• mrs karlsson

Äktenskapscertifikat ?? Hjälp !!

Äktenskapscertifikat ??

Hej !!
    Till er som har gift er/ska gifta sig i utlandet:
    En dum fråga: Ska äktenskapscertifikatet skickas först till skatteverket, för sen få ett certifikat utfärdat av dem, för att kunna skicka vidare till den Svenska amabassaden i det land jag ska gifta mig ?? Eller ska den handskrivna ansökan skickas med personbeviset som ska skickas till Ambassaden ??

En dum fråga till: Behövs det ett certifikat/person eller ett/par ??

Ännu en dum fråga till:
    På ansökan står det blivande make, sen lite längre ner (i samma kolumn) står det Födelseort, födelseland, kön osv. Är det mina uppgifter som ska stå där, eller min blivande makes uppgifter ??

Tack för hjälpen !!/mrs karlsson

• Svar på tråden Äktenskapscertifikat ?? Hjälp !!
  • anne på grönkulla

Var ska ni vigas? På ambassaden eller av någon lokal myndighet i landet? Det kan skilja sig rätt mycket, då.

Jag har aldrig hört talas om den hantering du beskriver om äktenskapscertifikat tyvärr.

• Gabbies

varför öppnar du två trådar med samma fråga?

• mrs karlsson

Vi ska gifta oss borgeligt i Italien !!

• Gabbies

ok nu förstod jag varför du öppnat två trådar.. :)

• mrs karlsson

Gabbies:
    De förra inlägget blev under fel rubrik !!

• anne på grönkulla

Ingen aning - trodde ambassaden (den svenska) fick information i efterhand från de lokala myndigheterna, i bästa fall - så funkar det iallafall i vissa länder. Annars får ni anmäla det själva till skattemyndigheten.

Men i förväg, hmm. Fixar ni vigseln själva eller har ni ett resebolag eller nåt som hjälper er? Isåfall skulle jag fråga dem, eller skattekontoret.

• anne på grönkulla

Eller ska ni vigas på ambassaden? Isåfall behöver de er hindersprövning och kopior på era pass i förväg (så var det iallafall när vi gifte oss, men det var på en annan ambassad).

• mrs karlsson

Det är ett resebolag som hjälper oss, med vigsel men de visste inte så mycket om pappersarbetet före.

Tänkte att jag ville bli färdig med alla papper ikväll, så jag hade hoppats på att det var någon här som visste hur det funkade. Sist jag ringde till skattmyndigheten var det en en väldigt otrevlig kvinna som svarade, så hoppas jag slipper ringa henne igen...

• mrs karlsson

I Italien får man inte gifta sig på Svenska ambassaden, stod det på deras hemsida.

Därför blir allt lite krångligare.

• anne på grönkulla

Det låter mysko, jag förstår inte varför aambassaden alls ska ha dokument i förväg om de inte ska viga. Kanske kräver italienska myndigheter nån stämpel på hindersprövningen från dem - en apostille eller notarius publicus-stämpel?

Annars får man ju ett intyg att man är hindersprövad av skattemyndigheten. Gifter man sig utomlands kan man behöva översätta den, som underlag för en lokal äktenskapslicens/hindersprövning - eller så duger den svenska men i översättning.

• mrs karlsson

Jag tror att ambassaden behöver papprena i förväg för att hjälpa till med en italiensk hindersprövning.

Lite klurigt är det !!

• anne på grönkulla

Aha, jasså gör de sånt? Fastän de inte viger? Försökte just komma in på www.ud.se och "frågor och svar" för att vägleda dig kring olika typer av stämplar som jag nämnde som man kan behöva - men den är jätteseg just nu. Kolla senare!

• mrs karlsson

Tack anne på grönkulla !!

Svar på tråden Äktenskapscertifikat ?? Hjälp !!