• fjutjur brajd

en bokstav fel på biljetten...

Vi ska ut och resa (med Ryanair) har bokat biljett, men upptäckte för sent att sista bokstaven i efternamnet blev fel. Det är typ helt omöjligt att få tag på Ryanair så jag undrar om någon vet vad som gäller. Kan det bli problem vid incheckningen? Vad ska jag göra? Har för mig att jag har läst/hört någonstans att det är viktigt att namnet på biljetten stämmer överens med passet...

• Svar på tråden en bokstav fel på biljetten...
  • **honey**

Det ska överrensstämma till 100% med passet har jag hört

• madlin

Jag skulle verkligen försökt med alla medel fått tag i Ryan Air för att få det ändrat, det är ditt ansvar att allt på biljetten stämmer när du fått hem den.

• InaHjärtarAdam

jag har åkt med ryanair och dom är verkligen supernoga med att allt ska stämma! det kanske är olika på olika platser men att komma ifrån london med minsta lilla fel går inte...

• fjutjur brajd

Ok, tack för svaren. Det kostar visst en hel del att ändra namn (100 euro) så det blir billigare att boka nya biljetter...

• fjutjur brajd

Och just namnändring går bara göra via deras call center och dit kostar det 15 kr/minut att ringa.. Så mitt tips är att inte göra fel om man bokar biljett hos Ryanair...

• InaHjärtarAdam

när jag åkte med dom så tvingade dom en liten pojke att slänga sin nya leksak som han hade inhandlat i london.. den passade inte i handbagaget.... pojken var ledsen och mamman också.
    visst, det är ju regler men lite hemskt är det att det ska ens behöva finnas...

• rocketqueen

Japp, det går inte (eller ska inte gå) att åka om namnen är olika så det är bäst att göra något åt det om ni vill åka.

• nenne78

iofs var det här några år sen, men när vi skulle till Bulgarien hade de stavat fel på efternamnet på min biljett, så att det dessutom var slang för knark (blir lite för upplysande vad jag heter om jag skriver vad, det var bara en bokstav fel). Dock gick resan bra och jag blev inte kvar någonstans

• anne på grönkulla

Det är superviktigt! Men det beror lite också på var du checkar in och så. Jag har lyckats flyga med bara förnamnsinitial eller smeknamn eller så men det funkar nog bara på vissa bolag och vissa flygplatser. Till och från ENgland är nog tvärkört, skulle jag tro. Jag skulle försöka få tag på Ryanair och fråga vad som gäller - eller om biljetten var billig, helt enkelt boka om.

• Miss Cykel

Jag bor i London och mina svärföräldrar var här och hälsade på för ett par veckor sedan. Min svärmors namn var felstavat på biljetten, men det gjorde inget. Fast de flög visserligen med SAS, kanske gör det en skillnad?

Jag har flugit London-Västerås med Ryanair massor av gånger och tycker aldrig att de tittar så noggrannt på namnet.

Dock har jag hört att detta är JÄTTENOGA så ni kanske borde kolla upp så att ni inte blir strandsatta någonstans! :) Good luck! Finns det ingen info på Ryanairs hemsida? Jag har för mig att man kan hitta svaren på de flesta frågor där.

Förresten, vilken flygplats i Sverige flyger ni ifrån? När jag har haft Ryanair-frågor förut (ang bagage etc) så har jag kontaktat flygplatsen istället, det brukar vara lättare. Ett tips bara!

• Babbo

Ring och fråga dom. Jag hade skrivit fel e-mailadress en gång så jag ringde och pratade med dom. Dom ändrade den utan kostnad. Samtalet kostar 4:- minuten. Fast dom pratar fort och otydligt på engelska!

• mrs.smith

Oj, nu blir jag helt nervös.. Är det verkligen så noga?
    Vi ska till malaysia i sommar o i mitt pass börjar mitt efternamn med k , men på biljetten stavas det med c.

Ursäkta TS att jag snor tråden lite..

• Speckledust

Är säkert det blir ingen problem med en bokstavnings fel. Mitt namn ha varit fel stavad när jag ha rest med företaget, när någon annan ha bokat biljetterna för mig och jag ha haft ingen problem alls. Min bror ha faktist flugget (ser fel ut med stavning här men jag är engelska, så förlåt mig) med Ryanair med en biljett som säger David istället för Davyd och hade ingen problem alls, det var ett år sedan. Ryanair säkert ser att det är en bokstavnings fel och inte en namnändring, det är inte ovanligt att det händer Tror du inte behöva boka en till biljett. Bara checka in som vanligt. Du ha din plats på flygplanet så det värst som kan händer är att du betala en liten administrative fee men jag blir förvånad om de kommer till detta.

Svar på tråden en bokstav fel på biljetten...