• Anonym

Bjuden på spanskt bröllop,HJÄLP!

Hej!

Är bjuden på bröllop i Spanien i sommar. Finns det någon som har erfarenhet av spanska/katolska/medelhavsbröllop? Vilka seder gäller, hur är festen, hålls det tal, presenter, klädsel. Do's och dont's? Tacksam för svar, känner mig helt vilsen.

• Svar på tråden Bjuden på spanskt bröllop,HJÄLP!
  • blivande fru H

Va kul att du har blivit bjuden på bröllop i Spanien! Jag har inte varit där på bröllop men väl i Italien som ju också är ett katolskt land...kanske har de ungefär samma traditioner? I kyrkan skilde det inte så väldigt mycket faktiskt, det var kanske lite "stelare", ingen solosång eller så. Min väninnna hade en ganska så enkel fest (med deras mått mätt, vilket i detta fall innebar närmare 80 gäster,
    7 rätter osv) som var väldigt uppsluppen. Alla kompisar satt ihop vid ett bord och alla släktingar vid ett bord. Brudparet satt på ett eget litet bord. Inga tal förekom och jag reagerade också på att ingen tog kort (bara den fotograf som var hyrd för hela kvällen!). De hade ingen "klädkod" överhuvudtaget, alla fick komma som de ville men självklart var folk lite mer uppklädda än vanligt - dock inget märkvärdigt. I Italien samlas alla gäster innan fest hemma hos bruden (eller brudgummen beroende på vems sida de tillhör) och då överlämnas presenterna. I Italien lämnar nästan alla pengar, det är det absolut vanligaste. På festen hade de DJ och det var som här, brudvals först och sen "disco". Ja, det var lite kort... Det skiljer ju självklart från familj till familj. Hoppas du fick lite hjälp iallafall. Ha så roligt!!

• Julia

Jag var på stort bröllop med ca 150-200 gäster i Madrid för några år sedan. Kan rekommendera finklänning och en sjal/scarf att ha om axlarna åtminstone i kyrkan, och i synnerhet om du har en baraxlad klänning. Det hade alla spanjorskorna och det var jättesnyggt.

I kyrkan är det bara att se hur de andra gör och härma.

Festen var som fester brukar vara; mycket och god mat och dryck, mingel, dans intill småtimmarna...
    Vigseln var först kl 18.15 på kvällen pga värmen, så festen höll på bra länge...

• Ullis67

Jag håller med Julia vad gäller val av klänning. Jag var på 120 personers-bröllop i Lissabon för några år sedan. Vigseln var också relativt sent och sedan följde en 5-rätters sittande middag, dans och stor dessertbuffé ännu senare. Festen pågick länge, länge....

• Anonym

Du som varit på bröllop i Madrid, hur var det med tal och presenter? Och är det OK att bära svart på bröllop-har förstått att det är det i en del katolska länder.
    /Anonym, som startade tråden

• Lady

Hej! Svart är bland det elegantaste man kan ha på ett spanskt bröllop. HAr varit på ett spanskt bröllop i Caceres, det var superkul!!! De har inte så många tal och en litet längre kyrklig ceremoni än oss i Sverige. Annars brukar det vara så att det är mycket dans intill sena morgonen. Ha det så trevligt!

• Rakel

Var på franskt bröllop i somras och då hade alla svenska kvinnor fina sommarklänningar och alla fransyskor eleganta svarta (helst med svart hatt till). Ursnyggt!

Alla svenska tjejer/kvinnor såg ut som vi skulle på midsommardans runt stången medan de franska såg verkligen flotta ut!

Men alla har det man tycker, tycker jag!
    (jag hade knallgrön byxdress)

Svar på tråden Bjuden på spanskt bröllop,HJÄLP!