• pärlbrud

Skillnaden mellan snittar och canapéer??

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad som är skillnaden mellan snittar och canapéer?
    Vi ska beställa och fattar inte skillnaden förutom att canapéer är dyrare...
    Hjälp!!

• Svar på tråden Skillnaden mellan snittar och canapéer??
  • Linekulla

Så här står det i nationalencyklopedin:

Kanapé: liten stekt eller rostad smörgås med något läckert pålägg, t.ex. rökt lax eller räkor

snittar är i min mening mer en liten smörgås på mjukt bröd..

• bröllopsängeln

kanapeer brukar vara små brödskålar av knaprigt skal som tacos fast små skålar med fyllning i

och snittar är ju matbröd som man lägger fyllning på och skär i bitar.

om du tittar på brödhyllan i affären hittar du kanapeerna ofyllda.

• pärlbrud

bröllopsängeln:
    Dom där små brödskålarna du pratar om, kallas inte dom för "krustader" eller nåt liknande? Eller så har jag fått det om bakfoten...
    Vilka är "matigast" tror ni?

• anne på grönkulla

För mig är det olika namn på ungefär samma sak (men det finns ändlösa variationer inom varje). Jag tror ni får fråga dem ni beställer av vad de menar med vart och ett av orden och varför det kostar olika.

• Linekulla

är inte snittar vanligen lite större än kanapéer? så jag skulle tippa på att snittarna är något matigare.. Men är det inte lättare att höra med företaget som ni beställer från, kanske finns det många olika pålägg som gör dem mer eller mindre matiga..?

• bröllopsängeln

hihiii jo de gör de juuuu!!! jag blandade ihop det lite*fniss* rätt ska va rätt

• helenrik

Jag är utbildad kallskänka och vad jag fått lära mig så är canapeer små (lagom stora för en tugga)brödbitar oftast runda former som har olika pålägg och garnetyr på.
    Snittar är aningen större, man ska då oftast servera med tallrik. Gör man finger snittar så är de oftast med dubbelt bröd och en krämig fyllning.

• Snart_FruL

som jag har förstått det så är canapeer ofta utsansade och då i mer än ett lager, eller gjorde på nåt annorlunda bröd ex pumpernickel.

Medan snittar typ innebär att man lagt fyllning mellan två formbrödskivor och sedan skurit till dem med kniv.

Svar på tråden Skillnaden mellan snittar och canapéer??