Snart är det iranskt nyår...
Hej,
jag är jätteintresserad av Iran, jag var där (som turist) förra året och tyckte att det var så vacker arkitektur och jättesnälla människor och allmänt intressant. Jag har även läst en kurs på universitetet om iransk kultur och tycker att det är så facinerande, och att de gör så bra filmer och så...
Länge har jag tänkt att det vore så kul att vara med om ett iranskt nyårsfirande (det är ju dax om några veckor), men eftersom jag inte känner någon Iranier så har år efter år gått utan att jag kommit på något bra sätt. Jag bor i Stockholm och det finns säkert en massa fiffiga ställen man kan träffa Iranier på, men det känns liksom inte som att man bara kan gå fram till någon på Tunnelbanan och säga, "hej, jag hör när du pratar att du kommer från Iran, kan inte jag få följa med då du firar nyår..." De skulle ju tycka att man var helt knäpp... Någon som har något bra förslag på något ställe eller något sätt som man kan träffa trevliga iranier på så man kan få chansen att vara med och fira ett traditionellt iranskt nyår? Sorry att det är lite off-topic, det berör kanske inte bröllop så mycket, men man brukar ju få så bra tips om allt här...
Tacksamma hälsingar från en Svensson som gillar exotiska kulturer!