• Fredrika1

Körkort

Ja, jag vet att det nog är lite off-topic, men eftersom detta man kan få svar på det mesta i detta forum så chansar jag ändå.

Jag ska äntligen ta körkort och försöker nu att hitta en körskola. Men det är jättesvårt att hitta någon som inte är alltför dyr och som är bra. Därför skulle jag vilja höra om någon av er kan rekommendera någon körskola som ligger i Stockholmsområdet...

Tack på förhand

• Svar på tråden Körkort
  • Anonym

Bor du i Stockholm? Då skulle jag rösta för en intensiv-kurs i ett annat län på 2 veckor..., om du kan vara bort så länge vill säga.

Lycka till bland vägskyltar och regler!

• Fii

Jag är väldigt nöjd med Jarla Trafikskola, har kört där ett tag och de är vänliga och pedagogiska.

Blev sjölv rekommenderad att ta en intensivkurs men jag tycker inte att det är någon bra idé. Jag vill ju lära mig att köra i Stockholm, så att jag inte kommer tillbaka från en kurs i Bromölla och inte klarar av rondeller, kökörning, snabba filbyten och att hitta i stan.

• TeaSpoon

Tips:

Kolla med kvinnliga bilkåren på er ort om just ert län är med i försöket att utbilda tjejer till B-kort!

Mao har man inget körkort så kan man få det genom bilkåren snudd på gratis! Man får betala lämp själv men utbildningen står bilkåren för... sedan får man lägga 4 år (tror jag) gånger 20 tim/år (minst) men det kan det vara värt...

Jag har jättekul i bilkåren!!

• Missy

Jag gick på Fogels trafikskola och tyckte de var bra. Kommer inte ihåg priser, det är några år sedan nu (7 år sedan! Gulp, man håller på att bli gammal...)

• Lill Anna (-03 el -04)

Jag läste för Rembjers trafikskola i Solna.. De har även en skola vid Odenplan.. Jag gillde dem!!

• Anonym

Ta en intensivkurs i Malmö för där kan allt hända. I Göteborg och Stockholm är man lite vänligare i trafiken har jag hört så då är Malmö en bra träning.

• MamaJen

Jag har tur som bor i Norrland. Här är körskolorna lite billigare och uppkörningarnna lättare eftersom att vi slipper fickparkera och dylikt!
    Lycka till!!
    Kramar//Sundsvalls Jennie

• Cecilia 29/6-02

Jag tog en intensivkurs på 2 veckor, iofs i min lilla hemort, men jag är otroligt nöjd.
    Och vet du Fii, jag kan köra i Sthlm jag också. Små städer har faktiskt filer och rondeller de också.

Nu var ju detta -95 så det är ett tag sen, men det var ett gäng som bodde på vandrarhem som kom utifrån. Jag skrev och körde upp efter dessa två veckor, men det får man tydligen inte göra idag.

Och jag fick även fickparkera på min uppkörning...

• -Nilla-

Har inga bra tips att komma med men att avsluta med en intensivkurs kan ju vara bra och ofta billigare i längden. Har inte heller något och ser inte alls fram emot att övningsköra och betala en massa pengar för det. Önskar att körkortet kom i Cornflakespaketet...

• MamaJen

Jaha behövde du fickparkera på uppkörningen?
    Det behövde inte min sambo göra och inte heller mina vänner som nyligen tagit körkort.
    Men självklart beror det ju på vart man bor : )
    Det är rätt många från stockholm som åker upp till härnösand (där jag bodde tidigare)
    för att de misslyckats med uppkörningen där nere.
    Men det är ju ganska självklart att det är svårare att köra i en storstad.
    Kramar

• Cecilia 29/6-02

Nej, inte alls självklart tycker jag. Jag tyckte det var lättare för alla vet reglerna och blinkar man så släpper de in en. Det gör bilförare INTE i mindre städer.

• Lojsan

Precis som Julia vill jag rekomendera dig Tule bilskola i Sundbyberg.

Cecilia! Menar/tycker du verkligen att bilförarna i Sthlm är bättre generellt sett än förarna i mindre städer på att känna till och följa regler? Jag önskar att jag mötte nån av dessa förare nån gång! Jag kör bil dagligen i Sthlm och ingen annanstans i Sverige tycker jag förarna är mer egoistiska och nonchalanta! Jag har nog aldrig sett en stockholmare som tar hänsyn till tex högerregeln, vilket man gör i mycket större utsträckning i övrigt landet!
    Jag vet inte i vilken stad/ort just du tog ditt körkort i men det finns en hel del orter i Sverige där det inte finns varken rondeller eller ens rödljus där intensivkurser är vanligt förekommande!

Jag är personligen emot att intensivkurser, jag tycker att man skall börja/lära sig köra bil där man bor och kommer att köra mestadels! Samt att 2-3 veckor inte ger någon som helst rutin, vilket enligt mig är det viktigaste!
    Jag själv kombinerade privat övningskörning med bilskolelektioner och hade kört bra många hundra mil/timmar den dagen jag tog mitt körkort! Och tack vare alla dessa timmar/mil så kände jag mig i princip från första ggn helt säker på mig själv och min bilkörning!

Till anonym som startade tråden:
    Lycka till!
    /Lojsan
    PS:Barn är mjuka - bilar är hårda!

• Cecilia 29/6-02

Ja, jag menar att stockholmare är bra på att köra bil! Just nu bor jag i Halmstad och här är de bedrövliga. Har också bott i Solna (då jag fick tillfälle att prova på sthlm-trafiken) Nyköping och Västerås.

Högerregeln, är det någon som bryr sig om den? Inte tror jag det är specifikt för Sthlm i så fall.

Jag hade kört många mil INNAN intensivkursen och inte tror jag att någon som aldrig suttit i en bil klarar av att lära sig det på 2 veckor.

Och alla som tar körkort känner sig nog säkra på sin bilkörning, så många som får köra upp både 2 och 3 gånger. De släpper med andra ord inte genom de som inte är duktiga bilförare.

• Anonym

Har alltid hört att man är mycket vänligare i trafiken i Sthlm och Gbg om man jämför med Malmö. Nu måste jag helt enkelt ta en sväng i Sverige i sommar för att få en uppfattning om skillnaden. *ler*

Fem dgr innan min prövotid var slut körde Polisen på mig...ja Polisen....innan jag var helt klar över att det var deras fel så kändes det inte så bra. Men snacka om att det var pinsamt....*ler*

Kram

• Fredrika1

Hej igen,
    Oj, vad många svar.. Tack! Det är alltid bra o få lite rekommendationer, speciellt om körskolor som man har hört så mycket dåligt om....

Jag har tänkt på en sak: varför ska allt vara så mycket dyrare i Stockholm jämfört med landsbygden?? Jag menar, borde det inte vara billigare i en storstad som har mycket fler invånare = kunder, än de som bor i mindre städer... Nu menar jag körkort, bostäder, mat osv. osv. Börjar nästan fundera på att flytta ut på landet istället - slippa all stress, barnen får växa upp i tryggare miljö (någorlunda åtminstone), närmare naturen, mer avslappnad livsstil. Jag tror att det till största delen är det stressiga samhället som gör att många människor blir utbrända och deprimerade!!!
    Tänk, här i Sthlm får man boka in en fika med en kompis en vecka i förväg, eftersom båda är så "upptagna"...

Vad tycker ni???

• Anonym

Jo jag håller med lite grann men faktum är att allt inte är så dyrt i storstäderna som på landsbygden. På landet kan mat till exempel kan vara bra mycket dyrare, blöjor likaså. Fotografer till bröllop etc. Ibland finns det ingen konkurrens så priser ligger högt eftersom de då är unika i sitt slag. Likaså går kanske mer pengar till bensin och långa avstånd, men såklart mindre till boende, Skatter är ofta högre. Det här är min iakttagelse av vad min landsortsvänner berättat men jag kan ju ha fel. Men framförallt som du säger, det är nog mindre stress, och att boka in en tjejmiddag innebär framförhållning på minst en månad.

/Lilo

• Cecilia 29/6-02

Hi hi, så ni tror att om man bor i en mindre stad så har tjejer mindre att göra och sysselsätta sig med?

Ni är roliga ni...

Dessutom detta med kostnader så ligger lönerna högre i Sthlm än ute "på landsbygden". Så levnadsstandarden tror jag är ungefär densamma.

• Fredrika1

Jag menar inte att man har mindre att göra bara för att man bor i en mindre stad eller ute på landsbygden.. Jag har själv växt upp på landet så jag vet!! Det jag ville säga är att det t ex ofta blir mer spontana besök hos sina vänner än om man jämför med folk inne i stan. Nu generaliserar jag, för visst finns det undantag...

Vad gäller priser och löner så kom det en undersökning i höstas som sa att även fast man generellt har högre löner i Sthlm så har man ändå mindre kvar i plånboken vid månadens slut än de som inte bor i en storstad.....

• Anonym

Jag vill starkt rekomendera Törnros trafikskola i Täby, Tomas som jag körde med var helt suverän.
    Han ställde upp för mig genom hela "resan" och jag klarade teoriprovet på första försöket och även uppkörningen i Sunbyberg klarade jag galant!
    Tror inte att det är svårare att köra upp i stockholm än någon annan stans, om man har kört tillräckligt mycket så att det verkligen sitter,då klarar man ju även uppkörningen!
    Lycka till med körningen!!

Svar på tråden Körkort