• twentyfirstofapril

    Är kaffe dåligt när man ska gå ner i vikt?

    Jag menar bortsett från mjölken man har i som jag skriver upp på viktklubb.se, är det något med kaffe som påverkar viktminskningen på negativt sätt? Går det långsammare om man dricker 1-2 koppar om dagen?

  • Svar på tråden Är kaffe dåligt när man ska gå ner i vikt?
  • Buslinna

    Det finns ju de som påstår att kroppen bränner mer om man äter stark mat och koffein, men om det finns vetenskapliga belägg för det vet jag inte.

    Det kan väl också bli så att du bränner mer för att du rör dig mer när du blir piggare.

    Värt att tänka på är hur som helst att dricka extra mycket eftersom koffein är vattendrivande.

  • Marskatt

    Finns de som påstår att kaffe binder fett också...

  • jocelyn

    Så små mängder som 1-2 koppar per dag tror jag varken gör till eller från. Enligt de där viktklubbarna får/ska man dricka en kopp kaffe/te till frukost...

  • Mrs. Robinson

    Ar det verkligen sa att om man ar overviktig att kaffet har bidragit?

    Kanske om det ar "Extra Large Frappuchino with extra wipped cream", men knappast vanligt kaffe. Na, det ar nog snarare skrapmat och daligt med motion.

  • twentyfirstofapril

    Nej, men nu var det inte det som var frågan heller, om man går upp i vikt av kaffe, utan om det är någon substans i kaffet som skulle göra det svårare att gå ner när man i övrigt äter bra mat.

    Klart jag fattar att man inte ska ha grädde o sånt i.

  • jocelyn

    Nej isåfall är det nog tvärtom -om det ens har någon effekt. Jag googlade på "koffein" och fick fram det här;

    sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

    Om du dricker 1-2 koppar kaffe per dag tror jag inte det påverkar din vikt alls. Men prova att vara utan ett tag och se om du upplever någon skillnad. Då kan du ju utesluta kaffet ur din dagliga rutin.

  • twentyfirstofapril

    Har inte märkt något än att det skulle påverka, men jag är bara lite nyfiken.

  • Mrs. Robinson

    Oj, det var inte meningen att forolampa nagon..

    Vad jag menar ar att om man haller pa att forsoka ga ner i vikt sa tror jag inte att kaffe sa nagot satt paverkar positivt eller negativt. Det ar som nar folk fragar om man kan kaka morotter och lok eller om det ar for hoga GI-varden...

    Jag tror att nar man bantar sa stirrar man sig blind pa detaljer istallet for att fokusera pa langvariga forandringar i sin livsstil. Om det nu mot all formodan FINNS ett amne i kaffe som gor din viktnedgang langsam, vad ska du gora da? Sluta dricka kaffe? Kan du leva utan kaffe resten av livet? Hur ska du kunna undvika det? Och ar det verkligen kaffet som ar en del av boven?

    Just my 2 cents...

  • twentyfirstofapril

    Nej, jag blev inte så stött, bara lite
    men jag hade nog kunnat avstå från kaffe, är ganska ny i kaffedrickarligan!

Svar på tråden Är kaffe dåligt när man ska gå ner i vikt?