• jooki

Blommor och hötorget

Ska till Sthlm (mässan) på lördag och funderar på att gå till hötorget o köpa lite blommor. Någon som vet vilka tider de har öppet?
    Sen har jag en bit hem, så hur länge kan blommorna klara sig? 3 timmar i bil ungefär, men sen är frågan om jag kan köpa dem innan och låta dem ligga i bilen ett par timmar innan jag åker (beroende på hur länge det är öppet). Har tänkt köpa rosor och gärna prärieklocka om det finns.

• Svar på tråden Blommor och hötorget
  • jooki

Finns det ingen här som vet något om Hötorget?

• Fru någongång.

på vardagarna stänger dom runt 18-18,30. Men helgen vet jag inte, kanske vid 17?

Svårt det där med hur länge dom håller. är lite dålig på sånt.

• Cantaton

Det finns ju sätt att lägga blött om så att de klarar sig, men frågan är om de inte fryser... beror lite på hur kallt det blir i helgen.

• esposa

Hur mycket billigare är det på Hötorget än hos en florist eller tex blomsterlandet? Lönar det sig att åka dit och handla...? Bor i och för sig 10 mil från "storstan" men kanske skulle kunna köpa blommor till provbuketten där nån gång när jag ändå är där..

• jooki

finns det någonstans man kan ta reda på hur länge de har öppet?

• Karro.P

det är jätte billigt om du köper precis innan stängning och de stänger kl 5 på helger...(de flesta i alla fall vissa stänger kl 4)

• MrsMe

De är jättebilliga men kvalitén kan variera lite. Men du får mkt för pengarna så om en och annan blomma är lite ful i kanten eller tappat nacken kanske det inte gör så mkt.
    Tror dock att de håller sig lite kortare än florist-blommor.

• AnnaO

Kom dit strax före 18 på vardagar och runt 16/17 på lördagar (söndagar är det loppis som gäller).
    Jag tror att man får bäst kvalité på måndagar.Känns som om det är då de åker till inköpshallen. Kvaliten varierar men det är inget som säger att det är bättre blommor hos en florist. Kolla runt t.ex på Plantagen eller Blomsterlandet.
    Ju större butik destor billigare skulle jag säga.
    En rosbukett på hötorget med 10 st kostar ca 60. Köpte t.ex vita krysantemum " Anastasia" för 10 kr st och de höll i 3 veckor. Binder du din bukett själv så tycker jag definitivt att du kan köpa testblommor där.
    Men jag tror att om du räknar ut milkostnad och tiden du måste spendera för att åka till Sthlm så vinner du inte mycket på att åka till Hötorget.

• AnnaO

Glömde skriva att du ska alltid försöka pruta.
    En pris jämförelse till:
    10 tulpaner
    Hötorget 40
    Konsum 39.

• Bruden blå

Köpte rosor på hötorget idag. 20 st stora (riktigt stora) blodröda grandprix. Och dom var verkligen jättefina. gjorde lite bordsdekorationer här hemma.
    Men det lönar sig att fråga runt bland dom olika stånden. Priset för exakt samma rosor skillde sig från 150-300kr. Så pruta på, jag fick mian för 150kr idag och det är jag väldigt nöjd med.

• N&N

Jag köpte fyra krukor murgröna på Hötorget i torsdags och betalde 30 kr/kruka. I ett annat stånd tog de 50 kr/kruka. Har handlat där mycket så jag vet vilket stånd jag får bäst pris och service, får alltid kanonblommor där och ska köpa våra blommor till dekorationer därifrån, det lönar sig.

• Bruden blå

N&N
    Du har inte lust o dela med dig om vilket stånd det gäller?
    Handlade idag på ståndet närmast ingången till PK huset. Och tyckte dom blommorna var bra och fick bra pris.

• N&N

Jag handlade i det ståndet snett bakom till höger om det ståndet mitt emot PUB-huset om du förstår min beskrivning :)

• Bruden blå

N&N

oki, får försöka leta lite och se om jag räknar ut rätt vilket det är. Det ligger alltså mot filmstaden till om jag räknar rätt?

• N&N

Nä det är ett stånd emellan detta och filmstaden. Usch skulle behöva rita :)

• Bruden blå

N&N

oki, andra raden från pub huset sett och andra ståndet från filmstaden sett i den raden. skall nog lyckas hitta det. har det några andra kännetecken? Älskar o handla blommor, så bra tips om vad o var man skall köpa är alltid bra.

Svar på tråden Blommor och hötorget