• Pussbruden

Telegram/postogram

Jg undrar hur man gör med telegram, som ju brukar läsas upp på festen. Och brukar det alltid vara sådana ? (har inte varit på så många bröllop) Brukar typ föräldrarna hitta på också eller?
    Hur gör man praktiskt, går till posten eller?
    Tackar för råd och kommentarer!

• Svar på tråden Telegram/postogram
  • Missy

Bra fråga, detta har jag också funderat över! Hur vet man vart man ska skicka ett postogram? Kan inget om detta...

• Jj?

Ofta är det någon som skickar telegram. Kanske arbetskamraterna. Någon som av olika anledningar har varit tvungen att tacka nej. Vänner som inte är bjudna (kan ju bero på många saker) Föräldrars vänner. Telegram skickas av folk som vill uppmärksamma dagen men inte är personligen närvarande.

*kram*

• Februaribrud

Också ganska vanligt med "skojtelegram" som kompisar skrivit ihop. Då brukar det inte vara riktigt sända telegram, utan fina utskrifter/papper som kompisarna lämnar till toastmastern innan festen/innan middagen.

En klassiker är att Pampers skickar telegram för att gratulera det nu äkta paret och att de ser fram emot att få dem som kunder.

En annan klassiker är att en hemlig beundrare beklagar att bruden nu har gift sig med "fel" man, men att sändaren ändå vill passa på att önska lycka till.

Det viktiga är att anpassa nivån på "telegrammen" så inte brudparet tar illa vid sig.

• Jj?

Jag tror att det är Telia som skickar telegram. www.telia.se/bvo/info/gen_info.jsp.
    html?OID=Telia+Lyxtelegram-duplicate&CID=-536904856

Posten säljer postogram. Vet ej hur långt innan de måste skickas. www.posten.se/index.jsp
    =Service&ServiceURL=/ebutik/butik1.jsp&
    parentId=59&level2Id=223&level2pos=4&undant
    ag=0&sprak=sv&varugrupp=105&val=b&rubrik=
    Postogram

Ofta står det en pga (postogramadress)i annonser om bröllop. Annars skickar man till föräldrar eller toastmaster.

(jag delade upp länkarna för att sidan inte skulle bli så bred)
    *kram*

• f.d. Svart brud

Gå in på telias hemsida och sök på telegram, så får du veta mer! De olika typerna av telegram som de har beskrivs där.

Telegram och postogram läses oftast upp under middagen/bröllopsfikat av toastmatern/toastmadamen.

• serendipity

Det brukar ofta finnas ett par påhittade telegram på skoj oxå. Men det är ju absolut inte brudparets sak att ordna med. Utan mer om någon påhittig gäst gör det.

• Ullis

Som tidigare sagts är Telegram en sak och Postogram en annan.
    Vet man var festen ska hållas kan man skicka postogramen till festlokalen eller till den som ska vara toastmaster. Begär man lördagsutdelning (kostar lite mer i porto) och bröllopet är på en lördag är det kanske bra att kunna försäkra sig om att folk tittar i sin postlåda (t.ex. toastmastern).
    Har ej skickat Telegram då jag tyckte detta blev för dyrt. Så jag kommer ej ihåg hur man gjorde.

• CyberPet

Vi fick många telegram och postogram eftersom många av våra inbjudna inte kunde komma. Inga skojtelegram, fast de riktiga var skojjiga ändå. :)

Petra

• 17juli-03

När jag ville skicka ett telegram lagom till en gammal "bästis" möhippa fick jag beskedet av Telia att de slutat med telegram?!!

• 17juli-03

Tack Fruis :) Bra att veta (men vad sur jag blev nu!) ;)

Svar på tråden Telegram/postogram