• FruChristine

Ful festlokal med gräsliga stolar?

Ska till sommarn gifta mig och det ska bli så underbart. En tråkig sak är att den enda festlokalen som ligger i trakterna kring kyrkan och som rymmer tillräckligt många gäster är FUL!

Det värsta är att hälften av stolarna har nån slags tokig grönspräcklig färg!

Är det någon som har samma problem?

Har nån några bra tips på hur man piffar upp en trist festlokal?

• Svar på tråden Ful festlokal med gräsliga stolar?
  • Pillisen

Använd tyger. Du kanske kan ha ngn grön matchande rosett på stolsryggen..eller varför inte vit. Försök att utgå från det gröna..är det verkligen så hemskt tyg?
    Har du några bilder så kanske jag kan hjälpa dig med förslag. Alltid lättare när man ser lokalen.

• HalmstadNilla

Jag kan bara säga att man faktiskt inte tänker speciellt mycket på just stolarna... När folk väl satt sig så syns det inte.. Finns ju överdrag att hänga över emn det kostar ju lite...
    Att dekorera lokalen i övrigt går ju. Fula tapeter går att dölja me tyg tex... men det tar tid o kostar..

• MhjärtaJ

Stolsöverdag kan ju vara en bra början
    Tycker synd om dig, vet hur tråkigt det känns när allt inte blir som man tänkt sig i planeringen...Antar att ni sett över alla ev möjligheter att hitta en annan lokal...
    Kan man hänga upp vepor på väggarna? Tavlor o sånt kan man ju alltid ta ner...
    Med blommor o ljus kan man "piffa upp" det mesta...

• Pärlhönan

Tänk på att man tänker mindre på stolarna, när man har ett dukat bord.

På någon vägg kanske man kan göra en fondvägg med tyg som någon sa. Lägger man en häftig belysning mot den, tänker man bara på den o inte på resten av lokalen.

• Finlands tjejen

Tänkte bara säga att, jag tycker inte det e så stor skillnad..
    Jag menar de e ju inte lokalen utan er som gästerna skall hålla sina blickar på, så gör inte av med för mycket pengar på att piffa upp lokalen utan gör något roligt för dem istället tillsammans. Det e mitt förslag.

• Lollo070707

Vi har samma problem jättefula stolar och lokalen är väl inte heller så fin. Och förmodligen kommer vi inte att ha så mycket tid på att fixa iordning heller eftersom vi inte får tillgång till lokalen förrän samma dag som vi ska gifta oss. men men man får göra det bästa av situationen och jag tänkte att man får göra dukningen och maten (ska ha buffé) så fin att folk lägger märke till det istället. och förhoppningsvis blir det bra ändå. Det är ju trots allt inte stolarna som gör festen även om det skulle se bättre ut om dom var finare...

• www.evasleva.blogg.se

I vår festlokal finns en tråkig vägg. Vi har köpt jättebilliga lakan på IKEA som vi (dvs svärmor) ska sy ihop och hänga upp på en stålvajer med två krokar. Kanske kan ni göra något liknande.

Annars håller jag med om att man inte tänker så mycket på stolarna när bordet väl är dukat.
    Massor av blommor hjälper till att avleda uppmärksamheten och ju jättefint i sig.

Stolsöverdrag kan bli väldigt dyrt tror jag. Det går nog att lösa ska du se!

• FruChristine

Tack för alla tips

Har tyvärr ingen bild..

Jo vi har kollat runt, men vi ska ha typ 140 gäster och kyrkan ligger på en liten ort . Den största lokalen förutom denna rymmer max 120 pers och då blir det supertrångt.

"Den mindre fina lokalen" som vi valt är en restaurang. Väggarna är vita och nån färgad fondvägg så det är ingen fara. Belysningen är också helt okej. Det är egentligen mest inredningen som är ucshig.

Funderar på att duka borden med riktigt fina blomsterarrangemang mm så kommer det kanske inte synas så mycket som ni säger.

Tack för alla tips

• M23

Blev själv tipsad av en kompis om att man kan dölja fula stolar genom att hänga ett örngott över ryggstödet. Har ej provat det själv, men kan tänka mig att det blir fint bara man hittar örngott i rätt storlek. På IKEA kostar ju inte örngott nästan någonting. Fast det är klart, 140 stolar kanske är i överkant...

• Clobberella

När det gäller fula stolar och att täcka över dem med tyg: Jag tror automatiskt att det är världens fulaste och skabbigaste stol som döljer sig under tyget, förmodligen mycket värre än hur stolen egentligen är. Likadant reagerar jag när någon täcker över en soffa med ett överkast/tyg/lakan: soffan måste ju vara gammal, ful och fläckig, annars skulle de ju inte behöva dölja den....

Så om du tänker bjuda mig på ditt bröllop så är det bättre att ha fula stolar som jag inte kommer att märka, än att täcka över dem och få mig att tro att stolarna är mycket fulare än de egentligen är!

• klurifax

Jag skulle precis skriva nästan samma som Clobberella, täckta stolar tror jag är gräsliga, gräsliga stolar lägger jag inte direkt märke till...

• FruChristine

Bra sagt.. Det får nog bli dom gröna stolarna som dom är..Tack för alla tips

• hösten 07

Mina föräldrar har en festlokal, de har stolsöverdrag på alla stolarna. Jag tror att man kn hyra överdrag, vet en som gjorde det. det ger ett helt annat helhetsintryck!
    kolla på www.fribergstorekov.info

• Rosenhaga

Jag tycker nog att det är ännu viktigare hur skön en stol är att sitta på än hur den ser ut. (Det gör ju inte direkt någonting om det är en vacker stol.)

Jag riktigt ogillar hur träsmaken sprider sig i kroppen en 20 minuter in på en middag som jag vet kommer att ta flera timmar - som bröllopsmiddagar oftast gör.

Jag verkligen ogillar obekväma stolar - mycket mer än om de råkar ha ett hemskt tyg.

Svar på tråden Ful festlokal med gräsliga stolar?