• Februari07

Recept på Gin och Tonic

Alltså jag hör ju hur dumt det låter, alla vet ju att en GT innehåller Gin och Tonic... Men jag testade göra en hemma igårkväll för att vi ska bla ha det i vår bröllopsbar men det var ju jättedåligt!!!!
    Om man göra på en 3:a gin, hur mycket tonic ska man ha, och vilken sort?

• Svar på tråden Recept på Gin och Tonic
  • BrendaStarr

...egentligen finns det väl inget "recept" direkt, men klassikern är Tanqueray Gin och Schweppes Tonic Water. Ta 4 cl gin i ett (highball-)glas, några isbitar, en skiva citron och toppa med tonic water, sisådär 10 cl kanske.

• Februari07

Ja det var så jag gjorde med rätt gin och allt och då smakade det pyton. Då är det nog helt enkelt så att smaken är olika....

• zoom

Om man tycker det blir för tråkig smak man man ta Schweppes Russian istället för Tonic Water. MUMMA!!!

• Marskatt

Men gillar du GT i vanliga fall då?

• - Mary -

Jag tycker att det blir mildast och godast med Bombay Gin, och så kommer den i en fin blå flaska!

• BrendaStarr

Som sagt; du gillar väl GT i vanliga fall, eller? Eller hade du inte testat innan? Gin smaksätts ju med enbär så det blir en rätt speciell smak, och tonic water är citrusläsk med en rätt bitter smak.
    Kuriosa: GT uppstod i slutet på 1800-talet i Storbrittaninens kolonier, främst Indien, då man tillsatte kinin mot malaria i lemonaden och så kunde man inte låta bli att blanda det med gin = en ny drink var uppfunnen!

• Februari07

Marskatt: Jag trodde jag tyckte det var OK, men tydligen beror det på att jag druckit ett par drinkar innan vid dessa tillfällen... För nykter en torsdagkväll gillar jag det då inte.

• Marskatt

Min m2b gillar nämligen bara "bittra" grejer säger han, o han älskar GT. Själv hatar jag det... gillar mest sötsliskiga saker jag!

• Marskatt

Mary
    Sambon rekommenderar också Bombay Sapphire! o jag gillar ju flaskan...

• 2007 augusti

jag 'lskar GT och har kommit underfund om att det alla alltid gör fel hemma är

1= för lite sprit i -dvs man ska ha rätt stor andel Gin
    2= inte tillräckligt välkyld. mycket is och gärna kylda glas. tonic måste ju vara iskallt.

prova igen tycker jag.

• Ann242

Gin-drinkar rules! :) Om ni vill ha en supersmarrig drink med gin, köp först och främst en fruktansvärt god gin. Till exempel Bombay, Tanqueray (nämnda tidigare), Hendrick's (mildare) eller Plymouth Dry Gin. Kör Hendrick's med Schweppes Tonic och lägg i en eller två gurkskivor (eller på ryskt vis en saltgurka, men observera - speciell smak!). Någon utav de andra - välj Schweppes Caribez - fruktansvärt gott. Lite ginsmak kvar, men lite sötare - något för både den som gillar gin och en som vill ha sötare (som Marskatt ovan).
    Självskrivet är MASSOR AV IS I GLASET! (minst 4 bitar). Kör hårt - you'll löööööv it! ;)

• tullanmin

när det gäller GT är kvalitet på sprit och tonic a & o. Det värsta som finns är att få en GT med tonic som inte är schweppes. SÅ även om det kostar några kronor extra, lägg pengarna på det.

ett tips är att ha mycket citron i.

• Marskatt

tullanmin
    Stämmer! Sambon använder bara Schweppes till sina GT.

Ann242
    Tack för tipset! Då kanske jag kan dricka gin jag med!

Och isen - tro inte som många andra att mycket is=mer utspädd drink. Grejen är ju att om man har mycket is så smälter den ju inte lika snabbt som om man bara har lite grann som ligger där o simmar, o drinken blir dessutom både kallare o godare!

• Malinanan

Mycket is är grejen som man ofta missar när man gör drinkar hemma. Jag jobbar i bar och jag fyller upp hela glaset med is sen i med spriten 4:a eller 6:a och fyll upp med läsken. Problemet med detta är att det rätt mycket is under en kväll.

• Tittij

Jag brukar alltid köpa is om vi ska ha fest. På Ica får jag köpa is om de har och då beetalr jag 10 kr för en hel Ica-påse full.

När inte Ica har köper jag på McD. De är dock myckt dyrare och tar 50 kr för en hel platspåse. Dock är det vårt det. Drinkar blir bäst med mycket is!! :D

• Finspång

Så här görs en gudomlig GT
    6 cl gin valfri sort. Den blir god med vilken som.
    Minst 4 stoora isbitar. 1/4 dels LIME (inte citron) klyfta kläm i saften ur den och lägg ner i ginet och isen. Dra med den urklämda klyftan på glas kanten för att få en good syrlig smak när glaset sätts mot munnen. Fyll upp med tonic water och pressa sen i saften av 1/4 dels LIME (inte citron) klyta till och lägg ner den i glaset också. Rör om lite försiktigt och NJUT!!!

KAnske en GT för hemma bruk men inte allt för stort jobb att servera en sån på bröllopsfesten heller. Den är underbart god...

• anne på grönkulla

Älskar god GT, men anser tvärtemot de flesta här att de är godast ganska svaga. Men Bombay Sapphire o shweppes tonic är måste!

Svar på tråden Recept på Gin och Tonic