• Kakan

    Pris för allt pappersmaterial

    Hej,
    vi har bestämt att skriva ut inbjudningar, program till kyrkan, sånghäfte osv själva. Jag var och tittade på papper, kort och kuvert igår och undrar nu lite om priser. Någon som vill dela med sig av vad ni betalde för kort, kuvert och papper?

  • Svar på tråden Pris för allt pappersmaterial
  • serendipity

    Det beror så otroligt mycket på vad du tänkt dej. Vi gjorde våra inbjudningar själva. De är 15*15 cm i ett tjockt papper med struktur. Vi skar ut hjärtan och klistrade på glitter runt hjärtat och satte in en tranparent papper i gluggen med en bild på oss. Sen skrev vi ut själva inbjudan på ett snyggt vitt papper som vi klistrade i. För 70 st kostade det 170kr. Sen ville vi ha kvadratiska kuvert till och de gick på 3kr/st. Själv har jag dock fördelen av att kunna skriva ut på jobbet så den kostande är ej inräknad.

  • Jaffe

    Jag har precis köpt material till inbjudningskorten. Detta gick på 600 kronor, exklusive stämplar och sigill etc. Alltså endast papperskostnaden. Skriva ut gör jag på jobbet, så det blir ingen extrakostnad.

  • asiva

    Jag har köpt färdiga inbjudningskort+ kuvert 30 st och placeringskort 50 st,de kostar tillsammans 350:- Vigsel och festprogrammen som jag gör själv kostar ca 400:- + kostnader för utskrift. Hade också tänkt att göra mina egna inbjudnings och placeringskort men det blev lite onödigt dyrt tyckte vi(ca 1500 kr) Annars gör jag alltid jul och födelsedagskort själv.

  • serendipity

    Asiva - Jag är otroligt nyfiken nu. Vad tänkte du göra för kort som hade kostat 1500kr för 30 st?? Det låter otroligt dyrt, eller använder du bladguld på dem?Jag trodde att våra skulle bli dyra för jag hade en bild i huvudet av hur jag ville att de skulle se ut. Men det visade sej att det var kuverten som blev den stora kostnaden.

  • Anonym

    jag ska ha 50 inbjudningar, stora fyrkantiga kort med kuvert i vitt vackert papper. kostar ca 1000 kr. då skriver jag ut själv på skrivare. det som blir dyrt sedan är om man ska köpa papper till program i kyrkan, sånghäften osv. då går det ju åt så mycket papper. men själva inbjudningarna tycker jag det är ok att lägga lite pengar på. det är ju första sättet att visa vad man vill med bröllopet.

  • brud på G

    Hej Asiva och Jaffe!

    Var köpte ni inbjudningskorten och sigellet?

  • Miss Rafail

    jag ska ha ett svenskt/ kaldeiskt bröllop med ca 250 gäster och då behöver jag ca 100 kort. Just nu ser det ut som att bara själva grundkortet utan dekoration + kuvert kostar 700 kr. Sen ska jag sätta på en rosett i guld. Men ett tips för er som gör egna kort är att köpa en rulle tapet med nåt coolt eller vackert mönster istället för dyra papper. Då kan ni ha det som blir över som servettringar, namnplaceringskort etc. 

  • Millan1984

    Jag undrar var ni köper pappret till vigselhäfte/ festhäfte. Har räknat ut för 59 festhäften behövs det 354 blad (6 blad i varje häfte) och jag bävar mig för kostnaden.

  • MalinÄlskarAndreas91

    Vi ska göra inbjudningskorten själva men dock vet vi inte än vad de kommer att kosta. Eftersom att jag personligen ÄLSKAR att pyssla så har jag mina små ideer med Lila och vitt papper, eftersom att vi ska ha lila och vitt tema :)

  • Hanna05

    Vi kommer beställa alla trycksaker. Jag älskar också att pyssla men känner att jag har nog med pyssel så tänkte att någonting kan man väl få hem med posten klart och snyggt!

    Kommer beställa både
    Inbjudningskort
    Vigselprogram
    Menykort
    Placeringskort

  • Jelena81
    Millan1984 skrev 2011-09-16 08:25:21 följande:
    Jag undrar var ni köper pappret till vigselhäfte/ festhäfte. Har räknat ut för 59 festhäften behövs det 354 blad (6 blad i varje häfte) och jag bävar mig för kostnaden.
    vi gjorde allt själva, inbjudningskort för 42 gäster ink allt gick på ca 800 kr, för festprogrammen köpte vi ett tjockt fint papper för omslag och sen papper på 120 gr till allt i (kanske 150 kr för 250 st) både för att det inte skulle bli för tjockt eller för dyrt...

    min erfaranhet är att det sällan blir billigare att göra själv (beror ju självklart på vad man väljer, men om man vill ha typ samma papperskvalitet) än att köpa färdigt... alltid en massa småsaker som drar iväg, men fint blir det:) 
  • Millan1984
    Jelena81 skrev 2011-09-16 22:30:23 följande:
    vi gjorde allt själva, inbjudningskort för 42 gäster ink allt gick på ca 800 kr, för festprogrammen köpte vi ett tjockt fint papper för omslag och sen papper på 120 gr till allt i (kanske 150 kr för 250 st) både för att det inte skulle bli för tjockt eller för dyrt...

    min erfaranhet är att det sällan blir billigare att göra själv (beror ju självklart på vad man väljer, men om man vill ha typ samma papperskvalitet) än att köpa färdigt... alltid en massa småsaker som drar iväg, men fint blir det:)
    Var köpte du det papprena?lät inte allt för dyrt med 150 kronor...
  • Nudax
    Millan1984 skrev 2011-09-16 08:25:21 följande:
    Jag undrar var ni köper pappret till vigselhäfte/ festhäfte. Har räknat ut för 59 festhäften behövs det 354 blad (6 blad i varje häfte) och jag bävar mig för kostnaden.
    Vi tänkte också sådär först (ska göra egna) men insåg då att det blir lika dyrt eller dyrare än att skicka efter. Så nu blir det finare tjockare papper till inbjudningskorten och vigselhäfte (som för oss bara är ett vikt blad). Det som behövs mest papper till är som du festhäftet så där gör vi bara omslaget i det finare tjocka och innehållet i vanligt A4, festhäftena ska ju trots allt bläddras hit och dit i vid matbordet, bland dricka och spill etc. Det dina pappret kostar oss därför 238kr (för 100ark) och sen skriver jag ut resten på jobbets färg och vanliga A4 papper.
  • Millan1984
    Nudax skrev 2011-09-16 23:24:41 följande:
    Vi tänkte också sådär först (ska göra egna) men insåg då att det blir lika dyrt eller dyrare än att skicka efter. Så nu blir det finare tjockare papper till inbjudningskorten och vigselhäfte (som för oss bara är ett vikt blad). Det som behövs mest papper till är som du festhäftet så där gör vi bara omslaget i det finare tjocka och innehållet i vanligt A4, festhäftena ska ju trots allt bläddras hit och dit i vid matbordet, bland dricka och spill etc. Det dina pappret kostar oss därför 238kr (för 100ark) och sen skriver jag ut resten på jobbets färg och vanliga A4 papper.
    är 80 gram den normala tjockleken för papper? Man borde ta sig till stan nåndag och fråga i nån butik som säljer lite tjockare papper. Dom lär säkert ha fått frågan ett par gånger
  • Nudax
    Millan1984 skrev 2011-09-16 23:30:31 följande:
    är 80 gram den normala tjockleken för papper? Man borde ta sig till stan nåndag och fråga i nån butik som säljer lite tjockare papper. Dom lär säkert ha fått frågan ett par gånger
    Åh jag har det inte i huvudet nu.... men 80 gram låter rimligt och kan tänka mig att det vi köpte som är det lite finare/tjockare ligger på runt 125-130 :S Men minns kanske helt fel...
  • Jelena81
    Millan1984 skrev 2011-09-16 23:14:54 följande:
    Var köpte du det papprena?lät inte allt för dyrt med 150 kronor...
    köpte vissa grejer på Pappershandeln i gamla stan i stockholm, helt fantastisk, men inte så billig. sen fick jag tips om Matton på Luntmakargatan, grymt mycket och bra priser

    80 gram är "vanligt" kopieringspapper 
  • MalinÄlskarAndreas91

    Jag ska göra mina helt själv. Och allt jag köpte till plus papper till både inbjudningskort och placeringskort gick de på 371 kr.

    Ska även köpa lite vitt papper också.
    Ska sitta och pyssla med "kladdet" på jobbet.

  • car1021

    EllaBella: När man klickar på din länk till Panduro så står det att den sådan sats kostar 119 kr inte 45...Eller var köper man den för 45 kr?

Svar på tråden Pris för allt pappersmaterial