• Miss J

Hur mycket säger man själv vid vigseln?

Jag blir så nervös bara vid tanken att jag ska prata inför alla i kyrkan,hur mycket behöver man säga egentligen? Det räcker inte att man _bara_ säger JA va?
    ojoj mina nerver=)

• Svar på tråden Hur mycket säger man själv vid vigseln?
  • MhjärtaJ

Joo, det räcker med ett JA!!

• Trollfrun

Japp! Det enda du behöver göra är att säga JA och se glad ut!

• Miss J

Är det sant?? Jag vill verkligen inte läsa några löften högt....Måste man inte säga efter prästen,typ jag tager dig....??

• silvera

Vi sade i alla fall efter prästen, innan vi svarade ja.

Om jag nu minns rätt, eftersom jag var ganska förvirrad i kyrkan!

• MhjärtaJ

Under vigselsamtalet ni kommer att ha med prästen bestämmer ni hur NI vill ha det. Alla de bröllop jag har varit på har brudparet bara sagt "JA"

• Trollfrun

Det kan vara så att ni säger efter prästen, men vill ni inte det så räcker det med ett jag. (Men att rabbla efter prästen är nog inte så farligt)

Löften är helt frivilliga, dessutom inte en svensk sed om jag minns rätt.

Och precis som ovanstående talare säger, ni bestämmer med prästen hur ni vill ha det!

• Ave Maria

hmm hur ska jag säga det här???? ;)
    Men det är faktiskt så att man måste säga lite mer än bara "Ja" i kyrkan....

Alltså, först frågar prästen om ni vill gifta er med varandra, och då svarar man (förhoppningsvis) Ja, sedan kommer prästen be en kort bön, och sedan är det dags för brudparet att ge sina löften till varandra.
    Dätr har ni tre olika versioner att välja bland.
    Version 1 säger prästen före och brudgum respektive brud bara repeterar efter. Det löftet låter så här:
    Jag, NN,/
    tar dig, NN,/
    nu till min hustru (man)/
    att dela glädje och sorg med dig/
    och vara dig trogen/
    tills döden skiljer oss åt./

Version 2 säger inte prästen före, men står så till att man kan sufflera om brudparet tappar bort sig.

NN, jag vill älska dig,/
    dela glädje och sorg med dig/
    och vara dig trogen/
    tills döden skiljer oss åt/

tredje alterantivet så skriver man helt egna löften.

men Miss J nu sedan jag kanske gjort dig nervös vill jag genast lugna dig!!!
    Det gör absolut ingenting om ingen annan än din blivande make hör det du säger. Du kan viska fram dina löften om du vill. :)

Så andas lugnt, det kommer INTE kännas som att du pratar inför alla i kyrkan. Det kommer att kännas som att du gifter dig med den du älskar! :)

• Yllo

Du behöver endast säga JA om det är vad du vill

Min man tvärvägrade att läsa löftena, det där "Jag NN tar dig XX o.s.v.", och tog upp det med prästen.. Prästen skrattade och sa att det var inga problem.. Han fick slippa. Tyvärr gjorde det att även jag inte fick säga det (vilket jag hade velat göra). Min man förhandlade också bort en av knäböjningarna så enda gången vi känböjde var vid själva välsignelsen...

Prata med prästen och hör vad han/hon säger. Ska ni ändå säga löftena så är det ingen fara.. prästen finns där och hjälper er på traven

• Jeez

Yllo, då gjorde er präst tjänstefel. Löftena ingår, men som Ave Maria säger så behöver man inte säga dem så högt att alla hör utan det viktiga är att partnern hör.

• Ave Maria

Yllo Håller med min kollega JennyP
    Att inte ta med löftena i en vigsel är tjänstefel. De är en av de saker som vi Måste ha med för att vigseln ska vara giltig.

Men återigen, till Miss J och alla andra som känner sig mer eller mindre nervösa, det kommer INTE kännas som att du pratar inför alla i kyrkan. Det kommer att kännas som att du gifter dig med den du älskar!

Svar på tråden Hur mycket säger man själv vid vigseln?