• orkidè_bruden2007

Billiga, exotiska blommor??

Skulle vilja ha tips på billiga exotiska blommor!

Älskar ju orkideer men de är ju ganska dyra att använda sig av i bukett och uppsättningar, tyvärr.

• Svar på tråden Billiga, exotiska blommor??
  • AnnaO

Om du bor i Stockholm och ska binda din bukett själv så kolla på Hötorget. De brukar ha orkidéer för ca 80:-, både med 1 och 2 stänglar. Men du har rätt för en massa uppsättningar blir det dyrt.

• orkidè_bruden2007

Bor inte i sthlm utan på västkusten

Ingen som har tips på fina exotiska blommor som inte kostar sjortan?

• Lena+Mattias=sant

Många stälen typ plantaget och blomsterlandet säljer billiga orkideer i perioder som man kan ta stänglarna av.

• korall

vet att en kompis hade en bukett enbart med orkidéer och tror den kostade 1000kr, inte mer än en vanlig brudbukett alltså. så hör dig för med en florist!

• Blomintresserad

Jag vet inte vad du har tänkt dig för typ av brudbukett. Det finns ett flertal, för oss exotiska, snittblommor som man kan ha i sin bukett.

Vita: Amazonlilja (som doftar mkt gott),

Rosa: Curcuma, protea (för en läcker brudbukett).

Orange: Strelitzia (Papegojblomma)

Orkidéer behöver inte vara alltför dyra i en brudbukett. Det finns t ex en orkidé som heter cymbidium som är mkt hållbar och då behöver man bara ha en sådan "ranka" i en droppformad brudbukett.

Behöver du fler exempel? Det bästa är trots allt att beställa av en riktig florist. Kvaliteten på "hötorgsblommor" är fullstädigt värdelös. De handlarna köper det alla andra florister ratar i "hallarna"! Ofta har de blommorna stått länge i partihallarna.

• fru Vargtass

Jag har köpt Dendrobiumorkidéer i bukett ett par gånger på en blomsteraffär i Linköping. Då var det fem stänglar i varje bukett, som kostade 45:- st. Inte så fasligt dyrt tycker jag.

Buketterna kom från www.bangkokgreen.com . Jag vet inte om man möjligtvis kan skicka efter därifrån själv om man ska ha lite större mängder?

• fru Vargtass

Blomintresserad - hur ser en Amazonlijla ut?

Svar på tråden Billiga, exotiska blommor??