sy ihop festprogram
jag ser att de flesta syr ihop sina festprogram och detta ser jättefint ut men HUR gör man?
jag ser att de flesta syr ihop sina festprogram och detta ser jättefint ut men HUR gör man?
Jag tänkte oxå sy ihop vårt festprogam...
Vill oxå ha tips... och gärna se lite bilder.....
Har du provat att använda symaskinen? Ställ in den på lång stygnlängd och köp t.ex. en guldtråd som du kan ha i symaskinen. Det blir jättesnyggt. Trampa inte på pedalen utan skriva på hjulet för hand www.brollopstorget.se/Bilder/icon12.gif
www.brollopstorget.se/Bilder/icon12.gif
Jag har provat men lyckades inte alls bra! Vet inte riktigt varför, antingen hade jag för tjockt program eller också gasade jag för mycket, Ska prova Limegröns förslag om att dra hjulet för hand!
Då borde det kunna fungera riktigt bra med min gamla trampmaskin då? Det bara MÅSTE jag prova!!!
Marskatt: Vilket gyllene tillfälle för den gamla maskinen att få glänsa!
Ja jag hoppas ju det! Annars är den liksom bäst till riktiga finjobb, som balklänningar, konsertklänningar o att laga hästtäcken med...
Men att sy för hand då? Nån som provat det?
Du kanske måste ändra trådspänningen också...
Annars kan tråden dra sönder papperet. Glömde säga det tidigare
Trådspänningen ja. Jag försökte ändra på den, men tråden drogs bara ojämt, blev liksom öglor i stygnen. Men jag VILL att det ska funka!
Marskatt: Så du syr mycket på den? Ovanligt att de gamla maskinerna verkligen får arbeta! Brukar mest bli prydnadsbord.
Vilken intressant tråd! Ingen som har bilder att visa? *nyfiken*
Ta laaang tradlângd med ganska lôs tradspänning (bade UNDER- och ÖVERtrad), tänk pa att ha en tjockare nal, typ jeansnal. Jag hade dessutom vit undertrad för att det inte skulle synas sa mycket i uppviket och svart övertrad som inte syntes sa mycket pa den svarta ryggpärmen.
Tänk pa att trampa försiktigt eller rulla fram för hand som nagon sa. Jag hade 4 tjockare A4-blad och det gick utmärkt.
Zozo: Tack för de goda råden! Undrar om man kan ställa in olika spänning på över- och undertråd på min maskin? Aldrig tänkt på.
Vill bara tacka för kalastipset med symaskinen, nu är mitt festprogram räddat
Kirsto
Klart jag använder den! det är väl det den är till för?!
Marskatt: Javisst!