• Loova

Tips på festlokaler i Växjö

Hej!

Jag ska gifta mig 2:a augusti i Växjö, och letar nu efter en trevlig festlokal. Jag hade hoppats på att kunna hålla till på Teleborgs slott, men det var redan bokat till en annan fest. Vet någon om det finns andra fina lokaler, som man kan hyra utan att vara bunden till att köpa mat från en speciell cateringfirma/restaurang? Helst inte mer än 1,5 mil utanför Växjö centrum.

Tack för svar!

• Svar på tråden Tips på festlokaler i Växjö
  • PMH

Hej Loova!

Jag har en kompis som gifte sig i någon lokal (mässen, kan den heta det?) ute på I11 (Företagsstaden), den kan man löva osv. De var ca 90 pers. Jag tror att det hade varit ett bra ställe. Där kan jag inte tänka mig annat än att du själv väljer catering osv.

Lycka till!

• Karin 9/8-03

Hej Loova!
    Jag pluggar i Växjö och har varit på en julsittning på Osaby herrgård....den ligger inte så långt utanför Växjö tror jag...vi åkte dit med buss & det tog inte så lång tid...jag kommer iaf ihåg att det är jättefint där...tror inte att du måste ha en speciell cateringfirma heller...tror iaf inte att vi hade det...
    Ska jag vara helt ärlig kommer jag inte ihåg hur det såg ut utanför för det var mörkt när vi kom dit...men inomhus var det jättefint och det fick plats många...problemet var att vi var så många att vi fick dela upp oss & sitta i två rum brevid varandra...men det kanske inte behövs för dig - hur många ska ni vara?
    Om du behöver någon att snacka bröllop med så hojta bara till...ska själv gifta mig till sommaren men på västkusten...är därifrån....men min brudklänning kommer iaf från idéskrädderiet! ;o)

Lycka till och säg till om jag kan hjälpa dig mer...ska fundera på ytterligare ställen! ;o)

• Loova

Tack för tipsen! Ska kolla upp båda ställena! Karin, vet du om idéskrädderiet hyr ut klänningar också, eller säljer de bara? Vilken klänning har du köpt? Jag har inte varit inne där än, men kollat deras utbud på nätet och hittat massor av fina, så det blir svårt att bestämma sig =).

Lycka till med bröllopsplanerna du med! Har du redan ordnat allt eller är du fortfarande i planeringsfasen också?

• Karin 9/8-03

Hej igen!

Precis som du är jag i planeringsfasen...ska gifta mig den 9:e augusti...skulle egentligen varit den 2:a men trots att vi var ute 1½ år innan blev den fullbokad... :o(så vi tog helgen därpå istället! ;o)
    Jag har köpt en av Viveckas egna klänningar...hon både har egen design, hyr ut samt säljer "färdiga" klänningar...hon är JÄTTETREVLIG!! Min kommer att vara lite "modifierad" men en av hennes som sagt var...jag blev jättenöjd!
    Håller med om att det är svårt att välja! ;o)

Kan du inte berätta lite mer om ert blivande bröllop...ska ni gifta er i domkyrkan? Har ni bestämt färgtema? Har ni planerat antal gäster? Det är mitt största problem...att begränsa mig! ;o)

Skriv gärna mer...kul att prata med någon som bor i Växjö! ;o)

• Loova

Hehe, jag ska gifta mig den 2:a men hade tänkt att gifta mig den 9:e men då var kyrkan bokad redan =): Precis tvärtom alltså. Japp, vi ska gifta oss i domkyrkan, den är ju stor och fin. Sedan hade vi hoppats på att ha festen på slottet men det var fullbokat från nu till långt in i hösten.

Jag bestämde mig faktiskt för färgtema igår! Jag hade egentligen tänkt mig att ha lite mer färger, men såg bilder på så fina brudbuketter att jag bestämde mig för mörkgrönt och benvitt. Här är en länk till hurdan bukett jag ska ha:

www.allegrocityflowers.com/TW04-1-01.html

Fast min ska vara mer droppformad =). Jag tycker den är enkel men ändå stilfull och elegant =). Så min tärna får ha en mörkgrön lkänning och min brudnäbb en grön och vit. Sedan ska vi plocka vita stenar och lägga på mörkgröna blad och använda som bordsplacering. Har även tänkt att lägga till exempel murgröna eller något sådant på borden och sticka in några benvita rosor här och där längs den. Det är så långt jag har kommit, hur långt har du kommit?

Ja, verkligen kul att prata med någon som bor i växjö, och utbyta erfarenheter =). Om du vill kan du skriva till min mail oxå: loovamar@hotmail.com

• Karin 9/8-03

Hej igen!

Typiskt att vi skulle vara i de kyrkorna vi valt.. ;o) Annars hade vi kunnat byta!*skämt* ;o) Håller med om att domkyrkan är fin....den är så ljus och "luftig" - gillar inte instängda mörka kyrkor...blir så deppigt då... Vi ska gifta oss ute på Orust för min släkt på pappas sida kommer därifrån och jag är döpt i Morlanda kyrka, som är den vi ska gifta oss i...

vi har bokat kyrka, lokal, catering (men inte vilken mat det blir...) samt fotograf...oj, glömde blomställning...vi har valt att ha en slags ställning i smide på bordet med blommor på sidan istället för blombåge...tyckte det var lite kul att ha det annorlunda...vårt tema är marint på festen...vet ännu inte vilka färger jag ska ha i buketten men det lutat mot blått, orange/rostfärgat samt gult....med murgröna som hänger ner! ;o)

Gillade modellen på buketten du visade men jag vill också ha den lite mer droppformad...annars lagom stor! ;o)Det är lite jobbigt att planera bröllop på avstånd för vi kan ju inte åka till Orust hela tiden & kolla på saker...

Det du planerat hittills låter jättefint!!! Det var verkligen en fin bukett - jag gillar också murgröna...det är också jättesnyggt på borden men behöver inte kosta en förmögenhet...

Din idé med placeringskort låter verkligen jättefint!Elegant med de vita stenarna på gröna blad!

Hur gör ni med brudtärnas/marskalks (hur stavas det?! ) klädsel? Hyra, köpa eller?! Betalar ni hela eller de själva?

Hur gamla är ni och hur länge har ni varit ihop?

Jag har ungefär tusen frågor som jag behöver lufta så jag tar nog ditt erbjudande om att maila...det finns mycket som ska bestämmas och jag vill ju inte trötta ut mina vänner med för mycket bröllopssnack... ;o)

• Karin 9/8-03

Hoppas att det var ok att jag frågade om er ålder...och hur länge ni varit ihop... Är lite nyfiken för jag och min blivande har ganska stor åldersskillnad...jag fyller 28 i år och han 23...och vi har "bara" varit ihop i ca tre år när vi gifter oss...så det var många som blev överraskade när vi berättade om bröllopet...men varför vänta - vi VET att det är rätt! ;o)

• Loova

Hej Karin =)

Nej då, jag tar inte illa vid mig av att du frågar om ålder osv =). Jag är 23 och min blivande man är 26. Vi har varit tillsammans i snart 7 år. Men jag håller med dig fullständigt, varför vänta när man vet att det är rätt? Och tre år är ju ändå inte kort tid att vara tillsammans innan man gifter sig, tycker inte jag iallafall. Visst kanske en del höjer på ögonbrynen om man gifter sig efter ett halvår ;), men jag tycker ändå att det vet man väl bäst själva, och det är ju man själv som tar steget och isåfall får lida av det i slutändan om det inte funkar, och ingen annan.

Jag har sagt till min tärna att vi inte har råd att betala hennes kläder =) och det förstod hon. Vi tänker inte heller betala brudnäbbens kläder. Men vi har inte tänkt att det behöver vara superavancerade kläder, utan bara det är klänningar med de färger vi tänkt oss, så blir det bra. Jag är nämligen arbetslös (efter att ha slutat läsa på universitetet i våras) och min pojkvän har tyvärr bara en timanställning än så länge. Så vi har lite ostabil ekonomi för tillfället, så vi kan inte lägga ner så mycket pengar på bröllopet som jag kanske hade velat. Men, det spelar inte så stor roll, vi hade kunnat vänta med att gifta oss några år, då hade vi haft mer pengar, men vi vill gifta oss nu, så det viktigaste är att vi gifter oss ;). En del saker vill jag inte dra ner på dock, tex vill jag se så bra ut jag bara kan, en dag i mitt liv =). Därför tänker jag gå till frisör och få håret uppsatt och bli sminkad, osv. Sedan måste ringarna verkligen vara de vi vill ha, och så måste fotografierna bli bra så det kan dokumenteras hur vackra vi är =D. Sådant som jag får dra ner på istället är tex drömmen om att åka häst och vagn (eller limousine) från kyrkan till festen. Men det ordnar sig. Jag tänker positivt nu och tänker att kanske det visar sig i slutändan att vi ändå har råd med det =).

Hur gör ni med tärnas och marskalkers kläder? Har ni planerat åka på bröllopsresa förresten?

Håller med dig totalt, man vill inte trötta ut vännerna helt med detta bröllopsprat, så det är underbart att ha någon i samma situation att prata med! För för tillfället verkar det som att jag knappt kan tänka på något annat =) Jag läste en artikel i Aftonbladet Bröllop där det stod att man kunde ha fått en så kallad bröllopspsykos. Då varken tänkte eller pratade man om något annat än bröllopet, och om ens bäste vän tex berättade att hennes pojkvän varit otrogen, ansåg man att hon var egoistisk för att hon inte lyssnade och hjälpte till att välja vilka underkläder som passade bäst till klänningen =). Tur att det inte har gått så långt iallafall *ler*

Ha det bra, och hör gärna av dig på mailen så kan vi diskutera mer och mer och mer. Jag tror vi lär sakna den här tiden innan bröllopet massor sedan när det är över!

• Loova

Ojsan, det blev två Hej Karin-inlägg innan för jag råkade trycka på enter innan jag hade skrivit mer, och skrivrutan var inte markerad så den postade inlägget =). (måste ha råkat trycka två gånger eftersom den postade det två ggr =) ).

• Anonym

Hej Loova

Kontakta Norrporten på 0470-72 77 30 (www.i11.com). Dom har lokaler där bröllopsfester har hållits.
    Ett annat tips är Risingegården. det ligger i Risinge ca 10 km mot Kalmar. En stor och bra festlokal med det mesta vad jag vet. Det är några år sen jag var där senast men ring och kolla. Dessa två nummer hittade jag till Risingegården. 0470-77 21 15, 77 20 79

Lycka till med festen

• snipan

Är det någon som känner till någon bra fest lokal i värnamo trakten. Har letat i månade utan något bra napp.
    Jenny

• Karin 9/8-03

Hej Loova!

Nu är jag här igen...;o)
    Fast bara för att förklara att jag är i Göteborg på besök hos mina föräldrar...så det är därför jag inte svarat - det är jättejobbigt att sitta med slött modem...så jag hör av mig på tisdag när jag kommer hem till Växjö, så svarar jag på dina frågor då...ok?
    Ha det bra tills dess! ;o)

• marre

Halloj!
    Märkte att ni pratade om Växjö. Bor också där och ska gifta mig nästa sommar. Undrar lite om någon vet var man kan hitta fina vigselringar?

Har också ett tips på lokal till fest - folkets park. Vi var där på rotundan på en bröllopsfest, hur trevligt som helst.

/Marre

• Loova

Hej Marre och tack för tipset! Det verklar faktisk vara både billigt och bra på Folkets Park. Jag förstår inte varför jag inte kom på Folkets park själv, men det måste vara så att jag förträngt det efter alla hemska tentor jag skrivit där .

Apropå ringar så har jag själv varit ute och tittat lite nyss, men fick rådet av en tant i en guldsmedsaffär att vänta till i februari för då får de in ett nytt sortiment. Men jag vet inte om det finns någon affär som är bättre än någon annan, har inte köpt smycken i den här staden förut .

/Loova

Svar på tråden Tips på festlokaler i Växjö