Presenter till gäster?
jag undrar om det är vanligt att man köper någon present till gästerna? Typ har en liten present till sittningen? Det är inget jag har tänkt på iaf...
jag undrar om det är vanligt att man köper någon present till gästerna? Typ har en liten present till sittningen? Det är inget jag har tänkt på iaf...
Det är vanligare i USA än i sverige, men det börjar komma mer och mer.. men det är absolut inget man måste ha på ett svenskt bröllop.. det är inte så att gästerna undrar "vart är min present".. vi kommer inte ha det heller.
Skönt jag fick lite prestationsångest där ett tag, men nu försvann den. Tack!
Vad bra ;)
men det är kanske snyggt att ge något till toastmaster och värdpar, eller alla som har bidragit med pengar? Eller?
Jo det är en självklarhet i alla fall för mig. Vi kommer ge alla som har hjälpt till en flaska vin. Har själv fått "saker" förut när jag hjälp till med bröllop. Ex. en väggljusstake, vad skulle jag med den till? Kom aldrig så långt som till min vägg och nu vet jag inte vart den är.. så därför kör vi på vin i stället.. alltid uppskattat!
Då har jag en moralisk fråga?
jag är sångerska och mina vänner gillar att utnyttja det på deras dop och bröllop. Jag ställer upp för att jag vill hjälpa till at förgylla deras dag. Men jag har aldrig fått något mer än tack. Självklart är det inte någon present som spelar roll. Men när jag sjön på sista dopet till exempel så grät alla inkl prästen och jag tyckte det var extremt jobbigt i och med att alla stod mig så nära. Så jag har bestämt mig för att nästa gång ta ut en fee om jag ska sjunga eller säga typ det här är min bröllopspresent, för det är som sagt tid man lägger ner på att repa mm.
Är det fel att känna så?
MrsSmith
Nej jag förstår precis.. men då kan ju du föregå med gott exempel nu och ge alla presenter och förhoppnignsvis får de upp femöringen o faktiskt ger dig en nästa gång!
Kanske är det lite ovanligt att ta betalt av sina vänner. Istället kanske du kan säga att du inte har möjlighet att sjunga. Eller så betona att du "sjunger utan kostnad för dem så du tänker inte skicka din vanliga sångarräkning". På så sätt lyfter du upp att inte är en gratissångerska, utan ska relationen bestå så måste den utjämnas så att när du gör något så måste de göra något tillbaka, och gör de inte det, kan de ge en gåva i stället. Allt för att inte göra relationen ojämnställd. Annars tycker jag att du kan säga att du inte har möjlighet om du känenr dig utnyttjad. Du har alltid rätten att avstå, men man måste förstås överväga vilka konsekvenser det för med sig.
MrsSmith
Absolut inte. När jag var nyutbildad hudterapeut kom alltid frågan när man träffades oavset om det var på fest eller vanlig vardag, -kan inte du massera lite?, -Vad har jag för hudtyp?, _Kan du plocka mina bryn?-, Kan du sminka, fixa mina naglar?
Visst till en början var det kul, men efter ett tag så kände man sig lite utnyttjad, inte sitter jag o ber om rabatt när jag handlar grejor av dem, eller andra saker. Så nu tar jag en liten symbolisk summa för det de vill ha, för det är ju faktiskt på min fritid som de vill att jag ska jobba.
Pärlhönan
jag menar jag betalar en solist nu på mitt bröllop 2000 kr för att hon och en kille ska spela/sjunga två låtar. Det tycker jag ändå är ett okej pris för att sjunger väldigt bra. Min kompis som kompade mig fick också bara ett tack och han kände inte ens brudparet.Det som stör mig lite också är att bruden sen går och berättar för alla om hur deras bröllop var såå trevligt. Gör man så om sitt eget bröllop. Det är klart att brudparet alltid tycker att deras bröllop är trevligast. Men jag upplevde inte hennes bröllop som trevligt. Hon serverade buffe och maten tog slut... Hon som tyckte att allt var så himla bra, kanske inte va så bra ändå. Men jag har inte sagt något.
Om du erbjuder dig att sjunga på en tillstællning så skulle jag som væn inte betala dig, men jag skulle nog køpa något till dig. Det kænns svårt att betala vænner, och det ær svårt att betala rætt summa.
Om jag skulle be dig att sjunga och krævde att du skulle læra dig nya sånger så skulle jag vilja betala dig, men fortfarande svårt med en summa... kanske inte mycket till hjælp, mer en personlig åsikt.
/AKA
AnnaElefant
jag skulle definitvit antingen befria henne/han från en bröllopsgåva eller ge henne/han en gåva
MrsSmith
Jag förstår helt att du vill ha nåt i gengäld för att du ställer upp & gör detta. Som andra sagt så känns det lite avigt att betala vänner i ren cash så, men folk borde väl ändå inneha den sortens vett & etikett att man ger en liten gåva vid sånna tillfällen som tack..
Vid vårt stundande bröllop (nästa år) kommer det vara många nära & kära som hjälper till med olika saker under vigsel & fest (kantor, präst, kör, frisör etc..) Självklart kommer alla dessa få ngt sorts tack mer än bara det muntliga..