• Fru Mallgroda

    Snygga kläder för kortväxta?

    Jag blir så ledsen varje gång jag ska köpa nya kläder, det finns aldrig nåt som passar. Jag är 155 cm kort och väger drygt 60 kg. Är det någon som har tips på var jag kan hitta lämpliga kläder på webben eller i Stockholm?

  • Svar på tråden Snygga kläder för kortväxta?
  • mars2007

    jag e 157 å väger ca 58 kg så jag borde ju påminna om dig å jag hittar kläder överallt. största problemet är ju iofs byxor/jeans men d brukar man ju kunna lägga upp. har faktixt inte upptäckt att d e så svårt att hitta kläder... kanske inte gav dig så mkt tips men kan d va så att du e väldigt självkritisk, kläderna ser troligtvis inte sämre ut på dig än ngn annan

  • Lena+Mattias=sant

    Min mamma är som dig hon brukar hitta snygga välsittande kläder på barn och ungdommsavdelningarna.

  • Fru Mallgroda

    Tack för hjälp och tips! Trendypetite får det bli ett besök på så småningom. Jag har saknat kläder med lite stil på, vill inte gå med munkjacka och jeans på jobbet;) Nu känns det lite mer hoppfullt på klädfronten än det gjorde efter en klädjaktsorgie förra veckan!

  • Yoni

    Är inte själv petite, men kollade runt lite på nätet och de som är petite gillar tydligen Fornarina (jeans), Zara (trendig barnavdelning), TopShop (med sin nya storlek 0) och ibland H&M:s barnavdelning.

    Annars har www.jcpenney.com petite sizes (kolla menyerna till höger)

    Hoppas det var till nån hjälp!

  • Annmari Nyzell

    Jag är inte "petite" och inte dvärg/småväxt. Bara kort. I tyskland finns min storlek vet jag sedan jag shoppat där under många semestrar på 80 och 90-talet.
    Om man är 1,61 och har 42 i stl som mogen kvinna. I sverige är man bara osynlig och får sy om alla kläder om dom ska sitta snyggt. Hur jobbigt är det inte att korta och anpassa byxor klänningar och kjolar!?  Och i övrigt att kläder designade för långa nordiska typer inte ens blir snygga på Angela Märkel-typen. Klänning med motiv tryckt på framsidan kan inte klippas av heller. Jag tycker det är buu för alla som inte fattar att det finns många flera kvinnor som kan handla kläder om ni tänker på alla oss korta. Vi borde ha en egen facebookgrupp som sysslar med estetiken för den korta kvinnan.
    Så tycker jag

  • Pess

    Zara har rätt små storlekar även på damavdelningen! Ralph Lauren har ganska små storlekar även dem. Mango likaså.

    Överlag så är sydeuropeiska oftast mer "petite", så kolla efter spanska, italienska märken, osv. Storlek Large i sådana märkens kläder är fortfarande ofta trånga i axlar och superkorta i modellen. Och skulle förmodligen passa en "petite" kvinna som blivit lite rund :)

Svar på tråden Snygga kläder för kortväxta?