• hittaträtt

    är kopparspiral giftigt?

    en snabb fråga bara. Ni som har kopparspiral - är inte koppar giftigt för kroppen? Vad har ni fått höra angående detta? Hittar ingen vettig information nånstans och är så trött på hormonerna! Brukar alltid gå att få svar här...

  • Svar på tråden är kopparspiral giftigt?
  • Damen i röd hatt

    Jo koppar är giftigt. Om jag fattat det rätt så är det därför man har koppar i spiralen. Däremot är koncentrationerna så små att du förgiftar inte hela din kropp med den.

  • dreaming_princess

    jag har haft spiral i många år och det har funkat bra för mig. testade hormonspiralen när den kom, men det var inget för mig- var skengravid hela tiden. *pust

  • saragran

    Svaret ar att det ar sapass lite koppar i spiralen, det ar mindre an vad du far i dig i mat - enligt vad informationen sager. Hatr haft min i snart 2 ar och kunde inte vara nojdare, precis som du var jag trott pa hormoner men ville inte bli gravid riktigt an... Det enda negativa med det ar att jag kanner av min agglossning som vanlig pms smarta och att jag blir lattare 'bloated' an tidigare, vad jag forstar ar det vanligt hos kvinnor som satt in spiral innan de varit gravida. Jag bloder inte mer an vad jag gjorde innan, bara 3-4dagar, jag vet att vissa bloder mycket mer an tidigare, men det har jag inte markt nagot av. Fraga garna mer om du vill veta!

  • hittaträtt

    tack alla för snabba svar!

    saragran - med bloated menar du då svullen typ som man blir vid mens?

    Är det alltså så att om man sätter in en innan man fått barn påverkar det mensen mycket, med smärtor och flöde? Känns ändå bättre med mer pms än noll sexlust och humörsvängningar (som med hormonerna).

    Hur var det att sätta in den? Hur snabbt kände du att det skulle funka för dig. Har man en testperiod eller något? Bor nämligen utomlands där de inte vill sätta in dessa på kvinnor som ej varit gravida, men tänkte komma hem till Sverige i en månad i sommar och kanske sätta in den då. Tror du det är för lite tid?

    Tack så jätte mycket för hjälpen!

  • Pärlhönan

    Har precis fått ett info-häfte om olika preventivmedel, då jag funderar på att byta.

    Kopparspiral: Den mängd som frigörs från spiralen är mindre än den mägd du får i dig när du äter. Det är till för att försämra miljön för äggcell och spermier, så att befrukning förhindras. Den största delen koppar fastnar i livmoderslemhinnan och stöts ut med mensen. Mycket ovanligt med kopparallergi.

    Fördelar: Spiralen påverkar livmodern och äggledare men inte kroppen i övrigt. Kopparspiraler innehåller inget hormon.

    NAckdelar: Inget skydd mot STD. Vid sexuell smitta ökar risken för spridning till äggledarna pga spiralen. Spiralen kan medföra längre och rikligare menstruationer, men detta finns det receptfria tabletter mot.

    Detta o lite till stod det i häftet. Hoppas du blivit lite klokare på det;)
    Häftet är från gothia (www.gothia.nu) kanske går att beställa därifrån, eller få mer info.

  • fruWiklund

    hur är det när man tar ut kopparspiralen? gör det ont? tar det lång tid innan man kan bli gravid? vet att det är olika för alla människor men med vissa hormonpreventivmedel kan det ta ett par månader innan kroppen är "balanserad" igen efter att man slutat har jag hört. är det lika för kopparspiral?

  • Pink Lady

    Du kan bli gravid samma dag du tar ut kopparspiralen, det är det som är så bra när det är hormonfritt.

    ont ska det inte göra att ta ut den, sa iaf gyn till mig - får väl lite på det!

  • Meddelande borttaget
  • A:s wife

    min mamma hade kopparspiral förut, men hon fick så kraftigtförhöjda kopparvärden i kroppen att hoon fick behandlas för det, hon mådde inte bra. detta var dock inget som läkarna ville kännas vid utan hon fick behandlas med alternativa metoder. alltså skulle jag tro att det är en sån där biverkning som inte är vetenskapligt bevisad, men som ändå kan hända och då får du ingen hjälp för det, eftersom den "inte finns" enligt de flesta läkare.

  • pickolina

    Vet inte om någon skrivit detta redan..men...
    Det är extremt, extremt ovanligt men vissa personer är allergiska/överkänsliga mot koppar och kan inte anv kopparspiral. Min syster var tydligen en av dom... Men som sagt, det är extremt ovanligt och det är inte värre än att man tar ut den. Man blir inte "förgiftad" av den lilla mängden.

Svar på tråden är kopparspiral giftigt?