panik hänig ros!
Köpte en stor vacker ros till min blivande i dag, satte den i vatten när jag kom hem.. men nu bara hänger den o den ser hur ledsen o förstörd ut som helst.
Finns det något jag kan göra????
PANIK!
Köpte en stor vacker ros till min blivande i dag, satte den i vatten när jag kom hem.. men nu bara hänger den o den ser hur ledsen o förstörd ut som helst.
Finns det något jag kan göra????
PANIK!
snitta om den, kanske att den inte kan ta upp vattnet. Då är det bra att snitta om så att den får en ny (kanske bättre?) yta att ta upp vattnet med.
Lycka till, rosor är ju så vackra när de står upp och riktigt lyser.
Har du otur så kan den ha fryst på vägen hem, och då börjar den att slokna
förgott, tyvärr.
Hoppas den bara ville ha lite mer vatten!
*håller tummarna*
Menjag promenerade ju bara 200 meter med den i 1 plusgrad :(
Testar snittgrejen! STORT TACK!
Hur lång tid brukar det ta innan det märks skillnad.. om det fungerade alltså?
Rosor vill ha det ganska varmt. Så lite papper utanpå när man går hem från affären är aldrig fel...
Tulpaner däremot, gillar när det är lite kallt/svalt. Så dem behöver man inte ha något papper till. Om det inte är jätteminus då, förstås...
Hade papper ;)
Beklagar sorgen cindy, men en slokande ros har tyvärr ingen vidare framtid. Den har förmodligen under dagen stått i för lite vatten och det märktes inte förrän den kom hem och inte hade kamratstöd...
Man kan knipsa av den aldrig så mycket, stället där den är utan vatten har redan nått upp till blomman och därmed är dess tid förbi. *sorry*
Men man kan hänga den uppochner och få en vacker torkad ros!
*gråter*
Har hängt den upp och ner nu i alla fall.. så länge den mår lite bra när sambon kommer hem :(
*tröstar*
Fy va tråkigt!
*kram*
Jag har fått hur många buketter som helst som stått i för lite vatten. Märks på en gång eftersom de slokar redan efter nån timme...
Färdigbundna från ICA, ja. Men hellre en sån än ingen alls!
Fryst skriver någon, nu blir jag lite förvirrad o måste fråga. på sida efter sida rekomenderas det ju att om man gör sin brudbukette dagen innan så ska man förvara den i kylskåpet över natten för att den skall hålla bättre till dagen därpå. Gäller inte det rosor? vilka blommor gäller det?
Har för mig att man ska lägga hela rosen i kallt vatten och sedan hoppas på att den står...någon annan som har hört samma råd vid slokande rosor?
Lycka till hur som helst!
Håller med Lady och Lufsen.
Ner med den i kallt vatten, i tex. badkaret. Snitta sedan om den och hoppas på det bästa...till en annan gång - såg att du redan hade torkat den.
anneluttan
Ska minnas det, tack!
:(
Kanske för sent att rädda rosen, men i morgon går du till den butiken igen och säger att de sålt skräp!
Jag blir så arg när jag ser hur många butiker höjer priset på blommor idag och exponerar dem vårdslöst. Blommor är färskvaror som kräver omsorg.
Tycker det är trist när man köper en bukett för flera hundra som vissnar på en eller två dagar. Ofta är det svårt att klaga om man har fått den, vill ju inte gärna berätta för den man fått den av, men nu har ju du köpt rosen själv.
Så stå på dig!
TantBrud
Men då ska jag ta med mig rosen dit eller? Fick ju inget kvitto heller?!
Blir ju nervös.. har tänkt köpa rosor o binda buketten själv till bröllopet.. man vill ju inte komma över sådana rosor då.. tips på hur man kan undkomma det redan när man står i butiken??
Jag skulle nog bara gå dit igen, och säga (med barsk och myndig stämma) att den ros jag köpte och skulle uppvakta med tyvärr var dålig, och att jag vill ha pengar tillbaka för att köpa blommor någon annanstans. Att du inte fick kvitto är ju inte ditt fel! (Det är ju värre om man får kvitto och tappar bort det).
Är det en affär som är rädd om sina kunder, så får du pengar tillbaka. Och annars ska du naturligtvis aldrig mer gå dit.
Så mycket kostade ju inte rosen att man precis kan driva ärendet hur långt som helst.
Men jag är en sån som säger till på konsum om det var ruttna klementiner i påsen. Betalar man för en vara ska man få det man betalar för!
Jag är inte en expert på blommor, så jag vet inte hur man ska undvika problemet vid bröllopet. Att diskutera med blombutiken innan kanske, så vet de att du är en "kräsen" kund.
Hoppas firandet går bra ändå
Hej!
Först ett tips om slokande rosen, koka upp vatten, snitta rosen med så vass kniv du har, doppa ner stjälken en stund, slå om tidningspapper hårt om blomman så den får stöd och sätt i nytt vatten. Brukar funka. Sen vill jag bara påpeka att det inte är blomsteraffärerna som tjänar en massa pengar på rosor idag, det är odlarna. Hela världen ska ha röda rosor samma dag... Därför kan det också vara sämre kvalitet på dem runt alla hjärtan. Jag rekommenderar andra blommor just nu och rosor annars. De vill gärna stå svalt för övrigt!
Lycka till!
Tack jvk
Lite sent nu dock eftersom sambon kommer hem om 20 minuter.. men jag antecknar flitigt alla era tips o råd.. kan säkerligen komma till användning!