• Madeleine

Alkoholpriser i danmark? och Tyskland?

Hej alla bröllopsentusiaster!

Jag och min sambo funderade först på att åka till Tyskland och köpa all alkohol till bröllopet. Men efter att ha kollat på priser på färjan dit och hem vet vi inte längre, det är så dyrt! Vet någon om det lönar sig att åka till Danmark och köpa? Vad kostar vinerna där? T.ex. JP Chenet? Och vad kostar typ Absolut Vodka? Tusen tack för er hjälp!

• Svar på tråden Alkoholpriser i danmark? och Tyskland?
  • Sam

Hej!

Sist jag var på Bordershopen i Puttgarden kostade 1 liter Absolut Vodka (ingen smak alltså) 100 danska kronor. Vilket är MYCKET billigt. Så billigt är det inte i Danmark med sprit.

En låda med 6 flaskor J.P. Chenet kostar även det 100 danska kronor om jag har rätt för mig.

Via Scandlines hemsida hittar du mer info. Hoppas detta inte går som reklam utan som info.

• Lotta

Det lönar sig mest att åka till Tyskland,i och för sig kör du från Norrland kan det diskuteras*hihi*
    Men trots resa och allt tar vi alltid Tyskland och tjänar MASSOR

• Hestia

Kör inte från Tyskland via Danmark hem bara - de har inte ändrat sina intagsregler såsom vi gjort, vilket innebär att du får betala tull på allt som överskrider 1 liter sprit. Öl och vin vet jag tyvärr inte.

• beckafisk

Vi tänkte också åka till Tyskland ;). Är vin i bag-in-box bäst att köpa? Någon som har erfarenhet av detta?

kramar

• Sam

Hej!

Danmark har inga direkt regler om mängden vid införsel av vin och öl utan man får ta in det som är skäligt för privat bruk. Och vad som är skäligt bestämmer tullaren.

Att man inte få ta samma mängd sprit genom Danmark (endast 1.5 l mot våra 5 l) är för att danskarna vill att vi ska handla av dem. Vi kommer nog att chansa att ta över hela (svenska) ransonen då jag inte tror danska tullen kommer att stanna och kontrollera bilen. Men det är ju upp till var och en att bestämma vad de vill göra.

• mariao

Vi var i Tyskland, staden Burg, och handlade förra veckan. Burg ligger ca 1 mil från Puttgarden där båten kommer in. Priserna var billigare där än på Bordershop som ligger precis vid båtterminlen. Affärerna vi handlade i hette Calles, Sky och Lidl.

Pris:
    JP Chenet rött & vitt 20 kr/flaska
    Grants whiskey 1 liter 150kr/flaska
    Dooleys likör 1 liter 125kr/flaska
    Haribo starköl 33cl burk 48 burkar=60kr
    Mousserande vin 75 cl 20kr/flaska GOTT!!!

Självklart var Bag in box viner billigare än flaskviner men vi vill ej ha det på bordet och vi har inga karaffer att tillgå.

Vi chansade också och tog med hela svenska ransonen för två personer, fick precis plats i en Saab 9-5:a kombi.

/mariao

• beckafisk

Mia 2 var var du i Tyskland?

Svar på tråden Alkoholpriser i danmark? och Tyskland?