom henne och i smyg öppnade han sakerna och tog för sig medan hon förklarade vad man skulle ha dem till. Alla skrattade så de tjöt. Svårt att förklara, men väldigt lyckat var det. :D:D:D

• Damen i röd hatt

Om du fokuserar på att tala till brudparet, och att det är din hälsning till dem, så glömmer du strax resten av publiken!

• njoy

Kakan77: Ja tal är alltid svårt Speciellt när man blir lite nervös.Då blir det inte alltid som man tänkt sig direkt..
    Om du behöver hjälp så är jag talskrivare för en sida på nätet Om du vill kan jag skicka dig ett tal jag har skrivit så kan du ju eventuellt hitta inspiration där..Vill inte lägga upp det här eftersom man normalt måste betala för det

• Ting

Första gången vi båda träffade Maria var på jobbet, hon snubblade på samma ställe tre gånger på hennes väg till toaletten.

Vi fnissade, pekade och kallade henne snubbeltjejen tills vi visste att det var Maria som var hennes namn.

Det var så våra vägar möttes, och vår vänskap tog fart och började, och sedan dess har det bara forsatt att växa på bästa sätt.

Vi har haft otroligt roligt ihop genom dessa år, vi tre och Magnus, Vi har haft många skratt, glada stunder och riktiga äventyr tillsammans.

Och vi är övertygade om att vi har många många fler framför oss.

Maria, du är en underbar människa, en fantastisk mamma och framförallt den bästa vän man kan tänka sig att ha vid sin sida.

Du är en vän som alltid ställer upp för en, som alltid finns där när man behöver det som mest, och som gärna lånar ut din axel, om man behöver den att gråta emot, du kommer med kloka råd och tröst, men framförallt så har du förmågan att få en glad och få en att skratta, och den egenskapen gillar jag allra mest hon dig. För vad är vänskap utan glädje?

Ditt skratt smittar av sig som inget annat, och att få se dig så här glad, leende och upprymd får mig att bli alldelens varm inombords.

Du har sådan värme och utstråling som många andra saknar. Du har så många goda egenskaper som ingen annan har. Och det bästa ord jag kan förklara dig med är magnifik.

Du har ett stort hjärta som rymmer det mesta, en varm själ som alltid finns där, vidöppen och mottaglig, och ett skratt som smittar av sig, och som du mer än gärna delar med dig av.

Magnus, du har precis samma egenskaper.

Det är därför man vet, att ni två är rätt för varandra.

Ni har inte bara två underbart söta barn tillsammans. Ni har ett förhållande som är få förunnat.

Ni har tillit och tro till varandra. Ni har vänskap och skratt tillsammans, och framförallt så har ni varandra.

Ni har dem bästa förutsättningar och dem starkaste grundstenarna att bygga detta äktenskap vidare på, som ni idag har påbörjat och som vi alla har fått glädjen om att bevittna.

Vi har alla samlats här idag, för att Magnus och Maria fira, och den speciella och djupa kärlek som dem känner för varandra.

En kärlek som bygger på att ge och ta emot, likaväl som att ha och att dela.

Och när man är tillsammans med Maria och Magnus, känner man kärlekens närvaro, så jag höjer mitt glas för er, och det fantasktiska äventyr ni ska ge er ut på.

Jag kan inte tänka mig två andra personer som är bättre förberedda för den resan.

första år!

• Vinterbrud feb -07

Mitt tal.. :)

• Ting

Jag var inne på din sida och läste runt, jättefin sida. Boxningshanskarna på, kom åt lite knappar, det var inte meningen.

Svar på tråden TAL- hjälp snälla!!